Julebakst og nytt teknisk vidunder

Julebaksten fortsetter.

Copyright: Strikkekjerring

I dag har det vært både baking og pakking av julekaker og vannkringler.

Bestillingskaker er bakt og berlinerkranser er kommet ut av stekeovnen.

Ja, hadde det enda vært så lettvint at man bare hadde kunnet åpnet stekeovnsdøren og så hadde kakene hoppet ut av ovnen, helt selv.

Nei, man må vel helst gjøre en innsats selv.

Musikermannen tilbød seg faktisk å være med å trille ut berlinerkranser i dag, men han har visst ikke rette håndlaget.

Deigen ble klissete og satt bare fast, så han ga opp etter noen få minutter og dro ett lettelsens sukk da jeg sa han bare kunne finne på noe annet mer viktig å gjøre, he, he…

Ørene mine foretrekker stillhet når jeg arbeider, fremfor sukk og klaging.

Men så har neppe jeg heller håndlaget for å spille gitar, når jeg tenker etter.

Jeg har det nok mer i fingrene å holde på med kakedeiger enn gitarer.

Og heldigvis for det, siden jeg slett ikke liker å spille gitar i det hele tatt.

Copyright: Strikkekjerring

Med min hjelp, kom berlinerkransene ut av stekeovnen.

Oppskriften har jeg håndskrevet i en bok, men den er omtrent som denne

 

HER

Berlinerkranser er blant de mest populære småkakene å bake til jul.

De er veldig holdbare, så de kan gjerne bakes i god tid før jul.

Vi vet at det allerede i 1846 fantes en oppskrift på Berlinerkranser i en kokebok.

Opprinnelsen kommer naturlig nok fra Berlin, der en baker var kjent for sine berlinerkranser.

Muligens kom kakene til Norge via Tyskland.

På slutten av 1800-tallet fikk flere og flere støpejernkomfyrer, som gjorde det enklere å bake småkaker og på denne tiden kom det da flere og flere nye varianter av kaker, også småkaker.

Berlinerkranser er ansett for å være ett av de syv slagene som i følge juletradisjonen skal bakes til jul.

Jeg tenker nok at disse er forsvunnet i god tid før jul, så jeg må nok bake nye vil jeg tro.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har gått til innkjøp av et nytt teknisk vidunder.

Eller vidunder og vidunder!

Det skal altså forestille en labelmaskin.

Det skulle jo være superenkelt å bruke og ingen installasjoner av program trengtes.

Fine greier!

Jeg pakket ut og satte den sammen og koplet kabler til både strøm og PC.

So far so good!

Når jeg etter litt om og men fikk åpnet opp programmet og laget labelen, ville den slette ikke skrive den ut.

I håp om at det trengtes drivere, ble det lastet ned, uten at det ble noe bedre.

Jeg leste noen Nord-Norske ord over den og lot vidunderet sitte der og glinse på bordet, mens jeg måtte sette i gang med andre gjøremål.

Da jeg kom hjem igjen, vurderte jeg hva jeg ikke hadde prøvd og det eneste jeg kom på, var å bytte ut demopapiret som fulgte med maskinen med en helt ny rull jeg heldigvis hadde kjøpt i tillegg.

DA vet du!

Skrev han ut labelen med en gang!

Hva i svarte er vitsen med å sende med en demorull hvis det ikke er mulig å bruke den???

Vel, nå funker den hvertfall og som du ser fikk jeg laget labler til julebaksten på det øverste bildet her.

Så nå tenker jeg at vidunderet er samarbeidsvillig for ettertiden, selv om vi hadde litt startvansker.

Copyright: Strikkekjerring

Ute er det 8 kalde blå, men klarvær og fint, så nordlyset skinner hver eneste kveld.

Snø har vi ikke.

Bare rimfrost, men meldingen til helga har visst lovet oss snø.

Men enn så lenge nyter vi vindstille, frost og nordlys på kveldene.

Helt greit, spør du meg.

Jeg har nok å gjøre om jeg ikke skal måke snø også, akkurat nå, he, he….

 

HA EN OPPLYSENDE KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

6 kommentarer
      1. Hahaha!!💙🤣🤣🤣
        De er veldig gode, ja.😅
        Disse forsvinner nok på julemessa til helga, men her hjemme bør jeg nok vente litt med produksjonen, ja.🫣

    1. Berlinerkranser er gode🥰. men jeg har ikke tålmodighet til å lage de. Kanskje jeg kjøper noen 🙂

    2. Nå kan dere spise Berlinerkranser i mange uker før jula dukker opp, hihi 😉 Det ble flotte labels med den labelmaskinen. Proft! 😀

      1. Ja, de ble visst kjapt en favoritt her i huset.🫣😅
        Det er veldig mye kjekt man kan bruke en slik labelmaskin til.🤩👌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg