Klar for en ny sommertopp?? – Oppskrift

Selv om det ikke ser sånn ut, er faktisk den første vårmåneden snart over.

Copyright: Pernille Koustrup

Jeg har begynt å tenke litt på hva jeg skal strikke til sommergarderoben.

Når jeg har strikket opp garnet jeg har i kassen nå, har jeg lyst på en liten premie med å strikke noe annet enn lagergarn og restegarn.

Jeg har nemlig 2 sommertopper i manko.

Musikermannen hadde et lite “arbeidsuhell” med å vaske Ellas sommertopp sammen med andre klær og i tillegg kaste den i tørketrommelen. Ut kom den i ca størrelse 2 år.

Jeg bør helt ikke tenke for mye på det.

En annen sommertopp ble ødelagt av en katt som hadde dratt ut mer tråder enn at den kunne berges,

så jeg trenger MINST 2 nye i år, ikke sant??

Denne som jeg fant her, liker jeg veldig godt, så den er med i vurderingen av hvilke jeg skal strikke.

Den strikkes ovenfra og ned og mønsteret er på dansk.

Garn med strikkefasthet 22/10 skal brukes og jeg tenker at for eksempel Lerke kan være et godt garnalternativ til denne her.

Mønster finner du ved å trykke på linken under neste bilde.

Copyright: Pernille Koustrup

 

MØNSTER: NILLES ANDEN SOMMERBLUSE

GARN: KABISTRIK ELLER FOR EKSEMPEL LERKE, GARN MED STRIKKEFASTHET 22/10

PINNER: 3.5 MM

STØRRELSER: S/M OG L/XL

Copyright: Strikkekjerring

I går var jeg på sykehuset hos revmatologen.

Etter å pustet meg opp med å gå trappene til 4. etasje, kom jeg plutselig på at revmatologen hadde bedt om bilder av leddene mine. Telefonen min er full av masse bilder og det ble litt stress når jeg skulle begynne å lete gjennom dem.

I tillegg kom jeg inn før tida, så at jeg da hadde et blodtrykk på 120/80 må jeg si var ganske overraskende, hi, hi…

Så var det ned igjen for å ta flere blodprøver og mens jeg ventet, kunne jeg lese meg opp på fine hjerteord.

På sykehusene pleier det å gå ganske så kjapt når man er inne og tar blodprøver.

Jeg begynte derfor å lure på om dama som skulle ta blodprøve av meg, var litt stresset.

Hun tok nemlig ikke det båndet som man pleier å få rundt armen min.

Hun gjorde seg bare klar til å stikke, så jeg tenkte at hun kanskje hadde glemt det.

Men når man sitter der og skal bli stukket, sitter man heeeeelt stille.

Det er ikke tiden for å begynne å diskutere eller bevege på seg, så her var det bare å la det stå til.

Hun stakk og blod kom det ut, overraskende nok.

Etterpå måtte jeg spørre hvorfor hun ikke brukte båndet rundt armen.

Da sa hun at jeg hadde så fine blodårer at det ikke var nødvendig.

Så skulle man altså bli nærmere 50 år før man fikk vite at man har fine blodårer!

Ja, ja…

Jeg vet nå ikke akkurat om det er noe å gå rundt å skryte av at man har, men når man er blitt godt voksen, får man ta med seg alle positive ting, hi, hi….

Copyright: Strikkekjerring

Fornøyd med å ha fine blodårer, var det på tide å feire med litt shopping.

Musikermannen hadde allerede gjort unna Julabesøket med første stopp FØR jeg dro til sykehuset.

Sikkert livredd for at det ikke skulle bli tid etterpå…

Vi skilte derfor lag slik at han kunne farte rundt på musikkforretning, Clas Ohlson, Biltema og sikkert flere butikker.

Jeg gikk rett på Panduro og kjøpte 2 fine stoffer som jeg tror jeg skal bruke til Kurstestinga som jeg skal begynne på denne uka.

Garn klarte jeg å styre unna, merkelig nok.

Så MÅTTE jeg jo bare innom og handle litt babytøy.

Der holdt den blivende bestemor på å gå amok!

Det ble en god del i handleposen der!

Posen er allerede avlevert hos den blivende far, uten at jeg rakk å ta bilder.

Minstemann har vokst ut av garderoben sin, så det ble en del nye klær på ham også.

Copyright: Strikkekjerring

Men så til slutt var det tid for shopping til meg selv.

I helga hadde jeg på meg et par støvletter som hadde sett sine beste dager.

Musikermannen ymta faktisk frampå om at det kanskje var på tide å kaste dem.

Etter å studert dem måtte jeg bare si meg enig.

Når jeg tenker etter, har de nok runda 20-års jubileum, så da kan man vel si at de har gjort nytten sin.

Jeg kjøper veldig sjelden nye sko, men nå syntes jeg at det trengtes ett nytt par.

Jeg falt for disse som både kan brukes til kjoler og til bukser.

De er av merket Vagabond og var slett ikke billige, men varer disse også i 20 år, så blir det ikke så kostbart per år,

så jeg unte meg dem. (God unnskyldning, eller??)

Jeg kjøpte også denne kjolen, som når rett under kneet på KappAhl.

Det er ikke så lett å se på bildet, men den har noen fine stofftrukne knapper for an der.

Hva Musikermannen shoppet, er jeg ikke sikker på, men jeg har merket meg at det ble noen poser med hjem på ham også.

Det var et fryktelig føre og dårlig vær både til og fra Bodø og strikket fikk jeg ikke, siden jeg ikke har blekksprutarmer dessverre, men måtte holde hendene på rattet.

Etter at vi kom hjem, var det rett i middagskoking til arbeidsfolkene og Musikermannen startet på nytt opp med grøftebrøting, så da alt var vel overstått var det bare å komme seg i seng før det er klart for en ny lang arbeidsdag i dag.

 

HA EN STRÅLENDE TIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

8 kommentarer
    1. Ta blodprøve uten staseslange, imponerende. Må være en dreven bioingeniør.
      Synes du fikk shoppa mye. Sikker på at det ikke var en gitar eller to i de posene til mannen din?

      1. Ja, det må hun ha vært.😅
        Jeg har ikke vært borti det før, men det gikk jo bare fint.🤩🤗

    2. Nydelige sommertopper!
      Og du fikk shoppet litt ser jeg 😀 Bare koselig det 🙂

      God tirsdag til deg der nord – og håper snøen smelter unna!

      1. Det var deilig med litt shopping!🤩👌🏻
        Dessverre er det kommet mer snø, så ingen vår i sikte enda.🙈
        Nyt dagen!🤗🥰

    3. Så herlig at du fikk shoppet så mye. Bra jobba! 😀 Jeg kjøper heller ikke så ofte sko/støvletter, så da synes jeg de er verdt hver krone når jeg først finner noe. Man må jo legge til avskriving og bruksverdi også 😉
      Håper resultater blodprøvene er ok.

      1. Det er viktig å ta med både avskrivning og bruksverdi.🤩👌🏻
        Det er kjekt når man finner noe man liker.🥰

      1. Vi rakk mye, men det ble en veldig lang dag.😅 Det er en lang reise.
        Av og til må man handle litt nytt til seg selv.🤗👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg