Klar for Luggelaging

Det er jo ikke mulig å lage lugger uten å ha strikket strømpene først, vet du.

Copyright: Strikkekjerring

Nå er den jobben unnagjort og dette her er vel det man ellers kunne kalt tradisjonelle mannfolklester, hvis det ikke hadde vært for at leggen er ekstra lang.

Så lang at det faktisk ikke holdt med 200 gram garn, så hvis du ser godt etter, så ser du at fremst på tåa på den ene foten, så har jeg en annen farge, siden garnet ikke rakk til.

Men, det ser du, betyr ikke noe.

Den fremste delen på foten skal nemlig dekkes med vadmel, så da kan man gjerne ta i bruk restegarnet og bli kvitt noe på det som blir skjult av vadmelet.

Strømpene er lett tovet i vaskemaskinen og så har jeg gjort noe som jeg innbiller meg kan være innmari smart:

Mens de var våte, stakk jeg skolesten inni strømpene og lot dem tørke i fasong.

Det ser jeg for meg må være skikkelig lurt når man skal til å forme vadmelet rundt foten.

Tror ikke dere også det?

Når disse er blitt skikkelig tørre, så kan neste del av prosessen starte og det er det som kommer til å bli skikkelig spennende.

Dette er vel det man kan kalle den nyeste UFOen min, siden jeg startet på den i romjula, men intet mindre så er den tross alt ferdig, så det gjør at jeg har 6 ting mindre på pinnene enn jeg hadde Nyttårsaften, ha, ha…

Disse strømpene veier 213 gram og er strikket i Bonde fra Hillesvåg.

Det er ekte norsk ull og lukter faktisk litt sau, som seg hør og bør.

Det er egentlig et bra tegn, for da betyr det at ikke alt lanolinet er vasket ut og da holder man seg ekstra varm på føttene.

Oppskrifta har jeg bare i hodet og fingrene, uten at noe er skrevet ned.

Det som er viktig er å strikke dem minst 2 nummer større enn det du vanligvis bruker i sko, siden det skal være plass til ett par sokker inni dem.

Copyright: Strikkekjerring

På Strikkekafeen i går hadde jeg røska med meg nok en UFO.

Dette fisketeppet skal jeg nå fortsette på og i går sydde jeg fast flere fisker i teppet.

Nå må jeg ta en runde og se hvor mange jeg har av hver farge før jeg fortsetter å montere og ikke minst ta en titt og se om jeg i så fall har mer garn jeg kan strikke flere fisker av.

Hvis ikke, får det bli så stort som det blir med det jeg har.

Du skal få ta en nærmere titt etterhvert.

Ja, vi hadde jo restegarnsbytte i går og jeg kan stolt berette at jeg hadde med garn, men ikke så mye som en liten trådende ble med hjem.

Men der var jo noen fristelser der som jeg sterkt vurderte, men de forsvant heldigvis inn i et annet hjem enn mitt.

Hos oss er det tross alt så mye garn at Musikermannen undres over at det går så mye ved i kulda når huset nærmest må være overisolert av garn, ha, ha..

Men det øret har jeg slett ikke tenkt å lytte til.

Det kommer da fryktelig mye tull ut av den munnen, så det er neppe noen som sier seg enig om han skulle komme ytrende med DEN påstanden.

Jeg har da ikke mer garn enn jeg minst trenger, jeg?????

 

HA EN ISOLERENDE FREDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

2 kommentarer
      1. Nei, på ingen måte.🫣
        Lurer på om ikke de gitarene egner seg bedre som brensel enn garnnøster.🤔🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg