Fremgang på flere plan

Ordet fremgang når det gjelder håndarbeid kan man like.

Copyright: Strikkekjerring

Her hos meg er det fremgang på flere plan.

På Balaklavaen jeg strikker på bestilling, er jeg kommet under haken og skal nå strikke litt til før jeg skal øke litt mer slik at denne blir liggende litt ut over skuldrene.

Etterpå skal det plukkes opp masker rundt ansiktet og strikkes en vrangbord som skal brettes dobbelt.

Jeg strikker i Lima som det står i oppskriften.

Gratismønster finner du

HER

Copyright: Strikkekjerring

Det er også fremgang når det gjelder nålebindingen min.

Jeg har prøvd meg litt fram for å få det jevnt , så som dere ser er ikke oppleggskanten jevn og fin, men det kommer seg etterhvert.

Nå har jeg ikke en slik nål av tre eller bein, men det skal jeg skaffe meg.

Jeg bruker en butt stoppenål og det funker det også, så hvis du har lyst til å lære deg og ikke har nål, er det bare å sette igang.

Det viktigste er jo å lære seg teknikken, ikke sant??

Jeg vil likevel tro at det er enda enklere å nålebinde med en skikkelig nål.

Dette skal bli en lue og skal toves, så da satser jeg på at det “jevner seg i sausen”, så det som ikke er helt jevnt, blir sikkert greit når den toves.

Jeg kjenner at jeg må dykke litt dypere ned i nålebindingens verden.

Det er en spennende teknikk og det er gøy å lære seg det som våre forfedre brukte for å lage seg plagg.

Det som er litt morsomt er at siden dette ikke rakner, så kan man klippe av det som er slitt, for eksempel tommelen på en vott og nålebinde den på nytt uten at du trenger å nålebinde hele votten.

 

Jeg er klar for en ny dag på jobb og skal forberede helgas mat til innrykk av sultne gjester.

Streiken er heldigvis over, så nå har jeg mulighet for å bestille varer igjen.

Så da skal det inn noen bestillinger i dag.

I ettermiddag skal jeg se om jeg finner glidelåsfoten til symaskinen min, slik at jeg kan fortsette på sykurset mitt.

Finner jeg den ikke, får jeg bare gjøre en annen vri tenker jeg.

I kveld skal vi endelig være hjemme.

Det har vært mange lange arbeidsdager denne uka og helga skal også brukes til jobb, så da trengs det å lades litt i kveld.

Når 3 av arbeidsdagene har vart fra morgen til kl 23 på kveldene, trengs det en vanlig arbeidsdag innimellom.

Skodda ligger langt ned i fjellene og det regner, men i helga skal det bli kjøligere og jammen skal det bli snø også, så nå kommer det en ny kjøligere periode igjen.

Sommerdekkene skal ikke på med det første kan jeg konstatere.

 

NYT FREDDAN!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Du har mange spennende prosjekter på gang 🙂

      Ja nå snur været… men det har vært flott lenge, i allefall på disse kanter. Rene sommerfølelsen inn i våren 🙂 God fredag til deg !

      1. Så godt at dere har hatt fint vær.🌱🌸🌞
        Her har det regnet etter påske, men det er snart snøfritt.🤩🤗

      1. Det er noe ekstra med å lære seg det de brukte til teknikker for flere tusen år siden.🤗🧶
        Det skal bli godt med en kveld hjemme nå.😅 God helg!🤗🤩

      1. Jeg får ikke tid til å kjede meg hvertfall.😅
        Skulle gjerne hatt noen flere timer i døgnet.🤩🧶

    2. Fremgang på håndarbeid er noe av det gøyeste!
      Nålebindingen høres genial ut – jeg mener; at det ikke rakner – får lyst til å prøve. Tenk så genialt å kunne nålebinde sokker – jeg sliter alltid ut hælen mens resten av sokker fremdeles ser ny og fin ut… LOL

      1. Det er en veldig fin teknikk til sokker siden de blir så slitesterke.🤗🤩
        Prøv å søke litt på YouTube. Der finnes det noen fine videoer som viser teknikken.🤩🧶

    3. Høres klokt ut å roe ned en kveld, burde vært heile helga….minst.
      Her skal bli blank nedbør fra søndag og et par dager i neste veke. På tide med nedbør. Skogbrannfare over Vestlandet, det er uvanlig på denne tida.
      Ikkje gløm at du skal slappe av i kveld.

      1. Jo, det kunne vært godt med en frihelg, men det blir nok en stund til.😅
        Det kan være bra at det kommer litt regn nå. Noen branner vil man ikke ha.😨
        Ha en flott fredagskveld!🤗🤩

      1. Takk for det.🤗
        Nålebinding er en flott teknikk og det er gøy å lære seg denne teknikken som er mange tusen år gammel.🪡🧶

    4. Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om Nålebinding før, så jeg måtte Google for å se hva det gikk ut på. Ikke direkte vanskelig, men litt fiklete i alle fall i starten. Skal bli gøy å se hvordan arbeidet ditt blir. Veldig godt at streiken ikke ble lenger enn den ble 😊 Ønsker deg en fin fredda, klem 🤗

      1. Nei, den er ikke vanskelig.🤗
        Får man til starten er det bare å fortsette med samme type sting.🧶🪡
        Det er morsomt å vite at dette holdt de på med for flere tusen år siden.😍🧶

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg