Liker du å strikke med 3 tråder?? HOW TO!

Den genseren jeg strikker nå har flere mønsterfarger.

På mange av omgangene må jeg strikke med 3 tråder samtidig.

Copyright: Strikkekjerring

Da er det en del ting man må passe på.

Først må man bestemme hvilken tråd som skal være den mest dominerende.

Her har jeg lagt trådene i den rekkefølgen jeg ønsker.

Den grønne tråden til høyre er den som skal være mest dominerende.

Den hvite tråden i midten er nr.2

Den blå tråden som er bunnfargen har jeg som den som er minst dominerende.

Det vil si at jeg alltid kaster med den grønne tråden over den hvite og den blå.

Når jeg strikker med den hvite tråden, tar jeg den alltid under den grønne tråden, men over den blå tråden.

Når jeg strikker med den blå tråden, tar jeg den alltid under både den hvite og den grønne tråden.

Var det forståelig?

For at det skal bli pent, må man være konsekvent med hvilken tråd man bruker.

Hvis man gjør dette vilkårlig, blir det ikke pent.

Når det er lengre enn 5 masker mellom hver farge, tvinner jeg også tråden på baksiden, slik at det ikke blir så lange tråder på baksiden, som man hekter fingrene fast i når man kler på seg genseren.

Copyright: Prym

Noen bruker også et slikt strikkefingerbøl for å holde trådene fra hverandre når de strikker mønster.

Jeg har ikke prøvd det selv, men har sett at mange bruker det og synes det er et godt hjelpemiddel.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg er ikke superfan av å strikke med 3 tråder.

Det tar mye lengre tid å strikke med 3 tråder enn med 2 tråder, men noen ganger er det nødvendig i et mønster.

I dette mønsteret er det 10 omganger som skal strikkes med 3 tråder.

Jeg har vært spent på hvordan fargene ble sammen, siden jeg har valgt andre farger enn originalen, men det ser ut til at det ble bra.

Nå skal jeg i gang med en rødfarge også i mønsteret, så da blir det spennende å se om de passer sammen.

 

Jeg er i full gang med kakebaking til kafeen.

Ute snør det store snøfiller, så Musikermannen må nok ut og brøyte i løpet av formiddagen.

Jeg har også en digital legetime i dag med Balderklinikken og det blir spennende å høre hva blodprøvene viser denne gangen.

 

LAG DEG EN HERLIG TORSDAG!!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

2 kommentarer
    1. Ja tre tråder er ofte eller ikke sååå ofte men de kommer av og til – og jeg prøver å gjøre som deg ang hvordan trådene kommer etter hverandre… men jeg vet ikke… med meg blir det litt tilfeldig eller hva jeg synes blir rettest og finest 🙂

      Du får en fin genser der altså!

      Lag deg en fin dag med kakebaking og legetime og alt annet som hører kafedrift og slikt å gjøre 🙂 Godt du har musikermannen som kan ta måkinga!

      1. Ja, det er sant!
        Det kommer litt an på hvordan det skal strikkes med 3 farger også.
        Hvor mange masker som skal strikkes av hver farge i en mønsterrapport.
        Musikermannen bruker traktoren. Jeg tror nok jeg må ut og måke litt med skufla også,
        men bare utenfor døra.
        Ønsker deg en herlig dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg