Luetid

Hos oss begynner det å bli kjøligere og det er tid for å begynne å lete frem luer igjen.

Copyright: Strikkekjerring

De siste ukene har det vært så mye sykdom og mange ting som har skjedd, at jeg har hatt litt “strikketørke”.

Men nå begynner livet å vende tilbake til normalen, så nå er jeg i gang med å strikke litt fra garnlageret mitt.

I helga fikk jeg ferdig denne lua og i dag fikk jeg festet trådene og satt på en dusk og e skinnlapp med teksten Ut på tur.

Det gjør det lille ekstra til denne lua, synes jeg.

Den er et fint restegarnsprosjekt, siden du ikke trenger mer enn under 1 nøste av hver farge for å strikke den.

Den gjør seg også godt i høstfarger eller andre farger om du vil.

Mønsteret er på norsk og er lett å følge.

 

MØNSTER: SEPTEMBERSTJERNER

GARN: JEG HAR BRUKT VIKING SPORTSRAGG, MEN DET FUNKER FINT MED KARISMA, LIMA O.L

PINNER: 3.5 MM OG 4 MM

STØRRELSE: DAME/VOKSEN

 

Copyright: Strikkekjerring

Minstemann har bursdag i dag.

Nå er han blitt en stor kar som går VG2 Kjemi og Prosess, men det er jo alltid morsomt å mimre tilbake og se på gamle bilder fra ungene var små på slike dager.

Jeg vet nå ikke om de synes det er like moro alltid, men det bryr jeg meg slett ikke om, he, he…

Her er han i sitt rette element, klatrende i trær og busker.

Han likte seg absolutt best ute og undersøkte alt som var i naturen.

Mark og småkryp ble undersøkt nøye.

En gjenganger på bildene, er strikkaklær.

Han hadde rimelig godt utvalg der, ha, ha…

Lua han har på seg her var han veldig glad i.

Den mener jeg å huske at jeg fant oppskrift til i ei norsk luebok.

Du skal ikke se bort fra at jeg har boka enda.

Copyright: Strikkekjerring

Her har han på seg en annen lue.

Den tror jeg at jeg strikket sammen med flere andre i en luealong på Hobbyboden.

Det var veldig gøy å være med på de strikkealongene.

Hver måned ble det lagt ut mønster på 1 eller flere luer.

Så kunne man velge om man ville strikke en eller flere luer.

Det var gjerne både gratismønstre og kjøpemønstre og god blanding av engelske og norske mønstre.

Luer var det første jeg lærte meg å strikke etter engelske mønstre, så det er et tips hvis du ikke har kommet deg i gang med et enda.

Under kjeledressen ser du så vidt i OL-genseren fra Lillehammer.

Den strikket jeg til eldstemann da han var liten og den er blitt brukt av alle 3 guttene våre.

Den ser fremdeles like fin ut, så den kan godt brukes av flere hvis det skulle komme barnebarn som har lyst til å bruke den.

Copyright: Strikkekjerring

Til 17. mai strikket jeg en vest ett år.

Den tok egentlig litt tid å strikke, siden den var strikket i noe syltynt ullgarn.

Lurer på om den het noe med Honeycomb, skal tro?

Mønsteret var i et Alt for håndarbeide tror jeg.

 

Nå er Minstemann blitt stor og må selv velge hva han vil ha strikket, så da må jeg spørre først hva han vil ha.

Da han var liten, måtte han bare finne seg i å gå med det jeg hadde funnet på å lage, he, he…

Jeg har tatt vare på en del av det, så det kan jo hende han har lyst til å bruke det til sine barn en gang i fremtiden.

Hvem vet?

Nå har jeg garn og pinner liggende klart, for jeg har nemlig planer om å strikke flere par sokker.

Musikermannen har for lengt lagt bort sokkene og lestene er funnet fram.

I løpet av høsten og vinteren trengs det nok påfyll i den skuffen.

 

NYT HØSTKVELDEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

8 kommentarer
    1. Godt å høre at livet dreier mot normalen, med den tøffe tida dere har hatt. Her er det virkelig høstkveld i dag! Vinden har ribbet gule blad fra trærne i store jafs, og intenst regn pisker mot vinduene mens temperaturen synker.

      Inne i stuekroken er det derimot lunt og godt. Levende lys gir stemning, mens strikkepinnene er opptatt med tynne ullsokker. Sårt tiltrengt påfyll til sørgelig tom skuff 😊.

      På vent ligger tova firkantstrikk av restegarn, som skal forvandles til ullsåler. Så jeg sier tusen takk en gang til jeg, for at du formidla denne flotte ideen. 2 venninner har også hengt seg på 🥰!

      Ha en fin uke 😃.

      1. Det er jammen koselig å sitte inne i mørke høstkvelder med tente lys og strikking.🤗🧶 Så bra at ullsålene var til inspirasjon.🥰 Jeg tror jammen jeg må lage meg noen flere jeg også.🤔

      1. Det skulle jeg tro jeg får til.🤗👌🏻
        Jeg skal tegne litt.🧶
        Vil du ha bare tekst på?

    2. Sønnen din er heldig som kan velge og vrake, og få akkurat det han vil ha strikket. Den øverste lua er flott, synes jeg. Det blir nok en stund til det blir luevær på meg, for snart flyr jeg sørover til varmere strøk. 🙂

      1. Så deilig det blir å reise til varmere strøk nå i høstkulda.🤩🥰🌞
        Da kan du holde ekstra lenge på sommeren.🌞🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg