Gomme og Mysebrød

I helga reiste noen av arbeidsfolkene som har bodd hos oss en stund.

Copyright: Strikkekjerring

Musikermannen tømte kjøleskapet og der var det mange liter melk igjen som går ut på dato i dag.

Melk kan man slett ikke kaste og det vil ta tid å få drukket den opp før den blir ødelagt, så da er det mye bedre å lage noe av den.

Noen ganger baker jeg gjærbakst med melk, men denne gangen var det så mye at jeg kokte gomme av melka.

Melk er blitt kostbart å kjøpe, så det er fint å få brukt den til noe.

Godt pålegg blir det jammen også.

Her er oppskrifta jeg brukte i dag:

 

GOMME:

4 l melk

1 liter kulturmelk

Sukker

Kanel

Vaniljesukker

Anis

Rosiner

Litt hvetemel

 

Kok opp melka, men ikke la den koke.

Når den kommer til kokepunktet, har du i kulturmelka.

Still ned varmen litt og la stå til melka har skilt seg og du har ostemasse og myse i kasserollen.

Ikke rør i massen mens melka skiller seg!

Nå kan du velge om du vil ta av mysen eller fortsette å koke til det blir brungomme.

I dag lagde jeg hvit gomme, så da siler jeg vekk mesteparten av mysen gjennom en melsikt.

Ha ostemassen og litt av mysen tilbake i kasserollen og smak til med sukker, vaniljesukker og anis og rosiner hvis du vil.

Kok videre en stund til mens du rører med en visp og hvis du synes den virker litt tynn, kan du jevne gommen med hvetemel, semulegryn eller glutenfritt mel.

Jeg pleier å la den koke 20-30 minutter etter at jeg har tatt av mysen.

For all del! IKKE kast mysen!

Den kan også brukes.

Hvis du vil koke brungomme, tar du ikke av mysen, men lar alt koke til det bare er ostemasse(gomme) igjen.

Det tar lang tid, så det må du gjøre en dag du har noen timer til å være i nærheten av kasserollen.

Ta kasserollen av platen og ha gommen i beger eller skåler og la avkjøle.

Strø gjerne litt kanel på toppen.

Copyright: Strikkekjerring

Så var det mysen da.

Jeg pleier å bake Mysebrød når jeg har tilgang på myse.

Det gir et veldig saftig og ekstra næringsrikt brød.

Mysebrød er ekstra proteinrikt og inneholder også mange mineraler som blant annet jod, jern, kalium, magnesium, kalsium og fosfor, i tillegg til vitaminene A, B og C.

Myse er faktisk basen til myseproteinshaker og har de essensielle aminosyrene som kroppen liker best.

Myse har veldig mange gode egenskaper for kroppen vår, så dette biproduktet til ostemassen må du for all del ikke kaste.

Jeg bruker det som væske i brødene, i stedet for vann eller melk.

Bruk derfor den vanlige brødoppskriften du pleier, men erstatt væsken med lunken myse.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg skal love deg at du får et ekstra saftig og godt brød som smaker ekstra godt.

I tillegg får du et ekstra sunt brød og nå når vi går inn i mørketida trenger vi litt ekstra gode og naturlige næringsstoffer.

Copyright: Strikkekjerring

Av denne mengden melk til gomme, fikk jeg myse nok til 6 brød, så nå står de 3 siste i ovnen hos meg.

Nybakt mysebrød med gomme på er aldeles nydelig og supert for matleie barn som er mye i bevegelse og trenger masse god næring.

Slike brødskiver pleier å gå ned på høykant og det er fint med litt annet pålegg av og til.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg hadde enda litt melk igjen, så da kokte jeg grøt av den siste melka.

I går hadde vi elggryte og det var litt igjen som ble varmet opp i dag.

Musikermannen liker ikke grøt, så da ble det restemiddag på ham og grøt til meg.

Skulle det bli noe grøt igjen, kan man lage rislapper av det.

Så i dag har jeg berget mange liter melk som ellers fort kunne havnet i vasken.

Neste gang du har for mye melk igjen i kjøleskapet håper jeg du husker at disse kan du bruke og i tillegg få en svært fornøyd familie som får mye god mat å spise.

 

IKKE KAST MELKA!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

15 kommentarer
    1. Heia deg, altså! Blir så glad når jeg ser folk utnytter alt 🤩🥰.

      Jeg bor alene, så det er sjelden mengder her. Av og til bommer jeg totalt likevel, så da har den melka blitt forvandlet til ferskost 😋 (skilt med syre, eddik eller sitron). Har alltids noen urter o.a. i fryseren jeg kan tilføre.

      1. Det har jeg aldri prøvd før. Det høres veldig lurt ut.🤩👌🏻
        Det føles godt å kunne bruke opp maten og slippe å kaste.🥰

    2. Både ser og høres godt ut 🤩 Trur jeg må teste det ut en gang..men jeg lurer..har du noen erfaring med å koke gomme med sukrin i stedet for sukker? Jeg tåler nemlig sukker veldig dårlig 😔 Og går det greit å fryse ned mysen til seinere bruk?🤔

      1. Jeg tenker at det går helt fint å bruke sukrin i stedet.🤗
        Nå vil det jo bli en del melkesukker, mdn det kan hende du tåler det.
        Mysen kan fryses til senere bruk.🤗👌🏻

      1. Det går mye kjappere enn brungomme, ja.🤗
        Vi bruker det først og fremst til pålegg på brød, vafler og lefser.🤩

    3. Mysebrød! Høres himmelsk godt ut.
      Gomme – det må være det samme som vi kaller “brøgraut” bare at den vi har blir brun. Nydelig på skiva men best på lefser 😀 Mmmmmm mamma var flink til å lage slikt. Føler det har forsvunnet fra husholdningen akkurat nå. Hmmmm
      Lag deg en fin onsdag! klems

      1. Det blir et skikkelig saftig og godt brød, så anbefales.🤗🤩
        Veldig fint å lage når man er litt påleggslei eller har mye melk til overs.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg