Inka genser og mer plantefarging

Denne nydelige genseren føyer seg inn i rekken av mange flotte gensere som kan strikkes på pinne 4.5 mm,

men her er det også et helt nydelig fargevalg som gjør genseren enda mer spennende.

Garnet som skal brukes er Novita Alpakka Wool, men jeg tenker at den også hadde blitt nydelig i fine farger fra Lett Lopi.

Størrelsene spenner seg fra XS med omkrets 91 cm til XL med omkrets 108 cm.

 

MØNSTER: INKA YOKESWEATER

Copyright: Anu Oikarinen

Litt morsomt er det også med rillestrikket vrangbord på kanten nede på genseren og ermene.

Copyright: Anu Oikarinen

Det er sen vår i år, men hestehoven har stukket hodet sitt opp av jorda og leira med sitt gule hode.

I går, etter jobb, var jeg ute og plukket en liten pose. Jeg plukket litt her og der og ikke alt på ett sted, slik at det fremdeles ser pent ut etter at man har plukket. 5 minutter etter at jeg kom inn, begynte det å snø og litt senere var det helt hvitt på bakken. Det snør fremdeles i dag, men mesteparten smelter av etterhvert. Det er likevel greit å beholde vinterdekkene på en stund til.

Da jeg kom inn, kokte jeg fargesuppe på hestehoven. Den har stått og kjølt seg ned til i dag, så i ettermiddag skal jeg farge garnet i fargesuppa. Da skal du få se hvilken farge det ble.

Jeg ser frem til at det skal bli litt mer vår og oppholdsvær, slik at det går an å sanke mer planter til plantefarging.

 

I dag er minstemann tilbake på skolen. Skolen hos oss har vært veldig flinke og var kjapt klare for å ta i mot alle elevene, hver dag fremover. De var godt forberedt og allerede kl 11 på fredag fikk vi info om hvordan elevene skal forholde seg til smittevernregler både på skolen og på bussen. Det er også flott at de klarer å ta i mot alle elevene med en gang og ikke minst hver dag. Det blir spennende å høre hva han syns når han kommer hjem i dag.

 

Vi er nå i gang med å holde kafeen åpen også for å sitte. Selv om vi har strenge smittevernregler og mange mindre bord, har alle besøkende vært kjempeflinke til å innrette seg etter reglene. Det betyr veldig mye mer jobb for oss, men det er veldig hyggelig å kunne se mennesker igjen, selv om det betyr å passe ekstra godt på når det gjelder avstand og hvem som kan sitte sammen.

Denne uka skulle vi alle ha gledet oss til 17. mai-feiring, men i år blir den ikke som den pleier å være.

Mest trist er det for barna som hadde gledet seg og jeg tenker også på de eldre, som sitter mye alene og ikke får mulighet til å feire nasjonaldagen slik de bruker å gjøre.

Jeg tror likevel at vi alle kan gjøre dagen hyggelig, selv om det blir på en annen måte.

 

ØNSKER DEG EN FLOTT, NY UKE!!!

3 kommentarer
    1. Det var en fin genser😊
      Nå er jeg spent på fargen du får av hestehoven😊 Kjøper du et spesielt garn til fargingen?
      Jeg plukket en del sopp i fjor og tørket. Men har enda ikke kommet så langt som til å farge med den.

      1. Heia! Du kan bruke veldig mange typer garn, men jeg er glad i å farge med norsk ull fra Hillesvåg.
        Akkurat det jeg har i gryta nå er Fjord fra Hillesvåg.
        Sopp har jeg ikke prøvd å farge med enda, men da skal gi veldig fine farger.
        Du får prøve. Det er lett å bli hekta!
        Ha en fin kveld!

        1. Tusen takk for svar😊
          Jeg hadde store planer i fjor skjønner du. Har kjøpt alun og greier. Men så kom jeg aldri så langt som til å få kjøpt garn😊
          Kan tenke meg man blir hekta ja😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg