Flere Påskeegg – Gratis oppskrift

De små restene av superwash og merinoull er forvandlet til Påskeegg.

Copyright: Strikkekjerring

Nå skal de få ligge her i kassen og kose seg til påsken kommer.

Med all snøen som er kommet i dag, trenger vi virkelig noe fargerikt her i nord

slik at vi har noe fint å se på.

Det er forså vidt fint nok ute, men det er ikke akkurat i mars hvis ønsker enda mer snø.

Hvis du har litt små rester i garnkurven din, strikker du fort noen slike påskeegg i løpet av kvelden.

Oppskriften er som følger:

Jeg ville gjerne ha litt avlange egg, ikke helt runde, men mer eggeformet.

Du trenger:

-Små rester av garn.

(Her har jeg brukt garn med strikkefasthet 22/10, men du kan bruke annet garn også.

Eggene vil bare bli større eller mindre.)

-Strømpepinner 3.5 mm eller det som passer garnet ditt.

-Heklekrok 3.5 mm

-Maskemarkør

 

Legg opp 8 masker, 2 på hver pinne.

Strikk 1 omgang rett.

Fest en maskemarkør på starten av omgangen.

Strikk 1 maske rett, øk 1 maske, strikk 1 maske rett.

Gjenta på de 3 neste pinnene= 12 masker

Strikk 1 omgang rett

Strikk 1 maske rett, øk 1 maske, strikk 2 masker rett.

Gjenta på de 3 neste pinnene= 16 masker

Strikk 1 omgang rett

Fortsett med å øke 1 maske på hver pinne

og 1 strikk en omgang rett til du har 28 masker på pinnene.

Nå strikker du 1 omgang der du øker 1 maske på kun 1. og 3. pinne slik at du har tilsammen 30 masker.

Strikk 1 omgang rett.

Snurp sammen tråden i bunnen av egget og fest den.

Du trenger ikke å klippe av tråden.

(Det som fyller det før, hi, hi…)

Strikk mønsterdiagrammet.

Husk å gjenta mønsteret rundt hele egget.

(Beklager dårlig mønster. Jeg hadde ikke noe rutepapir for hånden, men jeg håper du skjønner likevel)

Kryssene er mønsterfargen og der det er en “usynlig” rute er bunnfargen.

 

Copyright: Strikkekjerring

Klipp av mønstertråden når diagrammet er ferdig og fest trådene inni egget.

La bare disse trådene henge inni egget.

Dermed må du ikke kaste noe som helst.

Strikk 1 omgang rett.

Strikk 1 maske, fell en maske ved å strikke 2 masker rett sammen, strikk rett ut pinnen.

Strikk 1 pinne rett, 1 pinne hvor du repeterer 1 pinne, strikk 1 pinne rett = Felt 2 masker

Strikk 1 omgang rett.

Strikk 1 maske, fell en maske ved å strikke 2 masker rett sammen, rett ut pinnen.

Repeter 1 pinne på de 3 neste pinnene= 4 masker felt.

Nå kan du begynne å fylle egget med fyllmasse.

Her kan du godt bruke fyllmasse fra en gammel pute eller kjøpe fyllmasse.

Ha i litt og litt etterhvert som du feller flere masker.

Gjenta ved å strikke 1 omgang rett og 1 felleomgang hvor du feller 4 masker annenhver gang til du har 8 masker igjen.

Klipp tråden litt lang slik at du har nok til å hekle en snor.

Sjekk at du har fylt egget med nok fyllmasse.

Dra tråden gjennom de resterende maskene og dra til.

Nå skal du hekle en snor.

Stikk heklekroken inn i toppen av egget og ut på den andre siden.

Hent tråden og dra den gjennom.

Nå har du en løkke på kroken.

Hekle luftmasker så langt som du ønsker og stikk på nytt kroken inn i toppen av egget og dra tråden gjennom.

Dra tråden helt gjennom og fest tråden godt i toppen ev egget slik at snoren sitter godt fast.

HURRA!

Nå har du et fiks ferdig påskeegg og du har til og med brukt opp alt garnet.

JIPPI!

(Du kan gjerne dele link til bloggen hvor du fant mønsteret, men ikke kopier mønsteret og legg det ut.)

Copyright: Strikkekjerring

Etter en snørik dag, har månen kommet fram.

Kanskje for å roe oss ned litt og lure oss til å se på himmelen i stedet for de svære snøskavlene.

Men i natt kommer det med mer snø og nå begynner vi å få problemer med hvor vi skal gjøre av den.

Min kropp er hanglete med feber i dag, slik den ofte er etter at jeg har jobbet mye og sovet svært lite.

Nå er det bare middagen til arbeidsfolkene som gjenstår før det nok blir en tidlig kveld her i huset.

Det trengs noen timer sammenhengende søvn før vi starter en ny arbeidsuke grytidlig i morgen.

I morgen er det ny innveiing i slankekuren jeg holder på med, så da kan du titte innom og se hvordan det gikk med garnlageret i uke 2.

Her er det visst litt garn både her og der, så jeg har ikke helt oversikten etter en travel uke, men jeg skal nok få samlet det sammen slik at jeg ser hvor mye jeg har klart å slanke bort.

 

HA EN AVSLAPPENDE SØNDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
      1. Jeg holder blikket stivt festet på de fargerike eggene og prøver å holde blikket helt unna det som skjer utenfor vinduene.🤣😝🧶

    1. Så fargerike og fine.
      imponerende hvor mye du klarer å gjøre selv om.du er ikke helt frisk. Jeg hadde skikkelig hodepine i dag og ikke fikk gjøre noe.
      Ha fortsatt en fin søndagskveld:)

      1. Med hodepine er det ikke lett å få gjort så mye. Her har feberen tatt tak, så nå får ikke jeg heller gjort så mye.😅😨

    2. Veldig flotte påskeegg, ser gøyale ut og lage. Får se om jeg får ånden over meg. Lager jeg så linker jeg til bloggen din og oppskrift.
      Ha en fin dag 🙂 håper dagen blir bedre uten feber..masse god bedring🥰

      1. De er raske å lage og kjekt til de små restene med garn man har.🐥🐣
        Feberen har visst tatt godt tak her, så nå er det sofa og pledd som gjelder.😨

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg