HVA!? Skal du STRIKKE i jula??

Fra gammelt av skulle alt arbeid legges ned når jula ringtes inn.

Copyright: Strikkekjerring

Det inkluderte også håndarbeid.

I gamle dager var ikke håndarbeid noe man gjorde bare for å kose seg.

Nei, det var et arbeid på lik linje med å gå i fjøset og jobbe på gården.

Klær måtte man ha og de måtte man lage selv.

På den måten var det å strikke og sy sett på som arbeid.

En del følger nok enda den tradisjonen og legger vekk håndarbeid i jula.

Kanskje også for å få bedre plass i stua, siden håndarbeid med  garnnøster og pinner tar plass.

Plass som man trenger til julegjestene i sofaen.

Jeg ville nok blitt riktig ubehagelig, ja reint ufordragelig å ha i hus hvis jeg hadde måttet sitte uten håndarbeid i jula.

Det er jo da jeg virkelig skal få litt tid til å sette meg ned og kose meg med det jeg skal lage.

Det hadde nok ikke gått så mange timene før jeg hadde begynt å trave rundt på gulvet og slite meg i håret av fortvilelse.

Jeg slapper virkelig av når jeg får gjøre håndarbeid.

Jeg MÅ ha noe kreativt i fingrene hver eneste dag.

Planene for hva jeg skal gjøre av håndarbeid i jula er klar.
Øverst her er jeg begynt på ett par julelester til Musikermannen og de har jeg tenkt å strikke ferdig i jula.

Copyright: Strikkekjerring

Det hekla juleteppet mitt ble slett ikke ferdig til jul, men det gjør ikke noe.

Jeg har tenkt at jeg skal hekle litt på det hver dag i jula, så blir det nok ferdig til neste jul.

Mesteparten av desember har gått til julebakst, julekonserter, jobb og ikke minst har vi vært syke, så da ble det ikke så god tid til håndarbeid som jeg hadde tenkt, men PYTT, PYTT, hva gjør vel det?

Jeg har vært så glad for at jeg endelig har fått nytt kjøkken, så jeg har også prioritert masse tid til å kose meg med julebakst.

Det kommer mine nærmeste til å sette stor pris på.

Det vet jeg.

Jeg liker å vite at jeg har mange kakebokser fulle av kaker og fryseren full av julebrød og gjærbakst.

Copyright: Strikkekjerring

Så har jeg også funnet fram et broderi.

Dette skal bli en juleløper.

Mamma har ryddet på hobbyrommet sitt og av en eller annen grunn hadde hun en full kasse med broderier.

De tok hun med en helg og gjorde sitt beste for å prakke på både meg, min søster og min tante.

Det var ikke snakk om noen få broderier altså!

Jeg er sikker på at det måtte være 50-60 broderier oppi den kassen!

Hun er sikkert ganske fornøyd med at kassen når er blitt litt slankere, siden vi har påtatt oss å brodere noen av dem.

Jeg er dermed i gang med mitt første broderi.

Det skal bli en juleløper med nisser og fine greier på.

Så får jeg ta en titt til oppi kassen hennes ved en senere anledning og se om broderiene har formert seg og jeg kanskje må hjelpe til litt slik at det ikke tar helt overhånd oppi den kassen hennes med broderier.

Jeg tror nemlig at broderitrådene filtrer seg sammen og blir til nye farger og nye tråder oppi der.

Du vet, når blå og rød blander seg, så blir det lilla, ikke sant??

Det må være den eneste forklaringen til at det er kommet så mange broderier i den kassen hennes.

Da må jo vi andre trå til og dempe denne formeringen.

Vet ikke om det muligens kan kalles broderiprevensjon at vi kommer ilende til og røsker med oss noen broderier nå og da??

Vel, nå må jeg ikke snakke meg helt bort her.

Musikermannen har allerede sukket tungt og sett hardt på meg flere ganger.

Jeg skal få gjort ferdig det siste i huset, vaske gulvene og pynte juletreet.

Han påstår at han aldri har fått til å pynte juletreet.

Nå skal det sies at han aldri noensinne har prøvd heller.

Det er nok min jobb og han gjør nok lurt i å finne på noe annet å gjøre.

Han vet at jeg aldri hadde kommet til å bli fornøyd.

Juletre er jeg nok litt pirkete på. (Sammen med kremt… noen andre juletradisjoner)

Du kommer nok til å finne meg på bloggen her i jula, så jeg ønsker dere ikke riktig god jul enda.

 

HA EN STRÅLENDE LILLEJULAFTEN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
    1. Husker så godt en julaften jeg fikk pappdukker, og jeg fikk jo ikke lov til å bruke saks på helligdag, så jeg måtte vente med å klippe dem ut. Mamma husket ikke det, og når jeg fortalte det, synes hun det var vel strengt 😉 Men sånn var det da…ikke håndarbeid på søndag. Kjedelig! 🙂 Kos deg med strikking du. 😀

      1. Ja, det husker jeg fra jeg var lita også. Hjemme hadde vi det ikke så strengt, men bestefar var nøye på at vi ikke skulle gjøre håndarbeid eller spille spill på søndager og andre helligdager.
        Men vi måtte være inne 1. juledag.😅

    2. inspirerende. Jeg tar også absolutt frem håndarbeidet uansett hvilken dag det er. En dag uten “veving” er en dag uten mening. Litt dårlig rim der, og det er jo ikke veving jeg driver med, men du skjønner sikkert poenget.
      God jul.

      1. Ja, man skal jo kose seg og slappe av med det man liker best i jula.🧶🎁🎅🏻🤩
        Jeg gleder meg til litt rolige dager der man har mer tid til kreative ting.🥰
        God jul til deg også.🎄🎁🎅🏻🌟🤩

    3. Det med håndarbeid og helligdager har jeg sånn rart forhold til. For dom di skriver, man skal ikke drive med håndarbeid på de “røde” dagene.
      Samtidig ble strikking etc sett på dom hobby i mitt barndomshjem. Og hobbyer var noe en drev med på fritiden. Hos oss kun på kvelden – eller på søndager. Altså hobbyer kunne gjøres på søndager, men ikke håndarbeid…. Eller foreldrene mine var kanskje ikke så “strenge” på drt. Men generasjon over….

      1. Ja, hjemme var ikke mine foreldre så nøye på det, men bestefar var veldig streng med at det ikke var lov å bruke garn, saks eller spille spill på søndager.
        Hjemme fikk vi ikke lov å gå ut eller dra på besøk 1. juledag, men inne kunne vi gjøre hva vi ville.

        1. Vi var alltid på en mils skitur på Første juledag.
          Etterpå spilte vi brettspill. Og jeg kunne endelig sette meg ned med haugen med bøker jeg alltid fikk til jul.
          Vi fikk ikke gå på besøk, og jeg fikk heller ikke ringe venner første juledag. Eller, det var bare slik man ikke gjorde.

          1. Vi bodde mange unger i nabolaget og ingen av oss fikk gå ut 1. juledag.🎄🌟
            Vi fikk holde oss inne og leke med julegavene vi fikk.🎅🏻🎄🎁

    4. Hos mine besteforeldre ble det ikke gjort mer en det som var nødvendig, håndarbeid var noe en ikke skulle røre på en rød dag. Vi måtte også holde oss inne første juledag, hvis ikke ble vi “Juldagspetter”

      1. Sånn var mine besteforeldre også, men hjemme var det nok litt «mildere». Men 1. juledag måtte vi holde oss hjemme.🎄😅🎅🏻

    5. Du har vært flink, selv med sykdom i huset. Det er bra altså..Litt håndarbeid er koselig det, men jeg må ikke ha det hver dag egentlig.
      Går litt sånn i rykk og napp hos meg.
      Broderi er fint, det er gøy. Men det var voldsomt mange som var liggende??? Hehe…
      God rolig og fin kveld til deg og dine…❤️

      1. Jeg skal være fornøyd med det jeg har fått gjort, tross alt.🤩
        Det viktigste er at ungene kommer hjem og nå er vi snart fulltallige, heldigvis.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg