Julekonsert på Rødøya

Med vakker nysnø og flotte julepyntede bord lå alt til rette for et flott julebord.

Copyright: Strikkekjerring

De som har vært på nattevakt her, har så visst ikke sovet på jobb, men brukt natta til å dekke og pynte bordene klare.

På morgenen var det mye vind og flere anløp måtte sløyfes av ferga vi kom med på grunn av vindforholdene.

Vi var heldige og kom oss vel i land på Rødøya med bobilen.

Her ble vi tatt godt imot mens vi kjente deilig matlukt bre seg fra kjøkkenet.

I Rødøy sparer de ikke på maten til de eldste i kommunen.

De ser heldigvis verdien i å ha flinke kokker på kjøkkenet som lager næringsrik mat til beboerne og de skjønner at matlukta er viktig for appetitten.

Her blir det ikke servert oppvarmet mikromat i plast, men mat som er laget fra grunnen av og det er lagt flid i å pynte fat og bruke gode råvarer.

Her har mange kommuner mye å lære.

De kronene det koster ekstra er så viktige penger å bruke, både for trivsel og helse.

Copyright: Strikkekjerring

Konserten gikk fint, selv om det etterpå reiste seg en mann og takket for den fineste gudstjenesten han noensinne hadde vært på, hi, hi…

Gudstjeneste eller julekonsert.

Det er det samme.

Mannen var smilende og fornøyd, så da er det ikke så nøye hva det kalles.

De som jobber her er dyktige og koselige folk og her behandles Ordfører, Kommunedirektør, artister og pasienter likt, uansett hvilken tittel de har.

Sånn skal det være!

Her fikk vi servert deilig mat og ikke minst kost oss sammen med mange kjente, som vi ikke har sett på en stund.

God mat sammen med godt selskap er veldig hyggelig.

Copyright: Strikkekjerring

Dere ser såvidt i kirkespiret på Rødøykirka.

Her ble jeg konfirmert i en fullstappet kirke.

Kirken er fra 1885 og er en av de største i Nordland med 700 sitteplasser.

Den er en korskirke kombinert med en åttekantet form og altertavlen er fra 1861.

I 2009 ble kirken rammet av brann etter et lynnedslag i tårnet og sakrestiet ble totalskadd, men de klarte å berge inventaret.

Øya var tidligere kommunesenter i Rødøy kommune som har et kommunevåpen som ser ut som en løve.

Inspirert av Rødøyløva, det kjente fjellet og landemerket langs kysten.

Hit valfarter mange på sommeren for å gå trappene opp på fjellet som starter rett ved Klokkergården, som er et kjent turiststed og marina for båtfolket.

Malin Arntsen restaurerte Klokkergården og hun har fått flere priser for sin jobb med å restaurere huset som var falleferdig.

Vi har kost oss masse på denne runden av juleturneen vår.

Nå er det hjem til brøyting, snømåking og laging av julebordsforberedelser og kakebestillinger i dag.

Det skal lages karamellpudding, riskrem og rødsaus til dessert og her jukses det ikke med halvfabrikata.

Det MÅ lages fra bunnen av og du skal ikke se bort fra at jeg deler mine oppskrifter med deg etterhvert.

 

NYT ADVENTSDAGEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

11 kommentarer
    1. Det er så koselig å høre at det ikke bare er sorgen når det gjelder maten på sånne steder, for det er jo det vi hører mest om i media. Tenker nok at det ble en vellykket kveld for alle med god musikk og nydelig mat. Håper onsdagen din blir fin, klem 🤗

      1. Her har de det veldig godt ernæringsmessig. Det skal være sikkert og det skulle bare mangle.🤩🥰
        Snart er vi der alle sammen og jeg håper virkelig jeg slipper å få servert mikromat når jeg kommer dit🤗

    2. “Her behandles Ordfører, Kommunedirektør, artister og pasienter likt, uansett hvilken tittel de har.” skriver du, og det er bra. Det er jo slik det skal være.
      I morgen og eller fredag skal jeg prøve å få “min” ordfører, rådmann og helst et flertall av kommunestyret til å forstå at når vi planlegger “morgendagens eldreomsorg” så er det egentlig vår egen fremtid vi planlegger. At det tilbudet, den maten og de sykehjemsplassene vi nå planlegger for, eller kutter på vil ha innvirkning på vår alderdom og alderdommen til våre partnere eller foreldre. At veien fra styrer og stell til institusjonsplass eller hjemmesykepleie ofte kan være relativt kort. Har su et tips til hvordan jeg kan få de til å forstå det? Det er det jeg kommer til å bruke deler av dagen i dag på å finne ut.

      1. Ja, det er jammen ikke like lett.
        Hos oss sitter det en del som er på min alder også på sykehjem, så veien dit er kortere enn man mange ganger tror.
        Her får de nå veldig mange millioner fra havbruksfondet så jeg hadde nok vært kjapt ute med å argumentere for at de skal brukes i eldreomsorgen. Jeg vet ikke om kommunen hos dere får slike laksemillioner, men her har de også fått ganske så mange millioner etterbetalt i koronamidler, så det vil jeg tro deres kommune også har fått. Jeg ville sjekket ut det og sørger for at det drysset av de millionene rett på sykehjemmene. Det er hvertfall litt lettere å få gjennomslag for sine forslag hvis man også har et godt forslag til hvor pengene skal komme fra.🤩Lykke til!🤩

        1. Takk for svar. Vi har nok ikke noen laksemillioner, men vi er kraftkommune.
          Og ja, man må jo ha en ide om hvor på budsjettet man skal hente pengene. Det har jeg, men jeg tror ikke alle er enige med meg.

          1. Nei, det er det som er problemet. Alle har jo en tanke om hvordan de pengene skal brukes best mulig, men til syvende og sist er menneskene viktigst.🥰👍🏻

    3. Godt å høre at de tar vare på de gamle og sørger for å gi dem god kvalitetsmat på Rødøya! Slik burde det være overalt! God tur hjem til nye oppdrag, fra meg, som sitter trygt inne fra snøføyka utendørs i Trondheim 🙂

      1. Det er godt å se at det fremdeles er noen sykehjem hvor maten lages på kjøkkenet.🤗
        Heldigvis er det sluttet å snø hos oss og det er kommet akkurat passe snø nå.❄️🌟 Vi trenger ikke mer enn dette synes jeg, men det har jeg jo lite kontroll på å få bestemme.😅

      2. Det er godt å se at det fremdeles er noen sykehjem hvor maten lages på kjøkkenet.🤗
        Heldigvis er det sluttet å snø hos oss og det er kommet akkurat passe snø nå.❄️🌟 Vi trenger ikke mer enn dette synes jeg, men det har jeg jo lite kontroll på å få bestemme.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg