Fristelser i sikte – Oppskrift

Av og til (OFTE!) burde jeg hatt bind for øynene.

Copyright: NORgardknitters

Hvis du også definitivt burde strikke av garnlageret ditt, så for all del hold øynene lukket.

Eller…

Du kan jo se i garnkassene dine om du har noe garn som passer, sant??

Denne genseren her er jo virkelig lekker!

Lyse farger og kanskje noe garn med spetter i.

Det hadde gjort seg til denne her.

Den skal strikkes med 2 tråder.

1 tråd merino og 1 tråd silk mohair.

Det MÅ jo bare bli et bra resultat det!

Jeg lagrer og lagrer og lagrer oppskrifter og håper at det kanskje dukker opp litt garn i kassene mine som kan passe til de forskjellige prosjektene.

Men det kan jo hende at du har tomme pinner og må ha et nytt prosjekt.

Da er det jo bare å sette i gang.

Mønsteret er på dansk og link til mønster finner du under neste bilde.

Copyright: NORgardknitters

 

MØNSTER: FRILL ME RIB SWEATER

GARN: SYSLERIET MERINO SINGLES OG KNITTING FOR OLIVE SOFT SILK MOHAIR

STRIKKEFASTHET: 21/10

PINNER: 3 MM OG 4MM

STØRRELSER: XS-2XL

Copyright: Strikkekjerring

Dagens værmelding:

“O `Jul med din glede

og vår i august.”

Her synger vi av hjertens hals og det ser ut til at det stemmer også.

De stakkarene som har tatt inn ekstra bemanning på bilverkstedene nå for å skifte dekk,

har nok ikke noe særlig til produksjon på de arbeidsfolkene her i nord.

Dekksalget av sommerdekk er nok heller labert, men det kan jo hende at vinterdekkene går unna som varmt hvetebrød disse dagene.

Sommerdekk trenger vi hvertfall ikke med det første.

Copyright: Strikkekjerring

Det var muligens en smule optimistisk å ta frem hagemøblene også.

I tillegg glemte teite meg å sette bilen i garasjen i går kveld.

Akkurat nå prøver sola å skinne gjennom snøelingen og begge kjemper om plassen på himmelen.

Jeg er ikke sikker på hvem som vinner, men jeg vet hvem jeg heier på.

Jeg har vært på jobb en god stund og skal bruke arbeidsdagen inne, så kan man jo håpe på litt snøsmelting i løpet av dagen.

Jeg har holdt på med litt kjedelig regnskap og økonomi i dag.

Men det er viktig å holde oversikt, både på jobb og privat.

Jeg tok en runde og sjekket skattekortene våre og siden renta har gått mye opp, kunne jeg nedjustere skattetrekket en del.

Det gir mer penger inn hver måned, selv om det som går ut bare vokser og vokser.

Hvis du ikke har sjekket skattekortet ditt, kan det være veldig lurt å gjøre flere ganger i året.

De tallene som ligger der er ikke nødvendigvis riktige.

Renta endres hele tiden og det gjør kanskje også lønna og andre inntekter og utgifter.

Sjekk hvor mye du har i lønn og sjekk hva du har i lån og rentekostnader i banken og juster eventuelt tallene slik at de blir riktige.

Da får du også riktig skattetrekk og kanskje du da får litt mer å rutte med hver måned.

Det er jo ikke noe vits i å betale inn altfor mye for å få det igjen i juni neste år?

Hvis du ikke ser på det som en sparekonto da.

Men etter tallene i bankene å bedømme, har sparebeløpene til kundene gått kraftig ned de første månedene i år.

Uansett er det smart å sjekke at det ligger riktige tall til grunn for beregningene av skattekortet ditt.

Da kan du jo også slippe baksmell, for det vil man hvertfall ikke ha.

Siden det likevel ligger snø og det ikke er tid for hagearbeid, kan man jo like godt ta seg en runde med økonomien i dag.

Det er hvertfall noe som er nyttig å gjøre.

 

HA EN ØKONOMISK TORSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

13 kommentarer
    1. Veldig lekker genser. Ikkje fullt så lekkert vær!! For noe dritt, ingen liker snø i mai. Håper sola vinner så det smelter fort.

      Var interessant det du skriver om skattekortet. Eg som er pensjonist uten lån har vel bare to poster eg kan fikse på? Min pensjon og skatteprosenten eller? Kan eg skrive opp pensjonen så blir skatteprosenten høgre automatisk?
      Som du forstår har eg ikkje greie på det. Men vil gjerne se på skattetrekket som en sparekonto.
      Har panikk hvert år, fikk en kraftig baksmell i 2016 da eg blei åleine.
      Håper våren viser seg for dere i løpet av dagen.

      1. Heldigvis er det meste av snøen smeltet i løpet av dagen i dag, men kaldt er det.😨
        Det som er viktig å sjekke er jo at det er lagt inn riktig beløp på lønn, eventuelle lån og renter og også eventuelle eiendommer man har, slik at man ser at det er riktige beløp. Skattetaten regner automatisk ut hvor mye skatt du skal betale i forhold til inntekt og fradrag.🤗
        Baksmell på skatten er ikke kjekt!😱

    2. Prøvde en gang å endre på skattekortet, da fjernet di tabelltrekk å omgjorde alt til prosenttrekk, det likte jeg ikke. Siden det har jeg heller justert med ekstra beløp trekk fra lønn..

      1. Huff da!😨
        Det var ikke noe kjekt.
        Kan være greit å sjekke at beløpene de har lagt til grunn stemmer.🤗

    3. Den genseren minner meg om noe som var moderne på 70-tallet, og jeg syntes jo den var litt stilig da 🥰 Her skinner sola i dag, og nå som sola akkurat har vært innom måleren på veggen er tempen oppe på +15C. Ønsker deg en fin torsdag, klem 🤗

      1. Huff! Restskatt er ikke gøy å betale.😨
        Det kan være greit å sjekke om tallene som ligger til grunn for beregningen stemmer.🤗

    4. Det er sant, regnskap er alltids nyttig. Men all den snøen der må ta slutt. Nedstemmende.
      Angående skatt, det var justert ned automatisk på mitt skattekort, ganske mange prosenter. Ble overraska. Da jeg snakka med skattekontoret sa dem akkurat det, at det var pga, de stigende rentene. Men har likevel tenkt å øke trekket etter sommer, for restskatt vil en absolutt ikke ha. 🙂

      1. Det er sikkert lurt å sjekke hvordan man ligger an etter sommeren. Noen får høyere lønn men også økte rentekostnader, så det kan være greit å følge med så man slipper restskatt.😨

    5. Det er absolutt nyttig å ta en runde på økonomien innimellom. Tror vi trenger å sjekke litt ditt og datt snart også. 🙂
      Kjedelig med hvit snø på bakken når det burde vært hvitveis! Var hvitt i dag tidlig her også, men er borte vekk her hvor vi bor igjen nå. 🙂

      1. I år er det nok ekstra viktig å sjekke skattekortet av og til. Det skjer så mye med både renter og andre ting at det er fort gjort at man betaler for mye eller for lite.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg