Gule bomber i boks – Oppskrift

I dag har jeg bakt Gule Bomber.

De blir bakt hvert eneste år og det er aldri noen igjen når jula er over.

Copyright: Strikkekjerring

Mine er så ferske at sjokoladen oppå ikke er stivnet enda, hi, hi…

Oppskrift og fremgangsmåte skal du så klart få.

Det er ingen heksekunst å lage disse, men det tar litt tid.

Copyright: Strikkekjerring

 

GULE BOMBER:

Begynn med Mandelkakene:

6 eggehviter

300 gram sukker

Pisk først eggehvitene ganske stive og tilsett sukkeret litt for litt og pisk videre til tykk marengs.

La gjerne kjøkkenmaskinen ta seg av den jobben.

450 gram mandler males.

Her er det en fordel å bruke god, gammeldags mandelkvern.

Sett gjerne sterke barn eller mann til å gjøre jobben.

(Jeg hadde ingen av delene tilgjengelig i dag, ha, ha…)

Ha de malte mandlene i marengsen og rør forsiktig rundt til alt er blandet.

Sett stekeovnen på 190 grader.

Finn frem bakebrett og legg på bakepapir.

Ha kakemassen i en sprøytepose og sprøyt små topper på platen eller sett topper med 2 teskjeer.

Stek kakene midt i ovnen 12-15 minutter.

Ikke la dem bli for brune!

La kakene avkjøles litt på platen før du flytter dem over på rist og lar dem avkjøles helt.

Copyright: Strikkekjerring

Imens lager du gulkremen.

 

GULKREM:

6 Eggeplommer

2.5 dl fløte

150 gram sukker

3 ts maizennamel

Ha alt i en kjele og varm opp blandingen.

Ikke ha for sterk varme.

Da svir kremen seg.

La småkoke til den tykner.

Ta kjelen av platen og ha i

3 ts vaniljesukker

200 gram smør i biter.

Rør godt og sett kremen kjølig til den er ganske stiv.

 

Montering:

Ha gulkremen i en sprøytepose og sprøyt kremen på en mandelkake.

Legg en annen kake oppå.

La kakene stå kjølig.

 

Hvis du vil, kan du pynte kakene med smeltet kokesjokolade som du smelter i vannbad.

1 plate er rikelig.

Sprøyt litt sjokolade over hver kake til pynt.

Disse kakene kan du gjerne la stå i fryseren.

Copyright: Strikkekjerring

Kakene er farlig gode og det er vanskelig å spise bare en.

Nå har jeg et bombet kjøkken som må ryddes før jeg tar kveld.

Det blir myyyyyye oppvask av å bake, men det får så være.

Det er gøy å bake til jul, så da får jeg bare rydde.

Musikermannen er på øving, så jeg kan ikke sette ham i arbeid heller, ha, ha…

Strengt har han vel ikke rotet heller, så det skulle vel bare mangle at jeg selv rydder opp etter meg.

Og du, du vet at det er bare tida og veien igjen til jul??

Om akkurat 1 måned sitter vi gode og mette etter å ha spist julemiddagen.

 

HA EN RYDDIG AFTEN!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Oi, er det snart jul?… 🤗 Jeg har ikke en gang laget liste… Men gjorde meg ferdig med julegavene i en fei. Det tok bare én time å kjøpe alle (ikke så mange), så da regner jeg med at resten går like fort… 😉 De gule bombene dine ser farlig gode ut!!!

      1. Oj!😱 Da har du vært flink altså!👏🏻👍🏻
        Da kan du senke skuldrene med at alle gavene er ordnet.🤩👍🏻
        Gule bomber er farlig gode.😅

        1. Jeg har lært meg å være ganske effektiv når det kommer til julegavehandling… Kjøper kun til mine egne barn og ellers tantebarn under 20 😀

    2. disse såg herlige ut ,like godt som det du viste før i dag ,havreflarn og oreobiter,hvordan lager du oreobiter da ? ja jeg får ikke laget noe ,eller jeg kan lage kromkaker ,ellers er det bare å håpe vi får ny komfyr 6 desember som antatt for min bakerovn virker ikke

      1. Veldig godt alt sammen.🤗
        Oppskriften på Oreokulene ligger i innlegget.🤗
        Det får bli krumkaker og takkemat på deg til du får ny komfyr.😨
        Det kan fort bli en intensiv steking på deg skjønner jeg.😅

      1. Tja…
        Ligner kanskje litt, men Sarah Bernard blir mer sjokolade.
        Godt er det, begge deler.🤩🥰

    3. De bare må være verdens beste kaker…jeg elsker jo den gule kaka og regner med at dette er noe ala…
      Kos deg med rydding av kjøkken – akkurat det synes jeg faktisk er litt gøy! Men ikke klokka 2200 – 2300 om kvelden…haha…Men sånn blir det når man baker 🙂

      1. De er ganske lik den gule suksesskaka.🤗👍🏻
        Kjøkkenrydding er greit, men ikke så sent på kvelden, nei.😅

    4. Tror kanskje jeg må lage disse om jeg orker etterhvert ☺️
      Sucksékake er godt, og jeg pleier å lage den i muffinsformer, men artig med slike småkaker til jul 😀
      Takk for oppskrift! ☺️ God fredag 🥰

    5. Undres på om de kan lages med hasselnøtter i stedet du mandler 🧐 spør for en som får allergisk reaksjon av mandlene😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg