Ikke kjøpe klær på ett år?? Hadde DU klart det?

I ettermiddag har jeg tittet litt på God Morgen Norge i “reprise”.

Der var det et innslag om en ung medisinerstudent, Oda, som ikke hadde kjøpt klær på ett år.

Alt hun trengte hadde hun sydd eller strikket selv.

Copyright: Strikkekjerring

Hadde du klart å ikke kjøpe klær på ett helt år?

De fleste har nok ganske fulle klesskap, så jeg tror nok veldig mange hadde klart seg med bare det de har i skapet sitt, uten at de hadde MÅTTET kjøpe nytt fordi de ikke hadde mer klær.

En annen ting er å la være å kjøpe klær og hvis man skulle få lyst på noe, så lage det selv.

Buksa over her har jeg sydd i gave til et tantebarn.

Det er en jerseybukse med ribb og lommer.

Ikke superkomplisert å sy, men veldig morsom å sy.

Copyright: Strikkekjerring

Denne toppen her har jeg sydd til meg selv. Etter at bildet ble tatt, sydde jeg på skråbånd og jeg ble ikke helt fornøyd med det, så det må jeg gjøre noe med hvis den skal bli brukt.

Jeg har ikke sydd så mye klær, men det hadde vært morsomt å sy litt mer.

Å strikke klesplagg har jeg jo gjort i mange år, så der har vi ganske mange plagg alle sammen.

Copyright: Strikkekjerring

Om man ikke klarer å la være å kjøpe klær ett helt år, tror jeg vi alle trenger å bli litt mer bevisste på hva og hvor mye vi kjøper. Trenger vi egentlig å handle så mye klær som vi gjør?

Det er ikke tvil om at klær er en stor miljøsynder og vi kjøper veldig mye mer enn vi trenger.

Jeans er miljøverstingen og bør brukes til det ikke er mer igjen av den, sys om til noe annet eller gis til Fretex og lignende.

Jeg kjøper ikke veldig mye klær, men jeg tror absolutt jeg kan bli flinkere.

Derfor skal jeg nå starte mitt lille prosjekt, som er å ut året føre en statistikk på hvor mange plagg jeg kjøper og hvor mange jeg lager selv, enten sydd eller strikket. Jeg er spent på om jeg kjøper mer enn jeg lager?

Det tror jeg får meg til å bli litt mer bevisst på hva jeg kjøper og om jeg virkelig trenger det.

Det skal bli spennende å se.

Lurer litt på om jeg skal ta Musikermannen med i prosjektet mitt?

Jeg lager jo litt til ham også og kanskje han får litt mer hvis jeg ser det begynner å bikke litt “gal” vei her? Hihi…

Det må jeg tenke litt på før jeg bestemmer meg.

Hvordan er det med deg?

Kjøper du mye klær?

Kunne du latt være å kjøpe klær ett år og bare laget noe selv hvis du skulle ha noe nytt?

 

GOD KVELD FRA EN MILJØVENNLIG STRIKKEKJERRING!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

22 kommentarer
    1. Vet ikke om jeg hadde klart, men prøver litt på Fretex i alle fall. Eller, man klarer h us man vil, ALT. Men man må ville først da 😂Du kan sy Jersey – bukse til mannen din 😂

      1. Ja, han hadde nok elsket den mummibuksa der.😂 Vi hadde nok alle klart det hvis vi måtte og bestemte oss. Jeg skal hvertfall føre litt statistikk så jeg ser tallenes tale. Mulig jeg tenker meg om litt mer før jeg kjøper da.😊

    2. Jeg har kjøpt mer klær før, men etter at jeg har vært hjemme en stund på grunn av kronisksykdom, handler jeg ikke mye som før:)
      Jeg sydde litt før, men der tar tid og stoff er også dyre. Kjøper som regel klær som er på tilbud:)
      Du er kjempeflink til både å sy og strikke:)

      1. Det er helt sant! Noen ganger kan stoff også være dyrt. Hvis man handler på salg kan det nok bli billigere enn å sy selv.😊 Ha en riktig fin kveld.🤗

    3. Jeg har stappa fulle skap, men har fått veldig mye av kolleger og venner..Brukte ting.
      Men kjøper jo litt til våren og sommeren!
      Men hadde ikke hatt noe problem med å ikke kjøpe noe, hvis jeg måtte det!
      Strikkerr jo litt klær til meg selv også! Syr ikke, men det ser gøy ut..Nydelige klær du viser frem her! 🙂

      1. Det er lurt å få overta ting andre ikke bruker. Noen ganger arrangeres det klesbyttedager her. Da er det mange som benytter anledningen til å bytte bort bomkjøp. Litt rydding i skapene kan trenges i blant, slik at man vet hva man har.😅

      1. Kan nok være lurt å sjekke litt av og til hva man har i skapene før man handler nytt ja.😊 Av og til får man jo lyst på noe annet enn det man har i skapene også.😅

    4. …det hadde jeg klart glatt, for jeg kjøper “aldri” nye klær.. For utenom et sett med ullundertøy og noen truse/sokker som jeg kjøpte i høst, har jeg ikke kjøpt nye klær på i alle fall 1 år.. kanskje nærmere 2. Gammelt og arvaklær holder lenge 😉

      1. Da er du nok flinkere enn de fleste vil jeg tro. Mange har nok altfor mye klær og masse klær som ikke blir brukt. Det er fint å kunne overta klær som andre ikke trenger.😊👍🏻

        1. Tja, kanskje det.. men det er akkurat det som har vært saken for meg – har hatt alt for mye klær fra tidligere, så de siste 5-6 årene har jeg prøvd å konsentrere meg om å “bruke opp” det som bare har ligget i skapene..pluss at jeg har i ærlighetas navn ikke hatt mulighet til å dra med meg alt for mye klær rundt om på de plassene jeg har bodd, så jeg ga faktisk bort masse-masse her for noen år siden – som jeg godt kunne trengt nå, haha 😊

          1. Ja, når man har begrenset plass er man nødt til å kvitte seg med noe. Hadde nok vært kjekt å kunnet fått byttet ut litt vil jeg tro. Har man mindre klær blir de mer brukt og slites fortere.😊

    5. Jeg sydde mye før, både klær og annet. Men nå får jeg en brennende vond følelse i nakken etter kort tid ved symaskinen. Så jeg har overlatt alt som skal syes til en venninne som er helt fantastisk flink til å sy. Hun har også sydd klær til meg, men hun er jo en travel dame, så nå er det mer sånn at hvis noe skal fikses, eller kanskje sys om litt, så spør jeg om hun kan hjelpe meg.
      Men strikking, der kan jeg fint klare meg ja.
      Den genseren du viser her var jo sååååå nydelig ♥
      Jeg og en venninne inngikk en liten avtale sist sommer, om å ikke kjøpe så mye klær. Vi kunne gå på shopping, men mest for å ta en lunsj, og for å kikke. Og jeg synes vi gjorde det bra. Jeg kjøpte ikke et eneste klesplagg på 8 måneder, bortsett fra noe helt nødvendig undertøy, og en ulltrøye, for jeg frøs sånn i vinter. Nå skal det sies at 4 av de 8 månedene var sengeliggende, så de var lette. Null shoppingrunder på meg der 😉 Men nå etterpå, så har jeg jo gått ned så mye i vekt, 1-2 størrelser. Så nå er jo alt i klesskapet mitt for stort. Og det frister ikke så veldig å iføre seg. Noe går greit, men mye har jeg nå pakket bort. Donert noe til Fretex, og noe til ukrainske flyktninger som har kommet til Norge. Så jeg unner meg nå å kjøpe noe nytt. Noe som faktisk passer 🙂 Noe har jeg tatt vare på også, i tilfelle jeg legger på meg igjen, for det gjør jeg sikkert 😉

      Jeg håper du får til dette prosjektet ditt. Lurt å notere ned. Og så er det jo noe med motivasjonen også når man skriver ned hva man handler.
      Masse lykke til ♥♥ Klem

      1. Når man bytter størrelse i klær, må man kjøpe nytt. Det er helt sant. Da hjelper det ikke at man har klær i skapet. Jeg tror det kan bli fint å være litt mer bevisst på hva jeg kjøper og når det skal noteres ned, må jeg tenke på det. Det blir spennende å se hvor mye jeg egentlig kjøper.😊Ha en riktig fin kveld!🤗

    6. Hei Strikkekjerring, første gang jeg titter inn på bloggen din. 🙂 Så bra og viktig innlegg du har her. Helt supert at en toppblogger retter mer fokus på å ta smarte og miljøvennlige valg! Og får flere med seg på fokuset. 😉
      Jeg kjøpte meg ny kjeledress i 2019 og en ny jakke i 2020. Ellers har jeg kun kjøpt undertøy og sokker nytt. Resten av de klærne som har kommet “nye” inn i klesskapet mitt har vært gjenbruk fra familie og venner, fra Finn.no og fra gjenbruksbutikker (bl.a Fretex).
      Å lage klær selv er også helt supert, men redesign er kanskje det beste? Usikker på hvor mye det lønner seg å kjøpe masse nytt stoff, har gjort lite undersøkelse på akkurat dèt.
      Men helt supert innlegg! 🙂 Og mye fint du lager.

      1. Redesign er nok mest miljøvennlig ja.😊 Nytt stoff kan også fort bli kostbart siden det ofte koster mye. Jeg tenker at det er viktig at vi tenker over hva og hvor mye vi kjøper.😊Så hyggelig at du likte innlegget og takk for besøket.🤗

    7. Jeg har skapene fulle av klær, og det er en stund siden jeg kjøpte noen nye klær. Om det er et år siden tviler jeg på, men det var ikke i år. Handlet bok mer klær før Corona kom, for de siste to årene er det stort sett i matbutikkene jeg har vært mest 😉

      1. Jeg tror nok veldig mange har altfor mye klær i skapene og klær de ikke bruker i det hele tatt. Coronaen gjorde nok sitt til at en del handlet mindre og kanskje andre typer klær når de for det meste var hjemme. Ha en riktig fin dag!🤗

    8. Jeg kjøper minimum med klær. Da er det sko jeg må kjøpe, de kan man ikke gå på kompromiss med. Ellers kjøper jeg neppe for mer en 1000 kr i året, mest for jeg ikke har råd.

      1. Sko er man nødt til å kjøpe av og til. Der nytter det ikke, men mange har nok også vanvittige mengder med sko. Betydelig mer enn de egentlig trenger. Økonomi er absolutt en viktig faktor for hvor mye klær man kjøper. En strålende dag ønskes deg!🤗🌱

    9. Jeg kunne fint klart å ikke kjøpe klær et år.
      Nå er nok ikke jeg den som handler mest klær heller, men etter år med jobb og finklær der, så har jeg så jeg klarer meg en stund.
      Men å sy egne klær, nei da må jeg ty til to av søstrene mine ☺️

      1. Det er hvertfall interessant å tenke over hvor mye man kjøper og hva man egentlig har i skapet fra før.😊 Jeg har lyst til å sy mer enn jeg gjør nå, så hev får se hva jeg rekker.😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg