Frostlue – Gratis oppskrift

“Still going strong” med restegarn og garnlager.

Copyright: Strikkekjerring

Nå har jeg strikket en Frostlue og den bærer navnet sitt med rette her den står i snøskavlen.

Den er veldig enkel å strikke og oppskriften har jeg laget selv og den deler jeg gratis med dere.

Jeg har festet på et strykemerke av Elsa som har lim på baksiden.

Lenger ned her skal jeg forklare hvordan det festes.

Jeg har kjøpt disse merkene på Ebay for en stund siden.

Først kjøpte jeg noen som ikke var så dyre.

Men da jeg hadde brukt dem, skulle jeg bestille flere, men da var de blitt svindyre, så da kjøpte jeg bare noen få.

Jeg har ikke sjekket hva de koster nå, siden jeg har noen flere igjen.

Fargen er egentlig mer turkis i virkeligheten, men det var ikke godt å få fram fargen skikkelig på bildet dessverrre.

Tilbake til oppskriften:

 

FROSTLUE

Størrelse: 6-10 år, men kan enkelt justeres til større eller mindre størrelse.

Garn: Freestyle, Nepal eller annet garn med strikkefasthet 18/10

En rest hvitt og litt over 1 nøste turkis

Pinner: Rundpinne 4.5 mm 40 cm, strømpepinner 4.5 mm

 

Legg opp 90 masker med hvitt på rundpinne 4.5 mm.

Strikk 6 omganger 1 rett, 1 vrang

Nå skal du begynne å strikke glattstrikk og mønster.

Omg 7: Strikk 5 masker hvit, 1 maske turkis. Repeter ut omgangen

Omg 8: Strikk 1 maske turkis, 3 masker hvit, 2 masker turkis. Repeter ut omgangen

Omg 9: Strikk 2 masker turkis, 1 maske hvit, 3 masker turkis. Repeter ut omgangen.

Klipp den hvite tråden.

Fortsett med å strikke glattstrikk med turkis til arbeidet måler 15 cm.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal du begynne å felle.

Skift til strømpepinner når det begynner å bli lite masker igjen på rundpinnen.

-Strikk 8 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 1 omgang uten felling

-Strikk 7 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 1 omgang uten felling

-Strikk 6 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 5 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 4 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 3 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 2 masker, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Strikk 1 maske, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen

-Fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen. Repeter ut omgangen.

Klipp tråden og dra den gjennom de resterende maskene.

TJOHEI! Lua er ferdig og du kan bare feste trådene.

Copyright: Strikkekjerring

Mønsteret er til personlig bruk og du kan gjerne dele link til mønsteret, men ikke kopier og lim inn oppskriften.

Hvis du har et strykemerke, så skal jeg vise deg hvordan du fester det slik at det sitter godt fast på lua eller noe annet du har strikket.

Copyright: Strikkekjerring

Først damper jeg lua slik at eventuelle ujevnheter glatter seg ut.

Så legger jeg strykemerket der jeg vil ha det, legger på et litt fuktig kopphåndkle og så setter jeg strykejernet på om presser ned ca 30-40 sekunder.

Da vil limet smelte og sette seg godt fast.

Sjekk for sikkerhets skyld.

Synes du ikke det sitter godt nok fast, holder du bare noen sekunder til.

Men husk å ikke stryk direkte på symerket og den ferdige lua.

Ha alltid et kopphåndkle mellom.

Hvis du vil være helt sikker, kan du sy noen små sting rundt kanten for å feste merket ekstra godt.

 

LYKKE TIL!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK:Strikkekjerring 

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ordentlig stilig lue, og jeg tror jeg vet noen som kunne tenkt seg en sånn. Så kanskje jeg strikker den når jeg er ferdig med genseren min. Ha en fortsatt fin onsdag, klem 🤗

      1. Den er kjapp å strikke, så det går snart å strikke den.🧶🤩
        En flott onsdag ønskes deg også.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg