Kaninens år 2023 – Norsk oppskrift

Kineserne feirer nyttår til en litt annen tid enn vi.

Copyright: Eva Norum Olsen

En gang mellom 21. januar og 20. februar feirer kineserne Nyttår.

Da reiser flere millioner kinesere gjennom Kina for å være sammen med familien sin.

I 2023 er det kaninens år og den startes 22. januar.

Kineserne feirer ikke bare 1 dag, men de feirer i hele 15 dager til ende.

Den kinesiske kalenderen bestemmes av den første årstiden i den kinesiske måne-sol-kalenderen, som begynner ved nymåne og avsluttes ved den kommende fullmånen.

Hvis du har lyst til å markere harens år, kan du kanskje strikke ett par harevotter.

Disse her var jo veldig søte, da.

Oppskriften er på norsk og størrelsene går fra 0-6 mnd og opp til 9-10 år, så her er størrelser for alle barnehender.

Copyright: Eva Norum Olsen

 

MØNSTER: KANINVOTTER

GARN: SANDNESGARN MERINOULL

PINNER: 3 MM OG 3.5 MM

STØRRELSER: 0-6 MND TIL 9-10 ÅR

 

Det er litt usikkert når kineserne begynte med å feire nyttår, men tradisjonen skal visstnok strekke seg minst 3500 år tilbake i tiden, til da Kina hørte til under Shang-dynastiet.

Men det var ikke før flere tusen år senere, under Song-dynastiet, at kineserne begynte å skyte opp fyrverkeri for å markere det kinesiske nyttåret.

Den tradisjonen har den vestlige verden som kjent kopiert i stor stil.

 

Personer som er født i 2011, 1999, 1987, 1975 og 1963 er født i harens år.

De som er født i harens år kjennetegnes for å være vennlige, stille og tålmodige.

De holder seg helst utenfor diskusjoner, fordi de hater å krangle og vil helst ikke gjøre andre lei seg.

De som er født i harens år er gjerne populære personer som alle liker å være sammen med.

Jobber som passer best for en i harens år er innen bransjene religion, utdannelse, helse, kultur, politikk eller sykepleie.

På slutten av året er det mange som leser årshoroskop som skal spå hvordan neste år blir.

Det fleste gjør det kanskje mest for moro, mens andre mener at stjernetegnet vårt har stor betydning.

Hva tenker du?

 

HA EN STJERNEKLAR KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
    1. Tja, dette er vel ganske generelt, men jeg synes det er morsomt å lese og prøve å sjekke om slikt passer. Jeg har veldig tro på Enneagrammet, som du vet, mht personlighetstyper og hva det er som gjør at vi er som vi er.😊

      1. Interessant er det og morsomt å se om det passer.🤩
        Enneaprogrammet skjønner jeg at jeg må lese meg opp på.🤔

    2. Næmmen helledussan da så fine 🤩 Jeg er født i apens år så vidt jeg kan huske 🤔
      Har personlig stor tru på stjernetegn – men ikke kun de alene, fordi vi har alle litt eller mye i oss av andre tegn enn de vi er født under. Men at mye av det grunnleggende stemmer, ja det føler i alle fall jeg 😊

      1. De var veldig søte, ja.🥰
        Det er spennende å lese om stjernetegnene og se om ting stemmer.🤩

      1. Å være en heldiggris må være veldig fint.🤩🤗
        Det er interessant å lese om stjernetegnene våre.🌟✨🌟

    3. Jeg lærte noe i dag blant annet at min mann ble født i harens år.
      jeg leste mye horoscope før, men ikke nå. Jeg tror ikke på det.
      Godt nytt år:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg