Juleduk? GRATIS oppskrift

Tidlig ute?

Copyright: Strikkekjerring

Det likner vel ikke meg akkurat.

Å være ferdig med en juleduk i oktober altså.

Ellers er jeg nok ikke typen som kommer for seint til møter eller andre avtaler.

Men denne Stjerneduken kan både brukes til jul og ellers i året.

Jeg kommer nok til å legge den bort en stund og bruke den når kalenderen viser desember i stedet for oktober.

Det er jo sånn at det tar litt tid å hekle en duk, så det kan jo være kjekt å komme i gang nå hvis du vil ha den ferdig i god tid før jul.

Som dere kanskje husker, så har jeg hatt denne liggende til blokking.

Grunnen er at da holder den fasongen og spissene på duken blir like stor og de krøller seg heller ikke opp.

På en slik duk synes jeg absolutt blokking har noe for seg, men det kan godt hende du får den like fin ved å dampe og stryke den.

Jeg holder likevel en knapp på blokking.

Mønsteret til denne duken er gratis og du kan enkelt hekle den større eller mindre hvis du vil, siden det er et mønster som repeterer seg.

 

MØNSTER: STJÄRNDUK

GARN: FIOL FRA SOLBERG

 

Copyright: Strikkekjerring

Med litt lys under glassplaten og litt annen julepynt, så kommer nok denne til å bli fin på bordet til jul i år.

Jeg har heklet en slik duk tidligere i turkis og hvitt.

Copyright: Strikkekjerring

Sesongens første snø nådde bakken i løpet av natta.

2 varmegrader ute var god grunn til å fyre i ovnen i morges.

Så i dag er dagen hvor man må kjøre litt forsiktig, siden vinterdekkene ikke er på enda.

Nå har vi en hund og 2 katter, så vi har ingen dyr som skal slaktes, men den første snøen var gjerne tegnet på at nå var det tid for å slakte før i tiden.

De ventet på at det skulle bli kaldere i været og grunnen var både fordi lagringen av kjøttet krevde at det var kjøligere i luften og rengjøringen etter slaktingen gikk også lettere.

Folk var også nøye med at slaktinga skulle legges til voksende måne.

De mente at kjøtt og flesk ble drøyere, pølsene fylte mer ut i skinnet og spekematen gjorde mer av seg.

De som skulle slakte sau, måtte først vaske og klippe sauene.

I slaktetida var det ofte hjelp å få fra naboene, siden det da ofte vanket litt mat i betaling.

Sauene måtte vaskes på en godværsdag, slik at de kunne gå ute og bli tørre etetrpå.

Ofte ble barna satt til å gjete flokken etterpå, slik at de ikke skulle bli skitne igjen.

Ulla ble nøye sortert etter hva den skulle brukes til og skinnene ble også brukt.

Da kunne det være at det kom en fell maker til gårds som laget feller og kjørepelser av skinnene.

De var nøye med å utnytte alt på dyret og det var mye jobb med både salting, tørking og laging av sylteflesk, rull og pølse.

Høsten og førjulstiden var travle tider på gårdene og hverdagen deres var noe helt annet enn det vi har nå.

Likevel er det nå blitt trendy med selvberging og mange forsøker nå å leve av det de finner i naturen og det de selv dyrker og lager av mat.

Veldig interessant å lese om og kunnskapen fins jo der fra tidligere tider hvor det var slik man levde livet sitt.

 

HA EN SNØFRI KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

13 kommentarer
    1. Oppskrifta på den duken din skal jeg notere meg bak øret 😀
      Interessant å lese det du skriver om tidligere tiders slaktetradisjoner! 🙂

      1. Gjør det.🤗
        Den er enkel å hekle og blir veldig fin.🤩
        Ja, hadde vi levd for 100 år siden hadde vi vel stått med armene i kjøtt og blodmat nå, både du og jeg.😅

    2. Liker ikke snø. Det er spådd snø i fjellene her og. Bra jeg kom meg hjem i tide, men Svoger og Søster som har hytte høyt oppe i fjellene håper på 15 cm i løpet av helgen. Vel, greit formeg hvis de ikke tar den med ned til meg. Trenger ikke snø før i desember.

      1. Nei, den kommer alltid veldig brått på og tidlig i oktober har jeg ikke lyst på snø.😨
        Brøyteskjæret er slett ikke kommet på traktoren enda og jeg vil helst at vi kan vente en stund til med brøyting og snømåking.🥶

    3. Duken er nydelig.. Snø.. Oj oj tidlig.. Det er jo høstferie.
      Mat må man ha og det er interessant å lese om prosesser..
      Ha en fin dag 🍁🍂🍁

      1. Det er altfor tidlig med snø i begynnelsen av oktober og den kommer like brått hvert år.🥶😨 Vi har jo nettopp hatt sommer.😅

    4. Jeg skal prøve meg på den duken, og jeg vet faktisk en person som kommer til å bli veldig gald for å få en sånn 🥰 Grøss, har den første snøen allerede kommet ❄️ Håper det blir lenge til den kommer hit ned, i alle fall til slutten av november en gang. Ønsker deg en fantastisk fredda, klem 🤗

      1. Ja, du finner helt sikkert noen som kommer til å like denne duken.🤩🧶
        Det kjennes på kroppen at det er blitt kaldt og surt ute nå.😨

    5. Veldig fin duk:) Passe fint med snø ute:)
      Jeg håper ikke at vi får snø her nå men man vet nå aldri:)
      Interessant det som ble gjort på gårdene før i tiden. Vi har ikke en slik tradisjon på Filippinene:)

      1. Takk for det.🤗
        Overgangen til snø kommer like brått på hvert år.🥶
        Får virkelig håpe den ikkeblir liggende.🥶

    6. Nydelig duk.<3 Har sikra meg oppskrifta og har planer om å hekle min i hvitt og sølv(eller gull). Ha ei finfin helg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg