Julebrød og Vinnerlykke

Julebrød med rosiner og sukat MÅ vi ha i jula, så det har jeg bakt i ettermiddag.

Copyright: Strikkekjerring

Julebrød lukter såååå godt og det frister å prøvesmake, men jeg har tenkt å holde meg til Julaften.

Hvis man ikke liker rosiner, eller sukat, kan man kutte ut det man ikke vil ha i.

Jeg elsker begge deler, så her kuttes det ikke ut noe som helst, hi, hi….

Julebrød trenger litt hevetid, men er vel verdt det.

Oppskriften min deler jeg gjerne:

 

JULEBRØD: 2 STK

6 dl melk

250 gram meierismør

200 gram sukker

1 kg hvetemel

2 ts kardemomme

75 gr tørrgjær

250 gram rosiner

200 gram sukat

1 egg til pensling

 

Smelt smøret i en kasserolle.

Ha i melken og la blandingen bli fingervarm (37 grader)

Ha mel, sukkerkardemomme og tørrgjær i en bakebolle.

Ha i rosiner og sukat.

Tilsett væsken og la deigen elte godt.

Dekk til deigen med klede/plast og la den heve til dobbelt størrelse.

Sett ovnen på 175 grader.

Del deigen i 2 og elt til brød som du har i brødformer, eller elt dem til runde brød som du setter på bakepapirkledt stekeplate.

La julebrødene etterheve ca 30 minutter.

Pensle med sammenvispet egg før du setter dem i stekeovnen.

Stek dem i ca 45 minutter og la julebrødene avkjøles på rist.

Brødene kan fryses og smaker deilig med julens pålegg, egg eller multesyltetøy.

Copyright: Strikkekjerring

I dag lå det en hyggelig konvolutt i postkassen min.

Oppi der var det premie fra Bunny

Jeg har nemlig vunnet i Julekalenderen hans.

Jeg vant Flaxlodd og en nydelig maskemarkør formet som en engel

som skal bringe lykke.

Tusen, tusen takk Bunny!

Den skal få sitte fast i strikketøyet mitt fremover.

Kanskje den bringer slik lykke at jeg slipper å rekke opp fordi jeg gjør feil??

Det hadde vært fint, det!

Du kan også slenge deg med i Julekalenderen til Bunny.

Det er enda noen dager igjen, så du har fremdeles muligheten for å vinne.

Copyright: Strikkekjerring

Flaxloddet skrapte jeg med en gang, nysgjerrig som jeg er.

Det ble ingen premie, som dere ser, men morsomt var det likevel.

Det er alltid koselig å få håndskrevne brev i posten og englemaskemarkøren var virkelig innertier!

Jeg ble skikkelig glad, jeg!!

Litt glede kan trengs, for selv om vi er vant til snø her i Nord-Norge, begynner det å bli i meste laget, selv for oss.

Nå har vi fått nok av sorten og vi er alle mann alle lei av å måke og brøyte.

Vi har jo litt andre ting vi skal fikse til jul også.

Ikke bare flytte rundt på snøen.

Vi er opptatt med å klargjøre for lydjobb til årets juleavslutning på skolen.

Jeg vil tro ungene gleder seg veldig til endelig å få lov til å øve og opptre for foreldre og besteforeldre etter flere år med covid-19.

 

HA EN FLOTT ADVENTSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

8 kommentarer
    1. Julebrød ellers julekake er veldig godt. Men blir ikke bakst her til jul, da de andre ikke liker rosiner.
      Men kan jo bake etter jul bare til meg selv. For godt er det virkelig..
      Nydelig engel og lodd fikk du også. Topp altså.
      Kos deg masse med kvelden.

      1. Heldigvis er det flere enn meg som liker julebrød med rosiner.🤩
        Vi har også masse julebesøk som spiser julebrød, så da blir det spist.🤗🎄🎅🏻

    2. Glad du likte 🥰 Når det kommer til snø. Jeg holder på og rive av meg håret hver vinter her nede, bare noen centimeter snø så stanser alt opp, i dag stanset både posten og bussene her jeg bor 🤪

      1. Tusen takk!🤗
        Det var veldig koselig å finne konvolutten fra deg i posten.🤩
        Jo, nå har vi fått rikelig med snø, så det er neppe noen fare for at det ikke blir hvit jul i år.😅❄️

    3. Gratulerer og koselig å vinne, sjøl om ikke det førte til å vinne mer. Tanken var at jeg skulle være mer her inne, både skrive, delta og kommentere – men så kobla hodet ut. Julebrød ba sønnen her om dagen at jeg måtte bake, men litt usikker hva han mente, så får høre når han kommer i dag. Kanskje jeg bruker oppskrifta di, jeg las meg i hvert fall opp på hvordan du lager kransekake :). Masse mat er godt, men for mye snø er bare kjedelig…men nå snur i hvert fall sola om et par dager :D. <3

      1. Det er rart med det.
        Når desember er i gang blir det alltid så travelt og man rekker slett ikke alt man har planlagt.😅
        Sånn er det bare, men jul blir det likevel.🤩🎄🎅🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg