Kan du hekle relieffmasker??

Jeg sklei jo utpå en aldri så liten blemme i går, som du kan lese om HER

Copyright: Strikkekjerring

Den siste av mine (gode?) unnskyldninger for å hekle dette teppet, var at da jeg leste gjennom oppskriften, fant jeg ut at her skulle det brukes en teknikk som var ny for meg.

Jeg er ikke supergod på å hekle.

Jeg kan det mest nødvendige: Luftmasker, kjedemasker, fastmasker, halvstaver, staver, dobbeltstaver og slikt.

Her skulle det hekles Relieffmasker og det er nytt for meg.

Jeg liker å utvikle meg og lære nye ting.

Det blir kjedelig å bare gjøre det jeg kan fra før.

Hvis du ikke kan det, så kan du få en liten forklaring fra meg:

Relieffmasker kan hekles både forfra og bakfra.

RELIEFF DOBBELTSTAV FORFRA:

Du starter med å ta 2 kast på kroken

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal du stikke heklekroken rundt selve staven fra omgangen under.

Det vil si fra baksiden av arbeidet ditt.

På bildet ser du kroken slik den ser ut mot deg.

Copyright: Strikkekjerring

Fra andre siden av arbeidet ser du at kroken er stukket rundt staven på forrige omgang.

Ta så et kast på kroken og dra gjennom.

Copyright: Strikkekjerring

Fortsett med å hekle ferdig dobbeltstaven på vanlig måte.

Nå har du heklet en Relieff Dobbeltstav Foran.

I dette mønsteret skal man også hekle en Relieff Dobbeltstav fra baksiden.

Copyright: Strikkekjerring

Mens jeg hekler ferdig raden, kan du nyte synet av veden som brenner opp i ovnen min.

Nei, da! Jeg tuller bare! 🙂

Vi skal gå rett på hvordan vi hekler en Relieff Dobbeltstav fra baksiden:

Copyright: Strikkekjerring

Her starter vi også med å ta 2 kast på heklekroken.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal du stikke kroken inn rundt staven fra forrige omgang fra fremsiden av arbeidet. Altså den siden som vender mot deg.

Copyright: Strikkekjerring

Ta ett kast på kroken og dra gjennom.

Copyright: Strikkekjerring

Nå kan du hekle dobbeltstaven ferdig.

Copyright: Strikkekjerring

Nå har du heklet relieffmasker både fra fremsiden og baksiden.

Det gjør at de 2 stavene i midten på stavgruppen her “popper” ut og det gjør også at det er forskjell på baksiden og fremside av dette teppet.

Litt som det er når man strikker.

Nå har jeg fått teket på det, så nå er det bare å hekle i vei og bytte farger innimellom.

Det er alltid morsomt å lære noe nytt.

Håper forklaringen min var forståelig.

Det er også mulig å google denne teknikken og finne videoer av hvordan man gjør det.

Det er søndag og litt rolig start på morgenen, men jeg har en del som skal gjøres i dag også, så nå må jeg komme i gang.

 

HÅPER DU FÅR EN STRÅLENDE SØNDAG!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

21 kommentarer
    1. God morgen, skjønte ikke så mye av det jeg nei…
      Men må bare prøve det frem til det sitter…så litt knotete ut..Men alt må jo læres…
      Jeg har heklet sykt mye opp i gjennom, men dette var nytt for meg..
      Fin dag og kos deg med nytt prosjekt 🙂

      1. Kanskje lettere å skjønne hvis du ser på en av de fine videoene som er lagt ut. Garnstudio har en fin en.🧶👍🏻
        Det er alltid moro å lære noe nytt og dette blir en fin effekt på teppet.🤗

    2. Hm, en ny type maske jeg ikke hadde hørt om før, men likte forklaringen din. Må finne mønster med den masken så jeg kan prøve (når jeg er ferdig med alt det andre jeg lager…) 😊

      1. Jeg hadde heller ikke hørt om den før, men ser at det blir en fin effekt.🤗
        Morsomt å lære seg noe nytt.🧶🤩

    3. Et lite heklekurs 🙂 Det var gøy å hekle. Nå er fingrene mine for dårlige. Fungerer ikke. Men kanskje hvis jeg trener litt mer 😀 Da blir de nok bedre til hekling også. Jeg tuller ikke en gang 🙂

      1. Det kan godt hende at treninga di hjelper for å hekle.🤗🧶
        Det kan jo også hende det er lettere med noen typer garn og tykkelse på kroken også jeg liker best disse heklekrokene med gummihåndtak som er bedre å holde i.🤗🧶

    4. Så bra! Tusen takk for ny lærdom med hekling. Jeg har også heklet masse oppigjennom årene, men aldri lært dette. Og det var jo enkelt, så nå er det bare å huske det neste gang jeg setter i gang med nytt prosjekt.
      Ellers går jeg bare inn her og leter det opp igjen. 😉 God søndag! <3

      1. Bare hyggelig!🤗
        Det er enkelt, men gir jo en fin effekt.🧶👍🏻
        Morsomt å prøve nye teknikker.😀
        Ha en flott søndag!🍃🎃

    5. Jeg kjenner til teknikken, men har ikke benyttet meg av den ennå. Det blir veldig fint syntes jeg.
      Kos deg meg heklingen og varmen fra ovnen, klem 🤗

      1. Det ser ut til at teknikken kommer bedre frem når man har heklet noen omganger.😀🧶 Den er enkel, men gir en veldig fin effekt på teppet.🤗

    6. Jeg har heklet en del grytekluter med relieffstaver. Veldig gøy å hekle. Et lite tips til dere damer som vil prøve..google “Grytelapper i vaffelmønster 8/8.” Dette er en gratismønster fra hobbii.no. Jeg heklet mine av Bomull sport fra Gjestal. Blir veldig gode grytekluter. En fin liten julegave feks.
      Det teppet du har starta på er jo bare lekkert.Kos deg!

      1. Det er veldig enkelt og morsomt å hekle.🧶 Du får se om du finner kroken din.🤗👍🏻

      1. 😂😂😂
        Tror definitivt jeg skal holde meg til å lære nye teknikker i hekling enn å prøve meg på urdu.😅
        Det hadde garantert gått skeis!😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg