Hva nå da?

Ikke bare skal jeg få unna noen UFOer i 2024, men jeg har også bestemt meg for noe annet.

Copyright: Strikkekjerring

I år er året hvor jeg har tenkt å lære meg noe nytt som jeg har ønsket lenge.

Og i dag kom det en fin pakke som skal hjelpe meg på vei med det.

Her ser du innholdet i pakken.

Som du sikkert ser så er det skolester i forskjellige størrelser.

I år skal jeg nemlig lære meg å lage lugger og da trenger jeg disse.

Jeg har kjøpt dem hos Ullhjerte, som er en Husflidshåndtverker som lager veldig mye fint i ull.

I pakken lå det også en fin overraskelse:

En ullsåpe med nydelig lukt av Ringblomst.

Det har jeg aldri prøvd før, så det blir kjempespennende å teste ut.

Tusen hjertelig takk!

Copyright: Strikkekjerring

I romjula startet jeg på et par lester som skal være på innsiden av selve foten på luggan.

De må jeg nå ta fatt på og gjøre ferdig og tove dem før jeg kan fortsette på resten av jobben.

Lugger er et fottøy som har vært veldig mye brukt på vinteren her i nord.

De er perfekte når det er tørr snø og da holder man varmen på føttene i tillegg til at de er veldig lette på foten.

Nå som det er blitt så mye snø sør i Norge også, så vil dette fottøyet være supert der også.

Jeg er veldig spent på å lære meg denne prosessen og jeg skal slett ikke stresse med å få dem ferdige, men ta meg god tid til å sette meg godt inn i hvordan dette skal gjøres.

Jeg lurer litt på om jeg burde ha gaffateip utenpå selve skolesten for at de skal vare en stund hvis jeg skulle få ånden over meg og lage flere par.

Første forsøk på lugger skal bli til et par til Musikermannen og han har størrelse 47 i sko, så det er ikke det minste arbeidet jeg gir meg i kast med, hi, hi…

Selve leggen på lesten skal være mye lenger enn en vanlig lest og skal nå godt opp på leggen, gjerne nærmere kneet.

Luggene skal helst være så store at du kan bruke ett par ullsokker inni dem.

Da holder du seg skikkelig varm på føttene i kulda.

Dere skal få se prosessen underveis, men aller først må jeg få strikket ferdig selve lestene og når de er så store tar det sin tid, he, he…

 

HOLD DEG VARM I JANUARKULDA!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Wow så gøy at du skal teste ut det gamle håndtverket. De var lette og gode og være ute i snøen og leke i. Vi hadde alltid sorte lugger og lyse såler…masse lykke til, gleder meg til å følge deg på prosessen 🌹🙏

      1. Så morsomt!🤗
        Ja, dette blir en spennende prosess og det er gøy å prøvd ut gamle teknikker fra nord.😍🧶

      1. Ja, jeg gleder meg veldig til å lære meg dette.🤗 Jeg har tenkt på det i mange pr, men NÅ blir det.😍

    2. Vi fikk nye lugger når de gamle var blitt for små, tror ikke vi klarte å slite de ut. Det var et lagarbeid mellom besteforeldrene mine, mor strikket lesten og satte på vadmel rundt foten. Fars oppgave var å stikke luggsålen og få den på luggen. Beste fottøyet jeg har hatt. Snø havnet ikke inn på foten som det gjorde med nesnalobben.

      1. Så spennende å høre om!
        Jeg har forstått at de skal være ganske slitesterke og det er gøy å ta vare på gamle håndarbeidstradisjoner. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg