Julegeiter med oppskrift

I dag har jeg bakedag og en av tingene jeg har bakt i dag er Julegeiter.

Opphavsrett: Strikkekjerring

De smaker fantastisk godt med brunost eller annet godt pålegg og kan gjerne brukes i stedet for rundstykker.

Disse har mer smak enn rundstykker har, som noen ganger kan være litt smakløse.

Det tar litt mer tid å lage enn vanlige rundstykker, men til jul kan man unne seg å gjøre litt ekstra.

Vi får se hvor lenge disse varer i fryseboksen her, men jeg kan alltids bake mer hvis de blir spist opp.

Navnet julegeit kommer av fasongen som minner om et dyrehorn.

Geita og bukken har vært knyttet til julefeiringen fra førkristne tradisjoner.

Da ble en geit eller en bukk slaktet og ofret til kornvetten for å sikre fruktbarhet og god kornhøst.

Senere har vi erstattet bukken og geita i kakeform.

Tradisjonen sa at juledags morgen skulle alle få en julegeit som helst skulle spises i senga.

Det er morsomt med slike gamle tradisjoner i jula.

Copyright: Strikkekjerring

Oppskrift og fremgangsmåte er som følger:

 

JULEGEITER: 

En porsjon blir ca 30 julegeiter.

Gjærstarter:

2 pk tørrgjær

2 ts sukker

2 dl lunkent vann

Bland sammen ingrediensene til gjærstarteren i en bolle.

Dekk til og la stå 10 minutter.

Da vil den ese godt opp, så ikke ta for liten bolle.

 

Deig:

1,2 kg hvetemel

400 gram finmalt rug

200 gram kaldt smør

8 dl melk

300 gram sirup, gjerne mørk hvis du har

2 egg

1 egg til pensling

 

Ha mel i kjøkkenmaskinen og smuldre inn det kalde smøret.

Varm opp melk og sirup til den er lunken (ca 37 grader)

Ta kjelen av platen og visp inn eggene.

Tilsett nå gjærstarteren og melkeblandingen i melet og la kjøkkenmaskinen gå på lav hastighet 15 minutter. De siste minuttene kan du la den gå på full hastighet.

Dekk til bakebollen og la heve i 1 time.

Gjør klar stekebrett med bakepapir på.

Sett stekeovnen på 210 grader.

Elt deigen og del den i ca 30 emner.

Form hvert emne til en avlang bolle og klipp opp endene.

Legg dem på stekebrettene og la dem etterheve i 30 minutter.

Pensle julegeitene med sammenvispet egg og la steke 12-14 minutter til de er gyldne.

La avkjøle på rist og prøv å vent til de er litt avkjølte før du bare MÅ smake.

Lykke til!!

 

Jeg håper du ble fristet til å prøve.

Jeg skal garantere at du blir populær i heimen hvis du kan komme med fersk gjærbakst til kvelds.

Ellers er jeg også i full gang med kakebaking.

I morgen blir vi strømløse hvertfall 5 timer på dagen, så da må jeg finne på noe annet å gjøre enn å bake.

Hvis været holder seg like fint som nå, så kan jeg kanskje få gjort noe ute.

Vi har flott vintervær med 5 minusgrader på morgenen.

Ingen snø, men masse rimfrost, så det er nesten hvitt ute likevel.

Når det også er klarvær, virker ikke novemberdagen så mørk.

Jeg er ikke virkelig i full gang med julebaksten enda, men slike ting som man kan bake og legge i fryseren, synes jeg godt man kan starte med.

Det som skal i kakeboksene venter jeg med til vi er kommet i desember.

Der har jeg enda ikke helt bestemt hvilke sorter det blir i år.

Er du begynt å bake til jul?

 

NYT NOVEMBERKVELDEN!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

10 kommentarer
      1. Skjønner godt at du må vente litt med baking.
        Oppussing har en tendens til å lage kaos i alle rom i huset.😅
        Det blir nok deilig å bli ferdig.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg