Hvordan bake en GIGA-marsipankake

I stedet for å bake flere små, runde kaker kan man bake en svær Marsipankake eller Bløtkake når den skal rekke til mange.

Copyright: Strikkekjerring

Da baker jeg en kake som måler 43 x 35 cm, som er like stor som en stor brødform.

Jeg baker ikke 1 kakebunn.

De blir helt håpløse å dele og flytte på, så jeg baker heller 3 kakebunner, slik at jeg slipper å dele dem.

Jeg bruker da stekebrettene å bake bunnene på og steker dem slik du lager en rullekake.

Oppskriften på bunnene får du her:

Sett stekeovnen på 160 grader

5 egg

2 dl sukker

Piskes i kjøkkenmaskin til skikkelig stiv eggedosis.

Sikt i

1.5 dl hvetemel

1 dl potetmel

1.5 teskje bakepulver

Rør forsiktig sammen og ha røra på en bakepapirkledt stekeplate.

Stekes i 16-17 minutter til den begynner å bli litt lysebrun på toppen.

Stek den ikke for lenge. Da blir den bare tørr.

Avkjøl.

Lag 2 kakebunner til på samme måten.

Her skal jeg lage en lukket valnøtt med aprikos.

Da trenger man:

Valnøttkjerner

Aprikossyltetøy

6 pk kremfløte

Litt sukker

2-3 ruller marsipan

 

Hakk valnøttene.(Hvis du får tak i. Det er nemlig leveringstrøbbel med å få tak i valnøtter)

Legg en kakebunn på ett stort kakefat eller bruk stekbrettet som kakefat.

Dynk bunnen med melk.

Pisk kremfløten sammen med litt sukker.

Bland noe av kremen sammen med valnøttene og bre det ut over kakebunnen.

Legg på neste kakebunn og dynk med melk.

Bland så en del av kremen med aprikossyltetøyet.

Jeg pleier å blande syltetøyet rett i kremen.

Bre aprikoskremen ut over kakebunnen.

Legg på den siste kakebunnen og dynk med melk.

Ha så resten av kremen på kaken og på sidene av kaken.

Kjevle ut 2 hele ruller med marsipan (Ca 1 kg) til lokket er stort nok.

Husk at det også skal dekke sidene på kaken.

Jeg pleier å kjevle mellom 2 store stykker plast.

Da bruker jeg plasten for å holde i når jeg skal ha marsipanlokket over kaken.

Ha marsipanlokket på kaken og brett rundt kanten.

Skjær rent med en skarp kniv.

Nå kan du lage marsipanpynt med marsipan.

Farg den i de fargene du ønsker og lag pynt for å ha på kaken.

Pynt slik du ønsker og du har en svær kake som rekker til mange mennesker.

Du sparer mye tid og det er enkelt å gjøre det på denne måten.

LYKKE TIL!!

Copyright: Strikkekjerring

Nå har jeg heklet opp alt Freestylegarnet til lapper og har 1 nøste med Nepal igjen som jeg må omskape til noe før jeg kan fortsette på neste garntype i kassen min.

I morgen tidlig skal vi opp klokken 5 for å reise.

Vi skal ha Familiekonsert og vi er enda ikke ferdige med å pakke bilen og fikse alt som skal være klart til i morgen.

Men vi blir nok ferdige i løpet av kvelden.

Jeg må bare tenke litt så ikke noe blir glemt.

Været skal bedre seg, så vi satser på at ferga går i morgen tidlig.

Det har egentlig ikke vært så ille som det var meldt å bli.

Flere gjester kommer også og skal innlosjeres på rommene i kveld og arbeidsfolkene skal ha middag i kveld, så det er mange ting å huske på.

Min helg består av jobb, men jeg håper dere andre er klare for en avslappende helg.

 

HA EN FLOTT FREDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK:Strikkekjerring 

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

6 kommentarer
    1. Mamma laget alltid fine marsipankaker. Med roser som hun laget selv. Og med bilde av den som skulle feires i midten 🙂 Stor kake med sukkerbrød i langpanne tror jeg 🙂

      1. Ååå, så koselig.🤩👌🏻
        Det kan være vanskelig hvis man lager hele bunnen på en gang når man skal dele den opp å ha fyll i. Hun hadde sikkert teken på det.🤩👌🏻🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg