German Short Rows

Jeg er langt om lenge kommet så langt at jeg har begynt på ermene på sommertoppen min.

Copyright: Strikkekjerring

Da skal det formes til ermekuppel i en teknikk som heter German Short Rows, eller vendepinner.

Denne teknikken er veldig fin å bruke der man ønsker at noe skal være høyere enn resten av plagget.

Den er fin å bruke bak på ryggen på et plagg for å få bakstykket til å bli høyere og halsen lenger ned foran og ikke minst til ullbukser til både barn og voksne for å gi mer plass til rumpa bak.

I dette tilfellet her brukes det for å runde skulderen og gi en fin fasong på plagget.

I veldig mange strikkeoppskrifter er det i dag brukt German Short Rows for å gi en bedre fasong til plagget.

Før stod det ofte at man skulle strikke et visst antall masker og så snu og strikke tilbake igjen.

Det førte ofte til at det ble et hull der du snudde som ikke ble så pent.

Men når man lærer seg å bruke German Short Rows slipper man de synlige hullene som blir der man snur.

Hvis du ser på ermet mitt på bildet over her, så ser du at ermet er blitt høyere øverst og at det smalner nedover ermet.

Nå er jeg kommet dit at jeg er ferdig med vendepinnene og skal strikke rundt resten av ermet.

For å lære seg German Short Rows er det veldig lurt å bruke en video som viser teknikken.

Da kan du starte og stoppe der du måtte ha behov for det og gå tilbake for å se teknikken på nytt.

Jeg har funnet fram en You Tube-video som viser teknikken på en enkel måte.

Den kan du se under her.

Forklaringen er også på norsk, så da er det lett å skjønne.

Lærdommen er aldri tung å bære, så ikke la deg stoppe selv om du møter på ukjente begrep i strikkeoppskrifter.

Ta et lite søk på google eller You Tube og du finner hvordan det skal gjøres.

Strikkedesigneren har gjerne laget teknikken for at passformen på plagget skal bli bedre og hvis du ikke gjør det, så kan det hende at mønsteret ikke stemmer og du ikke får det resultatet du hadde tenkt.

Slik er det på den sommertoppen jeg strikker nå og det er lurt å gjøre det slik det står i oppskriften.

Hvis du lurer på hva det er jeg strikker, så ligger link til mønster og bilde under her.

Copyright: Anna Ventzel

 

MØNSTER: SHORE TEE

 

Varmen vi hadde i går, er nå blitt avløst av en temperatur på under 10 varmegrader, overskyet og det skal komme med regn.

I går kveld var jeg ute og slang på litt plenfrø der det trengtes og litt gjødsel her og der.

Jeg ble ikke ferdig med å så frø i siste kassen min, men jeg fikk spadd ut det gamle og lagt i fiberduk.

Jeg hadde for lite plantejord så jeg må ha en sekk til for at det skal bli nok for å så.

Nå ligger en blank arbeidsdag foran meg som skal fylles av regnskap og årsoppgjør og selvangivelse til skatteetaten.

Fristen for firma er 31. mai, så det haster litt å bli ferdig med det.

Det kommer nok til å fylle både denne arbeidsdagen og en til før jeg er ferdig.

Det er alltid en stor lettelse når alt stemmer og det er levert i tide.

 

HA EN NYDELIG TIRSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

2 kommentarer
    1. Og der lærte jeg noe nytt😊 Min mor strikker hæl med german shortrow. Verdens beste hæl, som sitter perfekt på foten. Så skulle jeg prøve. Ga opp da jeg innså at sokkene måtte stoppes før bruk🤪 Men nå tror jeg jammen jeg skal prøve igjen.

      1. Ja, jeg kan tenke meg at det er en super teknikk til hæl på sokker.🤗👌🏻
        Du får prøve igjen.🤩🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg