Jeg har pyntet Juletre – Oppskrift

I dag har jeg pyntet juletre, men disse kan spises opp lenge før jul, hi, hi..

Copyright: Strikkekjerring

Mmmmmm….. Masse deilig sjokolade på en lørdag.

Dette er ikke vanskelig å få til og du trenger heller ikke spesielt bakeutstyr for å lage disse.

Oppskriften får du her:

 

SJOKOLADEJULETRE:

Browniesbunn:

Sett stekeovnen på 175 grader

175 gram meierismør

100 gram lys kokesjokolade

Smøret smeltes og sjokoladebiter has i.

Trekk kjelen av platen og rør med en gaffel til all sjokoladen har smeltet.

Hakk 100 gram lys kokesjokolade.

4 egg

3.5 dl sukker

Visp egg og sukker med en visp.

Du trenger ikke å lage eggedosis.

Ha i sjokoladesmøret og visp litt til.

3 dl hvetemel

2 ts bakepulver

Sikt inn melet i røra og ha til slutt i hakket kokesjokolade.

Legg bakepapir over bunnen av en rund kakeform og fest kakeringen utenpå.

Ha i browniesrøra og stek i stekeovnen i 35-40 minutter.

Kaken skal bare såvidt være gjennomstekt, men ikke så mye at den er blitt hard.

Avkjøl kakebunnen.

Sett den gjerne i kjøleskapet til neste dag.

Copyright: Strikkekjerring

Sett kakebunnen på et rundt stort fat.

Del kakebunnen i 8 biter slik at de blir 8 trekanter.

Hvis kanten er litt høyere enn resten, kan du skjære av kanten slik at kakene blir jevnt høye.

Kakerestene er smaksprøve til kakebakeren, hi, hi…

 

SJOKOLADEGANACHE:

300 gram lys kokesjokolade

1 dl fløte

 

Kok opp fløten i en kjele.

Brekk kokesjokoladen i biter og ha dem i den varme fløten.

Rør med en gaffel til all sjokoladen er smeltet.

Hell sjokoladeganachen over browniesbitene.

Trekk kakene litt fra hverandre og bruk en kniv til å smøre sjokoladeganachen på sidene av browniesbitene.

Sett kakene kjølig en liten stund.

 

MELISGLASUR:

200 gram melis

1-2 ss vann

Grønn konditorfarge

Ha melis i en liten skål og rør inn vann. Litt av gangen til melisglasuren er ganske tykk.

Ha i litt grønn konditorfarge og rør godt.

Gjør klar litt Non-Stop eller annen kakepynt som du skal bruke til julekuler.

Jeg bruker de gule i toppen til stjerner.

Ha melisglasuren i en sprøtepose eller bruk en vanlig brødpose og klipp et lite hull i enden.

Det funker det også.

Sprøyt den grønne melisglasuren til pynt på sjokoladejuletreene og fest på Nonstop i glasuren slik at de sitter fast.

Fest gjerne en bit sjokolade eller kvikklunsj til stamme.

TAAAAADAAAA!!!

Du har laget Sjokoladejuletre!

Copyright: Strikkekjerring

På jobb har jeg også pyntet juletreet.

Hvert år tar jeg andektig fram den gamle julepynten og julekulene som har vært her siden den gang det var skole her.

Disse små fuglene elsker jeg og er livredd for at de skal bli ødelagte.

Hver gang tenker jeg på hvor mange ganger disse har vært tatt fram og brukt til å pynte bygdas juletre og hvor mange spente barn som har stått og sett på den fine pynten.

Nå blir de tatt fram hvert år og pyntet juletreet med hos oss, så man kan si at tradisjonen holdes i hevd.

Copyright: Strikkekjerring

Ute er det måneskinn og bitende kaldt. 11 minusgrader.

Jeg var ikke klar over at det var så kaldt da jeg dro avgårde i kjole og tynnstrømpebukse på jobb i dag.

Jeg er sikker på at mine blåfrosne legger lyste gjennom den tynne strømpebuksa hele dagen, ha, ha…

Musikermannen er blitt syk med feber, nysing og sår hals, så han fikk innvilget sin søknad om dimittering på sofaen i dag.

Hostende og nysende arbeidsfolk er strengt forbudt på jobb, så det var ikke vanskelig å la ham få godkjent den søknaden.

Da ble det litt mer hektisk enn jeg hadde sett for meg på jobb idag, men heldigvis kom Minstemann og stod i oppvasken en stund, så da gikk det bare fint.

Det blir alltid en råd.

All Nissegrøten ble spist opp og mandelen ble funnet i grøten, så da er alt som det skal være.

Nå skal jeg se om jeg klarer å finne meg en ledig ende av sofaen og forbli der resten av kvelden.

 

HA EN NYDELIG ADVENTSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

14 kommentarer
    1. Dette så digg ut rett og slett…og så fine farger. Fristende..
      Ja, en i manko på jobb så merker man jo det..Bra yngste slo til med hjelp..Flink!
      Nydelig pynt og slike fugler er så vakre…Prøver å se etter dem på loppemarkder. Men tror mamma har noen..Må gå igjennom pynten hennes.
      Kos deg på sofa nå 🙂

      1. Det er morsomt å lage litt julete kaker nå.🎄🌟
        Godt at Minstemann var hjemme i dag.🥰
        Hvis du finner slik julepynt er det bare å kjøpe, ja. De er ikke så lette å finne. Du får håpe det ligger noen i julepynten hos moren din.🤩🌟

    2. Å lese bloggen din er så inspirerende. Brownie juletre står nå på lista.
      Gammel julepynt er så fint. Som Solliv skriver leter jeg og etter slike skatter på bruktbutikker og loppemarked.
      Så flott at dere lar tradisjonene i bygda leve videre, og at dere fikk overta pynten.
      Noen ganger tømmer kommunen et bygg som tas ut av bruk litt vel fort og minner og skatter blir kastet.

      1. Kakene kan også fryses og tas opp etterhvert som man har lyst på.🤗
        Gammel julepynt har «sjel» og er ekstra stas å pynte med.🤩🎅🏻🎄
        Heldigvis var de ikke blitt borte, men tas fram igjen hvert eneste år.🎄

    3. Juletrekaker var gøy! Kjekt med tips til litt nye ting man kan bake i juletiden 🙂 Flotte bilder du legger ut 🙂 Ha en fin søndag!

      1. Ja, det er morsomt å prøve litt nytt å bake til jul.🎄🌟
        Enda bedre når det ikke er så tidkrevende å bake.🤗🥰

        1. Ja ting som går raskt å lage i en travel førjulstid er helt supert, og i tillegg var disse juletrekakene helt herlige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg