Jeg er IKKE 50!

Det var min aller første tanke da jeg begynte å lese brevet som hadde kommet i Digipost.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg blir da vitterligen ikke 50 år før til neste år!

Det er jo leeeeenge til…

Men, ganske så kjapt hadde jeg mest lyst til å gi meg selv ett skikkelig hardt kakk i bakhodet.

Jeg er jo faktisk egentlig kjempeheldig!

Hvorfor det?

Jo, fordi jeg har vært av de heldige som har blitt innkalt til Mammografi før jeg fyller 50 år.

Mammografiprogrammet er en innkalling alle damer mellom 50 og 69 år får annethvert år.

Det er selvfølgelig frivillig, men jeg var ikke i tvil om jeg skulle møte opp.

Vi har 1. oktober i dag og vi er nå inne i Rosa Sløyfe-måneden som har vært arrangert i Norge siden 1999.

Siden den gang har aksjonen samlet inn 415 millioner kroner til brystkreftsaken.

Svært viktige penger som gjør at det kan forskes mer på denne sykdommen som rammer mer enn 3500 kvinner hvert år.

I år har Rosa Sløyfe 25 års jubileum og den har bidratt til å få ut enda mer kunnskap om hvordan denne sykdommen kan oppdages tidlig nok.

Copyright: Strikkekjerring

Dessverre er det sånn at en mammografiundersøkelse må man betale 275 kroner for og den går ikke på egenandelskortet.

For min del synes jeg det er helt greit å betale denne summen, men i disse tider når alt koster mye, kan det likevel være en del som velger bort denne undersøkelsen fordi det koster penger.

Du får heller ikke reisen dekket på samme måte som det gjøres hos Pasientreiser, så en eventuell reise må du betale selv.

Da kan fort en slik undersøkelse bikke 1000-lappen og mer hvis du har et stykke å reise.

Det håper jeg virkelig politikerne får gjort noe med!

Copyright: Strikkekjerring

Jeg var tidlig ute til min time og mens jeg satt og ventet ble det ropt opp et navn og det viste seg at personen møtte ikke til timen sin.

Det er nemlig sånn at du får utdelt time, men du trenger ikke å si fra om du kommer eller ikke.

Det synes jeg egentlig er litt dumt.

Hvis man hadde vært nødt til å ringe for å avbestille eller flytte timen, hadde kanskje enda flere møtt opp til timen sin.

Grunnen er jo selvfølgelig at det er en frivillig undersøkelse som man må betale for, men det hadde jo vært best om flest mulig benyttet seg av dette tilbudet.

Undersøkelsen er kjapt gjort og gjør ikke vondt.

Først kom jeg inn til en dame som spurte noen spørsmål.

Etterpå var det tid for å ta av seg på overkroppen, løfte opp armene og damen sjekket om jeg hadde føflekker eller arr som skulle merkes av.

Joda! Blygheten må man legge igjen hjemme!

Så ble jeg hentet inn av en som skulle gjøre selve røntgenfotograferinga.

Man står på et merke og puppen legges på en plate som klemmes av en annen plate og bildet tas.

Det tas 2 bilder av hvert bryst for at de skal kunne se mest mulig og lettere avdekke om det kan være kreft.

Så enkelt og greit er det!

Etter 1 uke fikk jeg resultatet på Digipost, selv om de sa at det kom til å ta 2-4 uker.

Det var en lettelse å lese at det ikke var spor til kreft hos meg og jeg ble heller ikke kalt inn til å ta flere prøver.

Det hender seg at man kan bli det, hvis de er usikre på bildene eller de ønsker å ta en biopsi.

Dette er en viktig undersøkelse damer, så jeg håper virkelig alle dere som blir kalt inn, møter opp til timen!

Så får vi virkelig håpe at kvinnehelse blir viktig nok til at denne undersøkelsen blir gratis og at reisen kan registreres hos Pasientreiser og på egenandelskortet!

Da kan man være heldig å bli oppdaget så tidlig at man kan behandle kreften før den har spredd seg videre.

Dette er også en viktig aksjon å støtte, så hvert år kjøper jeg årets Rosa Sløyfe.

Du kan lese mer om aksjonen å få svar på ting du lurer på

HER

I oktober finnes det også mange Rosa Sløyfe-samstrikker og jeg har også planer om å finne fram noen mønstre og litt rosa garn og slenge meg med.

Jeg er ikke 50, men er det EN gang jeg ikke skal protestere på det, så er det når man blir innkalt til Mammografi FØR man fyller 50!

 

PASS PÅ PUPPA!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

16 kommentarer
    1. Norsk i Sverige. her får vi fra 40 år. Gratis og det er en buss som reiser rundt så det oftast ikke er så langt å reise. Vi må betala for tid som ikke avbokas. synd at Norge som borde ha bra helsetjeneste ikke kan sörge for gratis undersökelse

      1. Helt enig!🤗👌🏻
        Interessant å høre hvordan dere har det i Sverige og at flere aldre får undersøkelse.🤗
        Før var det også busser som kjørte rundt i Norge, men nå utføres undersøkelsen på sykehusene.

    2. Jeg har vært 3 ganger tror jeg. Og jeg gjør det vært år framover. Koste hva det koste vil. Første gang ble jeg kalt inn om igjen. Jeg ble kjemperedd. Var bare vanncyster heldigvis 🙂

      1. Ja, det skjønner jeg veldig godt!😳
        Jeg hadde nok blitt vettskremt jeg også.
        Det er en viktig undersøkelse som berger mange liv.🎀💕

    3. Det er kjempeviktig å møte opp! Selv hadde jeg min første i fjor, og ble innkalt på nytt fordi de hadde sett noe de ikke var sikre på. Jeg fikk panikk, men heldigvis viste det seg å være ufarlig. Og det var fint, for jeg var akkurat utskrevet etter 5 døgn på sykehus og møtte jo opp med dren i lysken etter kreftoperasjon og trengte vel strengt tatt ikke mer akkurat da…. Og jeg hadde heller ikke fylt 50. Men det var riktig år 😉

      1. Huff og huff!😨
        Skjønner veldig godt at du fikk panikk.💕
        Det er kjempeviktig å møte opp og slik blir veldig mange tilfeller oppdaget i en tidlig fase og behandling kan startes kjapt.🤗👌🏻

    4. Det programmet har jeg fulgt siden jeg var 50. Du lagde det flott og viktig innlegg her. Takk 💜💜
      Bra du ble innkallt, selv om du enda er ung 🥰

      1. Så bra!🤩🤗👌🏻
        Det er viktig å gå når man blir innkalt slik at det er mulig å oppdage denne lumske sykdommen så tidlig som mulig.🎀

    5. Fortsatt buss noen steder. Jeg var i bussen for 2 uker siden.
      Spesiellt første gang er det mange som blir innkalt til nærmere undersøkelse, selv om det er helt udramatisk. Første gang jeg var, måtte jeg i ny undersøkelse. Ble naturlig nok fryktelig stresset av innkallingen. Måtte flytte timen, så jeg ringte. Da fikk jeg vite at første gang er det mange som kalles inn fordi de ikke har bilder fra før. Jeg fikk ny puppeskvis, og tatt biopsi, men alt var ok. Så nå vet de at det som så unormalt ut, er helt normalt på meg, og har bilder fra før å sammenligne med.

      1. Sier du det?
        Her er bussen borte, så alle må møte på sykehuset.
        Så bra at de fant ut at alt var normalt hos deg.🤗👌🏻
        Det kan godt hende at det er flere av de første som blir kalt inn flere ganger som du sier.🎀

    6. Gått siden jeg var femti. Skal tilbake neste år. Kort vei til sykehuset. Ei venninne av meg fikk brystkreft. Etter første kur med cellegift og stråling var hun bra ei stund. Ikke lenge etter fikk hun det for andre gang og hun dessverre døde.
      Neste år skal jeg igjen. Har kort reisevei. Ca 40 min med bil.

      1. Ja, det er veldig viktig å møte opp til denne undersøkelsen.🤗👌🏻
        Da kan man få hjelp raskt. Det er mange som blir fanget opp via Mammografiprogrammet.🎀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg