Hva nå da? Gratis oppskrift

Hva har kjerringa funnet på nå da??

Copyright: Strikkekjerring

Jeg liker å strikke nye teknikker, eller prøve ut andre måter å strikke ting på.

I tillegg har jeg virkelig sansen for tradisjonsstrikk og her har jeg kommet over en ny oppskrift som jeg bare måtte teste ut.

Dette her er altså et samisk mønster og det heter Kvensokken og er kanskje en liten blanding av en sokk og en tøffel.

Den strikkes på en litt uvanlig måte.

Man starter å strikke hælen i vridde rettmasker og vrangmasker, før man så strikker undersiden av foten og feller for tåen midt under foten.

Så plukker man opp masker og fortsetter fellingen i midten mens man strikker rillestrikk i forskjellige farger.

Til slutt plukker man opp masker og strikker selve skaftet på sokken.

Veldig morsom og annerledes måte å strikke en sokk på.

Her kan man boltre seg med restegarn og lage sin egen variant i de fargene man måtte ha tilgjengelig, men jeg har valgt å bruke restegarn i tradisjonelle samiske farger på dette paret.

Copyright: Strikkekjerring

Som du ser, kommer det til å bli litt av en “Restefest” når jeg er ferdig med disse, men det får bare våge seg.

Jeg får brukt opp masse små rester på disse, så det er jo veldig kjekt.

Mine strikker jeg i Viking Sportsragg og en rest med noe gult ullgarn for å få de rette fargene.

Link til Gratis oppskrift finner du under her, hvis du har lyst til å prøve deg du også.

 

OPPSKRIFT: KVENSOKKEN

I tillegg kan du lese om historien bak Kvensokken.

Copyright: Strikkekjerring

Vi har fått rene påskeværet, selv om det er kaldt på natta.

Sola varmer godt på dagene, men jeg har for det meste nytt den fra innsida av huset.

Feberen har gjort sitt inntog her, så da er ikke skarp vårluft det beste ned i lungene.

Litt jobb har jeg fått unna mens febernedsettende har gjort jobben sin, men jeg har ikke fått gjort i nærheten av det jeg hadde planlagt og Musikermannen måtte dra på noen av fellesprosjektene alene i dag, dessverre.

Jeg får ta meg et skippertak når formen blir bedre.

Ellers har jeg også fått meg en Påskekalendervenn, så hvis formen er oppadgående, skal jeg se om jeg får startet med å lage pakkekalender i morgen.

Det er Brit Strikkenerd som har organisert Påskebyttekalender og jeg gleder meg noe innmari til å bytte kalender.

Gøy er det både å gi og få, så dette skal jeg kose meg med.

Jeg har fått noen hint, så jeg tror nok jeg skal finne noe som passer.

Påska er faktisk den høytiden jeg liker aller best og i år skal jeg til og med feire stordag i påska, så her er det mye å glede seg til.

Jeg burde så absolutt begynne å planlegge litt snart, kjenner jeg.

Det er på tide, kanskje??

 

HA EN SOLRIK LØRDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg