Julebord og Eiendomsskatt

Arbeidsdagen i går ble lang, så jeg var hjemme litt før klokken 23 i går.

Copyright: Strikkekjerring

Vi hadde en trivelig gjeng fra et firma i nærområdet på julebord hos oss i går.

Det ble servert tradisjonelt julebord med ribbe, pinnekjøtt og tilbehør og

så klart karamellpudding og riskrem med rødsaus til dessert.

Det er alltid hyggelig å dekke og pynte bord og julete må det være.

Copyright: Strikkekjerring

Musikermannen spilte også noen julesanger mellom middagen og kaffen.

Slike julebord og selskaper er alltid koselig å lage til og det er svært viktig for en arbeidsplass å kunne møtes til slike sosiale sammenkomster utenom jobben.

Det betyr mye for trivselen og det er fint å kunne møtes og være sosiale og snakke om andre ting enn bare jobb.

Slik blir man bedre kjent og i mange bedrifter er det flere skift, som sjelden møter hverandre.

Da er det viktig å kunne møtes over ett måltid mat og i en avslappet og hyggelig atmosfære.

På den måten er vi også viktige for andre arbeidsplasser.

Det betyr mye for dem at de har muligheten for å ha ett sted å samles og noen som kan lage maten når man møtes.

De som er eiere av firma vet også at dette er stor verdi for arbeidsplassen og arbeidstakerne og benytter seg av det.

Copyright: Strikkekjerring

Ett julebord hos oss krever 3 arbeidsdager av oss begge 2 og da snakker jeg ikke om 8-timers dager, men heller 10-, 12- og 14- timers dager.

Når man jobber i denne bransjen teller man ikke arbeidstimer når man eier selv.

Midt oppi alt fikk vi med oss at politikerne i Meløy har vedtatt å innføre eiendomsskatt på både næringsbygg og private boliger.

Det er en julegave jeg mer enn gjerne skulle sagt nei takk til å ta imot, men det valget har jeg ikke.

Etter å ha hatt en av de næringene som har blødd mest under korona og som i tillegg har fått kjent hardt på at strømprisene har økt, renta har økt og alle kostnader har føket i været etter korona, så får man altså enda en hammer i hodet.

I tillegg sier det seg selv at når folk får dårligere råd, så er noe av det første som ryker,  “luksus” som restaurant- og kafebesøk.

I går morges satt jeg og regnet på om det var mulig for oss å få strømstøtte for bedrifter som skal gis for okt-des i år.

Grunnlaget var første halvår i år hvor strømprisene ikke var så høye.

Jeg fant da ut at vi var 2800 kr unna å kunne få strømstøtte, så der var det ikke noe å hente.

Nå får jeg helt annet hodebry når neste års budsjett skal legges i bedriften.

Hvor mye vil den nye eiendomsskatten koste oss?

Etter å ha nilest sakspapirene som kommunen har lagt ut, er det umulig å finne ut av hva som ligger bak tallene.

Jeg ser at de skal klare å få inn nesten 30 millioner med å innføre eiendomsskatten, men beregningsgrunnlaget mangler.

For meg som bedriftseier er det viktig å ha bakgrunnstallene for å kunne ta beslutninger.

Politikerne vedtar altså noe de ikke har beregningsgrunnlag for.

Slik kan ikke bedriftsledere styre.

De må ha tall på bordet og de må også beregne effekten av tallene.

De fleste bedriftene i kommunen, når man ser bort fra industri, kraft og havbruk, er driftet av 1-4 ansatte som ofte eier store bygg.

Vi for vår del har pusset opp 1000 kvadratmeter og vi er altså 2 ansatte.

Politikerne i Meløy har ikke vedtatt i innføre eiendomsskatt, men de har innført å legge ned alle små næringer.

De har de åpenbart ikke bruk for.

De har ikke behov for at firma skal ha julebord i fremtiden eller at det er viktig med trivsel for bosetning.

For meg er det helt åpenbart at det trengs flere politikere fra næringslivet inn i kommunestyret som kan fortelle om hvordan hverdagen for bedriftseierne virkelig er, for her mangler de kunnskap som de har valgt både å overse og tilegne seg.

Vi er maktesløse og jeg blir eitrende forbanna når jeg får vite at de som er politikere ikke har den minste peiling på hva de egentlig vedtar.

De har hverken kunnskap om tallene som er lagt fram eller bakgrunnen for dem.

Vår jobb er å drifte næringsliv og vi stemmer på politikere som vi har tiltro til som skal ivareta næringslivet.

Dessverre er det ikke tilfelle.

Jeg skal jobbe med et budsjett som allerede under korona var skjært ned helt til beinet, så nå blir neste jobb å kutte av beinet.

Da blir det bare å bestemme hvilket eller hvilke bein som skal kuttes.

Til deg som har lest helt hit, får jeg bare beklage at det ble et negativt innlegg fra meg i dag, men akkurat i dag følte jeg for å få ut litt gørr.

Det varer nok ikke så lenge før jeg kommer tilbake med noe som er litt mer positivt å snakke om enn eiendomsskatt.

 

NYT EN FIN FREDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Jeg skjønner veldig godt at du blir eitrende forbanna, når det kommer ytterligere bestemmelser som gjør at dere kommer til å slite enda mer! Dette er skikkelig kjipt! Godt og ærlig skrevet! Send det som en julegave til politikerne som har bestemt seg for å kappe det ene beinet av bedriften deres!

      1. I dag måtte det ut litt eder og galle.😅
        Hadde det enda vært strengt nødvendig, men de har faktisk muligheter for å få budsjettet i havn uten dette tiltaket.

    2. Skjønner godt at du ble forbanna. Jeg har hatet eiendomsskatten i alle år. Skjønner ikke at man skal betale skatt på noe man eier. Kontakt media i din kommune og skriv hva du synes om dette tiltaket.

      1. Det er ille nok som det er om ikke vi skal få dette også tredd ned over hodet dette året.😨

    3. Noen ganger må man bare få ut frustrasjon, og da er bloggen et fint sted.
      Håper noen av de som bestemmer leser dette, for det er ikke rart folk sliter når det tas slike avgjørelser. 😳
      Julebordet, ser veldig flott ut, og maten frister 😀
      God helg! 🥰

      1. Ja, noen ganger koker det over og da må frustrasjonen ut.😅
        Riktig god helg til deg også.🤩

    4. Helt forferdelig altså, du skriver bra og jeg føler veldig med dere her. Helt blåst jo………
      Enda en hammer i hodet ja, hvor mange slag skal man tåle før man ligger nede for telling!
      Gode tanker fra meg til dere <3

      1. Dette var det siste vi trengte nå.
        Maks takst også.😨
        Ekstra penger de har fått tildelt er blitt satt på fond i stedet for å bli brukt når det trengs.😞

    5. Flott du tar opp dette for mange bedrifter sliter nå som alt stiger. Vi privatpersoner får jo litt strømstøtte, men det gjør jo da ikke alle bedriftene. Kjipt at deres bedrift kom rett under grensen for å få støtte! Og så denne eiendomsskatten på toppen da.. Det tar liksom ingen ende! Hørtes ut som et veldig kjekt julebord dere hadde da! 🙂 Lag deg en fin dag 🙂

      1. Det er til å bli helt oppgitt av, så av og til må litt gørr ut og da føles det litt bedre etterpå.😅
        Takk i lige måte.🤗🌟

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg