Ferdig med sitteunderlag – Gratis oppskrift

Jeg har fått strikket ferdig sitteunderlaget i dag og det er allerede kommet på plass i stolen ute.

Copyright: Strikkekjerring

Etter toving passet det faktisk helt perfekt i stolen.

Oppskrifta jeg bruker kan jeg gjerne dele med deg.

 

Du trenger:

4 nøster, eller 200 gram av Fritidsgarn, Blåne, Troll, Older, Hegre eller lignende garntyper.

Det må være 100 % ull. Ikke superwashbehandlet.

Rundpinne 60 cm eller 80 cm, 6 mm

 

Legg opp 80 masker.

Strikk rillestrikk frem og tilbake.

Når du har strikket 3 riller:

Strikk 30 masker, fell av 20 masker, strikk 30 masker.

Fortsett med rillestrikk.

Der du har felt av 20 masker, legger du opp 20 nye masker.

Slik får du et håndtak og kan henge opp sitteunderlaget når det ikke er i bruk, eller er blitt fuktig.

Strikk rillestrikk videre og bytt farge når nøstet er tomt hvis du har garn i flere farger.

Når du har brukt opp 200 gram garn, feller du av.

Fest trådene.

Nå skal sitteunderlaget toves.

Det kan du gjøre i vaskemaskin hvis du vil.

Her må du prøve deg fram, men et normalprogram på 40 grader pleier å funke bra.

Jeg liker best å tove i tørketrommelen.

Det har jeg gjort med dette.

Da legger jeg først det jeg skal tove i håndvasken og fyller opp med lunkent vann.

La det du har strikket trekke skikkelig med vann.

Klem ut det meste av vannet.

Tørk i tørketrommelen sammen med en dongeribukse eller ett annet plagg.

Stopp litt underveis for å se om det er passe tovet.

La tørketrommelen gå til du er fornøyd med hvor mye det har tovet.

Strekk eventuelt det du har tovet litt i fasong og la det tørke helt ferdig.

Copyright: Strikkekjerring

Bålpanna er kommet opp og er prøvd til å steke grillpølser og litt annet på i dag.

Den veldig fine effekten er jo at snøen smelter under bålpanna, så neste gang får vi flytte litt på den slik at mer snø og is kan smelte, om ikke annet så på altanen.

Det er nok litt mye forlangt at den skal klare å smelte all snøen vi har, men hadde vi hatt mange nok så kunne det jo fungert muligens.

Hmmm….

Så hvis dere ser en kjerring som løper rundt med en bålpanne og flytter den rundt i hagen, så trenger dere ikke å ringe etter helsepersonell. Det er det bare meg som gjerne vil ha vår, he, he….

Her i Norge er vi ganske så samkjørte med å stille klokka over til sommertid, men det står verre til med Libanon.

Der er de ikke enige og det har dermed ført til stor forvirring.

Regjeringen bestemte i siste øyeblikk at de skulle utsette starten av sommertid til slutten av Ramadan og det resulterte i at noen institusjoner innførte endringen, mens andre nektet.

Libaneserne er derfor nå i en situasjon der de må sjonglere arbeid og andre ting i forskjellige tidssoner.

Normalt stiller Libanon klokken frem en time den siste søndagen i mars, slik som oss.

Sist torsdag kunngjorde regjeringen at de skulle skyve starten av sommertid til 21. april.

Det ble visstnok ikke gitt noen begrunnelse, men det har lekket en video som avslører at det handler om å avbryte Ramadan-fasten 1 time tidligere.

Nå er det altså full forvirring om hva som egentlig gjelder, så det skal jo bli interessant å se når libaneserne møter på jobb mandag morgen.

Dette må jo bli det komplette kaos!

Da får jeg takke meg til at vi om ikke annet fører lik praksis i hele Norge, uansett hva man måtte mene om klokkestilling.

 

HA EN KLOKKEFIN SØNDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

10 kommentarer
    1. Så vakkert sitteunderlag, det skal jeg kanskje prøve å lage en dag. For slikt er så nyttig å ha eller gi bort til andre.
      Bålpanne på tur til våren…Juhu….:-)

    2. Syns jeg ser deg løpe rundt med den bålpanna hehe 😂
      Stakkars libaneserne da😳 Og alt det kaoset bare for en time, liksom? Verden er definitivt blitt gal!!
      Ha ei flottersfin, ny uka med sommertid ☺️🌞🌼

      1. Det hadde nok vært et syn for guder, men fristelsen begynner å bli stor.😂🙈
        Ja, jeg lurer på hvordan mandagen i Libanon har vært i dag.🤔😅

    3. Takk for oppskrift. Eg finner nok rett garn i kassane mine. Er en nydelig genser som henger over stolen!
      Merka idag at det var mørkere da eg sto opp kl 6, men det jevna seg raskt ut. Om noen dager er det glømt.
      Jamen har det snødd inatt, 3 cm. Skal vel ikkje klage når eg ser åssen dere har det…..men eg gjør det likevel. Hehe.
      Er utrykt for mer denne veka.
      Ha en god mandag.

      1. Den gule genseren er Devoldgenseren min og den bruker jeg mye nå til påska.🤩🐥
        Jeg skjønner godt at du klager over snøen. Jeg tror vi er lei vinter i hele landet nå.😅❄️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg