Kaster du trådendene?? Sparetips!

Når du har festet tråder i ditt ferdige strikkeprosjekt, hva gjør du med trådendene?

Copyright: Strikkekjerring

Kaster du dem i søpla?

Mange gjør nok det, men det trenger du ikke å gjøre.

Jeg vet at en god del tar vare på dem og legger dem ut på våren slik at fuglene kan bruke dem når de bygger redene sine.

Slik varmer de søte små fugleunger med ull.

Jeg tar også vare på trådendene, men jeg bruker dem på en annen måte.

Jeg bruker dem som fyllmasse når jeg strikker figurer eller andre ting som skal fylles.

Copyright: Strikkekjerring

Slik som dette gresskaret som jeg nå har strikket i restegarn.

Høsten nærmer seg og det er koselig å pynte litt med små gresskar som man strikker selv.

Inni fyller jeg trådender som jeg har tatt vare på etter tidligere strikkeprosjekt.

Slik får jeg brukt opp absolutt alt garnet.

Ingenting kastes.

Jeg bruker i tillegg fyllmasse hvis jeg ikke har nok trådender.

Men jeg kjøper ikke de ferdige posene med fyllmasse.

Jeg bruker fyllmasse fra gamle puter, enten hodeputer eller sofaputer.

Du kan også kjøpe billige puter og bruke fyllmassen fra dem.

Det er mye billigere.

Penger spart er penger tjent, sant??

I disse tider trengs det sparetips også i hobbyverden.

Restegarn blir det jo hele tiden og jeg prøver nå å være flinkere til å bruke opp en del av det etterhvert.

Da er slike gresskar en super måte å bruke opp rester til.

Jeg har derfor funnet fram en pose med farger som passer til gresskar.

Både tynt og tykt garn.

Man kan legge tynt garn dobbelt eller strikke med enkel tråd.

Mønsteret jeg har brukt finner du gratis HER

Copyright: Strikkekjerring

I går ettermiddag kom denne helt nydelige regnbuen skinnende gjennom regnet.

Jeg tror aldri jeg har sett en så sterk regnbue noen gang.

Det var ikke mulig å få fram fargene like sterke på bildene dessverre, men det var virkelig et flott syn.

Det er ny uke og Minstemann har pakket og jeg har kjørt ham på fergekaiet slik at han har reist avgårde til hybel og skole igjen.

Vi har det smekkfullt på overnattingen, så det er frokost og middaglaging hver dag i tillegg til romvask, så det er nok å gjøre.

Bladene på trærne er begynt å bli gule, så sommeren (vi ikke hadde) er definitivt forbi, men jeg liker høsten også, hvis vi bare kunne fått litt mindre regn.

Da hadde jeg kanskje fått malt litt mer på huset også, ha, ha…

En av verdens rikeste menn, Elon Musk er i Norge og skal delta på Energimessen i Stavanger i dag.

Vi får håpe han har noen gode tips til hvordan strømkrisen skal løses.

Strømrekord igjen i dag og bedriftene har enda ikke fått noen lovnader om hjelp.

Nå må politikerne kjappe seg for å komme opp med en løsning som berger bedriftene før det blir flere konkurser og bedrifter som gir opp og legger ned.

 

HA EN MANGFOLDIG MANDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

16 kommentarer
    1. Lurt med å ta vare på trådender. Den var jo fin det gresskaret også. Du har nok arbeid i massevis skjønner jeg. Vi hadde en fin sommer i følge avisa. Når du nevner Elon Musk så fikk jeg følge henvendelse på Instagram fra Elon Musk, jeg sletta henvendelsen for det var falsk profil. Var nok kjekt med og ha minstemann hjemme i helgen. God uke til deg.

      1. Kjekt å få brukt opp absolutt alt og nå er det fint med litt høstpynt.🍃🍁
        Det merkes at det er høst i lufta.🍂
        Ja, det er veldig mange falske profiler på Instagram. Jeg sletter også mange hver dag.😅
        Det var veldig godt å ha Minstemann hjemme i helga.💕
        En flott høstuke til deg!🍁

    2. Jøss, det var et morsomt tips for gjenbruk av trådstumper. Kult om småfuglene kan nyttiggjøre seg garnrester, ja. Veldig trasig om strømkrisa fører til konkurser og nedleggelser. Håper dette kan snus! Herlig bilde av regnbuen, nesten som et maleri 😀

      1. Ja, det er fint å utnytte alt.🤗🧶
        Vi får håpe regjeringen klarer å finne en god strømstøtte til bedriftene nå med de rekordhøye prisene.
        Det var et herlig skue på himmelen med veldig sterke farger på regnbuen.🌈

    3. Det var en flott og sterk regnbue, og ikke alltid man får se det. Jeg er nok av dem som kaster trådene etter at jeg har festet, og har slettes ikke tenkt på at fuglene kan bruke dem. Takk for tips, nå skal jeg samle alt i en pose til våren kommer. Ha en fin mandag, klem 🤗

      1. Det er sjelden regnbuen er så sterk som den var i går.🌈🌈
        En flott ny høstuke til deg.🍂🍃🍁

    4. Gode tips! Jeg jobber i barnehage og der har vi hengt ut garn og ull som fuglene kan bygge reir av om våren. Artig for både små og store å finne igjen fargerike reir i fuglekassene våre. Masse læring!

    5. Wow! Så flott bilde av regnbuen 😲😀
      Smart tips. Har alltid kastet det jeg klipper av jeg, men dette var fine tips. Heretter blir det tatt vare på ☺️

      1. Ja, regnbuen var veldig sterk i fargene i går.🌈
        Det er kjekt å få brukt opp alt, så her tas de vare på.🧶🍃🍂

    6. Det var smart, innrømmer glatt at de har gått i søpla her hos meg.
      Leste om ei dame som driver klesbutikk i Oslo, hun måtte snu døgnet for å spare strøm..
      Men butikken var sikkert åpen til vanlig tid altså, men alt det andre man gjør! Fin kveld da..

      1. I lengden går dette ikke. Selv sterke bedrifter sliter med de høye kostnadene. Det var en kreativ løsning å snu døgnet for å spare på strømmen.😅

      1. 🤣🧶
        Du har åpenbart ikke besøkende som strikker da.😅😂🤗
        Mange «svake» bedrifter ble luket ut og bukket under på grunn av pandemien, men selv sterke bedrifter sliter nå med de høye kostnadene, så i lengden går det ikke. Eller så blir alle bedriftene i sør flyttet nord for Nordlandsporten.🤪

    7. Hmmm så smart… fyllmasse til reir for fuglene eller fyllmasse innendørs til diverse strikkeprosjekt 🙂 Jeg kaster alle ender… 🙂

      Lag deg en fin tirsdag 🙂

      1. Veldig fint å få brukt dem til noe og nå passet det fint å ha dem til fyllmasse i pyntegresskarene.🍁🧶🍃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg