Førjulstradisjon

I Husflidslaget hos oss har vi noen fine “frynsegoder”.

Copyright: Strikkekjerring

En av dem er å trykke på og sy i skinn.

Husflidlaget vårt har det som sin Rødlisteteknikk, som vil si at vi har valgt at vi skal holde denne tradisjonen i hevd.

Det er mange håndarbeidsteknikker som er på tur å forsvinne og skinntrykk og skinnsøm er en av dem.

I flere år på rad har vi nå møttes i førjulstida til en samling hos en av våre veldig flinke medlemmer for å sy i skinn.

Så da kan vi si at dette er blitt en koselig førjulstradisjon.

Ikke nok med at det er koselig å møtes på tradisjonsrike Naustloftet, men jammen har vi en snill og flink lærer også.

Hun forbereder og klipper ut det vi skal sy, slik at det er klart til vi kommer.

Det kan nok også være veldig lurt siden skinn er kostbare og man må ha litt kunnskap om hvordan man skal utnytte skinnene best mulig, slik at det ikke blir så mye svinn.

Vi har til nå holdt oss til å sy votter, tøfler og pulsvarmere.

Første dagen vi møtes, så trykker vi med trykkblokker på vottene eller tøflene.

Etterpå ligger de til tørk til neste dag, hvor vi kan begynne å sy.

For å sy i skinn må man ha lintråd, helst ferdig vokset, men man kan også vokse tråden selv.

Man må også ha en god skinnål.

Vanlige synåler kan ikke brukes til dette arbeidet.

Det kan også være lurt å ha en tang for å dra nåla gjennom skinnet med.

Å sy i skinn er tungt arbeid for hendene, så gode nåler er viktig.

Jeg har sydd 2 par votter og ett par tøfler tidligere og denne gangen er det Musikermannen som skal få seg nye, varme skinnvotter.

Jeg har sydd den ene votten ferdig og den passer helt perfekt, så nå er det bare å få den andre også ferdig.

Dere skal få se når jeg er ferdig med begge.

Ikke nok med at vi koser oss med skinntrykk og skinnsøm, men jammen får vi servert deilig mat inni mellom slaga også, så dere kan tro at disse dagene er populære blant lagsmedlemmene!

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har shoppa ett nytt garnnøste og det nyeste juleheftet til Sandnesgarn.

Her var det mye fint og jeg håper jeg rekker å strikke flere ting i dette heftet.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har veldig lyst til å prøve meg på disse fine tova stjernene.

Om jeg kommer til å brodere og sy på perler er jeg ikke sikker på, men de er jo veldig fine da.

Vi får se hva tiden og tålmodigheten strekker til med, he, he….

Jeg er bare en snartur hjemom nå før jeg skal tilbake på jobb.

I dag skal vi ha Strikkebingo, ser dere, så da blir det kanskje strikket litt også.

Musikermannen skal være Bingovert for strikkedamene, så han gleder seg jo selvsagt.

Om det kommer til å dukke opp noen menn er vel tvilsomt, men det hadde jo vært skøy om det hadde det.

De hadde nok blitt vel tatt imot!

 

HA EN GLITRENDE KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

2 kommentarer
      1. Ja, det er veldig hyggelig å møtes slik og jobbe sammen og holde teknikken i hevd.🤩🧵🪡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg