Kjukene skal til pers!

Regnet ville ikke gi seg, så da avsto jeg fra hagearbeidet og fant ut at jeg like godt kunne prøve meg på kjukene i stedet.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg startet med å prøve å dele dem opp i biter med kniv.

Det skulle vise seg at det var et hersens arbeid!

De var steinharde og nesten umulige å få delt opp.

Musikermannen prøvde seg han også, men fant ut at det var bedre å bruke båndsaga til å dele dem opp.

Da gikk det i en fei å få dem i småbiter, så jeg kunne ha dem i gryta.

Copyright: Strikkekjerring

Her har jeg gjort garnet klart til farging.

Denne gangen prøver jeg noe nytt.

Den grå hespen er lammeull av villsau og det har jeg aldri prøvd å farge før.

Den hvite er Ask fra Hillesvåg og det har jeg brukt flere ganger.

Jeg har knytt flere knuter rundt for å forhindre at garnet vaser seg under fargingen.

Copyright: Strikkekjerring

Her er garnet klart til beising.

Besingen må til for at fargen skal sette seg.

Beisen jeg har i vannet her er Alun. Jeg bruker 20 gram alun per 100 gram garn.

Vannet med garnet i bringes opp til 100 grader og holdes der i 1 time.

Copyright: Strikkekjerring

Her er kjukene delt opp i biter og nå skal det kokes fargebad av dem.

Vannet kokes opp og fargebadet skal holde ca 100 grader i 1 time.

Jeg brukte ca 2 kg kjuker til 200 gram garn.

Copyright: Strikkekjerring

Fargebadet kan godt stå til neste dag hvis man vil, men jeg var utålmodig og hadde lyst til å se hvilken farge det ble i dag.

Akkurat nå ligger garnet og koser seg i fargebadet.

Det blir spennende å se hvilken farge det får.

Men det får vi ta en titt på i morgen.

Nå skal jeg begynne å pakke klart for å dra og underholde ungdommene på Natturnering.

Vi skal ha quiz og underholdning for dem ett par timer i kveldinga, så jeg har en del som må forberedes først.

Arbeidsfolkene som bor hos oss skal jo også ha middagen sin før vi drar, så her er det nok å gjøre selv om det er fredag kveld.

 

NYT FREDAGSKVELDEN!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

14 kommentarer
      1. Joda, vi har nok å gjøre for tiden.😅
        Det skal nok bli litt tid til å slappe av i helga også.😊👍🏻🧶

    1. Spennende å se.. har ikke farga garn siden jeg gikk på ungdomsskolen, hehe.
      Men kjuker har jeg brukt mye av..men da har jeg kappa de opp og tørka de, og kverna de til te-blanding 😊
      Håper du får ei riktig god helg – og godt med avslapping innimellom “slaga” 😊

      1. Så spennende! Å lage te av kjuker har jeg ikke hørt om før.😊Utrolig hva man kan lage av ting i naturen.🌱Ønsker deg en fin dag i vårsola.☀️☀️☀️

        1. Ja det er helt utrulig hva naturen kan by på. Jeg brukte den helt mørke/svarte.. google chaga kan du lese litt mer om akkurat den 😊 Og takker, dagen ble god den – sjøl uten sol 😉

          1. Spennende! Det må jeg lese mer om.😊👍🏻
            Håper sola strekker seg nordover også. I dag er det overskyet igjen, men vi er livet sol igjen i morgen, så det er supert. Ha en flott søndag!🌱🌸

      1. Ja, det er morsomt å prøve.🤗
        Masse fint man kan lage av planter og tung i naturen.🌱☀️
        Nyt vårlørdagen!🌱☀️🌱

      1. Ja, det er veldig morsomt og artig å prøve.🤗🧶Man kan lage masse nyttig av ting i naturen.🌱☀️🌱Kos deg masse denne vårlørdagen!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg