Hjemmelaget Cognac

Musikermannen hadde vært ute i bobilen og holdt på noen timer for å finne ut av både det ene og det andre.

Copyright: Strikkekjerring

Da han kom inn, stod disse flaskene på bordet og han lurte på om jeg var begynt å lage cognac?

Jeg måtte nok skuffe ham og si at det var rabarbrasaft jeg hadde laget.

Rabarbrasaft synes jeg er betydelig bedre enn cognac og nå er det flere år siden sist jeg har laget det.

Regnet øser ned, men jeg hyrte på meg og gikk ut og skar ned masse rabarbra og fant fram saftkokeren og kokte saft.

Rabarbrasaft er altså noe av det beste jeg vet å drikke om sommeren!

Vi har prøvesmakt og den ble kjempegod.

Hvis du har lyst til å prøve “cognacen” vår er oppskrifta som følger:

 

Skyll rabarbra og del den opp i mindre biter.

Vei rabarbraen og ha 350 gram sukker pr kg rabarbra.

Legg rabarbra og sukker lagvis i saftkokeren.

La vannet under saftkokeren koke skikkelig, slik at all safta damper ut av rabarbraen.

Det tar gjerne ett par timer.

Fyll saften på rene og varme flasker.

Avkjøl og nyyyyyt!!!

Safta har ikke så lang holdbarhet, men den kan fryses.

Jeg prøvde å lure meg ut for å ta et par bilder av safta og dachsen måtte være inne mens jeg tok bildene.

Hun går bare i veien foran alt man skal ta bilde av, så det er håpløst å få tatt bilder uten at hun sniker seg med.

Copyright: Strikkekjerring

Ikke så rent lite skuffet stod hun på innsiden og stakk hodet ut av katteluka til kattene.

Selv er hun altfor bred og stor for å gå gjennom den, men hodet klarer hun å stikke ut, så hun får med seg det som skjer.

Den katteluka er altså fryktelig skitten på utsiden!

I dette været er kattene både gjørmete og skitne når de kommer inn, så luka ser ut deretter.

Dachsen vår synes det er fryktelig spennende å stå å se ut gjennom luka og følge med på det som skjer ute.

Det er ikke alltid hun vil ut i hundegården, men bare har lyst til å stå og se gjennom luka.

Særlig når det regner så mye som det gjør nå.

 

HA EN FIN TORSDAGSKVELD!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg