Fashion Revolution

Denne uka er det Fashion Revolution Week over hele verden.

Copyright: Strikkekjerring

Den 24. april 2013 omkom over 1100 tekstilarbeidere i Dhaka i Bangladesh og mange flere ble skadet da fabrikken Rana Plaza kollapset.

Fashion Revolution Week markerer denne fryktelige hendelsen og ble første gang arrangert i 2014.

Det fokuseres på trygge og rettferdige arbeidsforhold for alle ansatte, i hele leverandørkjeden, uansett produksjonsland.

Denne saken engasjerer mange og denne uka er det ekstra fokus på hvordan klær blir laget og det settes ekstra fokus på hvordan tekstilarbeidere behandles og mange syr klær selv for å hedre tekstilarbeidere som jobber under dårlige vilkår.

En liten symbolsk protest, altså.

I rike Vesten har vi over lang tid kunne kjøpt oss billige klær produsert av tekstilarbeidere som har hat dårlig lønn og elendige arbeidsforhold, uten at vi har tenkt over hvorfor klærne er så billige.

Heldigvis er det i de senere år blitt mer fokus på en mer ærlig og bærekraftig verdikjede i moteindustrien og mange som produserer klær ønsker også å vise at de som lager klærne hos dem, blir behandlet på en bra måte.

Klærne koster gjerne litt mer, men til gjengjeld kan vi føle oss trygge på at de som har laget klærne har skikkelige arbeidsforhold.

Slike ting er viktig å tenke over når vi kjøper klær.

Hvor er klærne produsert og under hvilke forhold arbeider de som har produsert dem.

Tenker du over det når du kjøper klærne dine??

Copyright: Strikkekjerring

I ettermiddag har jeg “produsert” en ny lue i mine egn varme stue.

Den er sydd i jerseystoff med fotballer på.

Hvis du har lyst til å lese mer om Fashion Revolution, kan du gjøre det

 

HER

 

HA EN BÆREKRAFTIG KVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

10 kommentarer
      1. Det er fint å bli minnet på det av og til.🤗 Det har vært veldig dårlige arbeidsforhold for mange tekstilarbeidere opp gjennom årene, dessverre.😨

    1. Jeg må innrømme at jeg fått et godt utgangspunkt ved å være veldig uinteressert i mote og klær generelt.

      Så har jeg også sett diverse fryktelige dokumentarer om arbeidsforhold, hvor ødeleggende produksjonsmetoder er for miljøet, og ørkenområder som blir dumpingplass for fullt brukelige klær…. Det er til å gråte blod av.

      Jeg kjøper ikke stort, og jeg kjøper bare plagg jeg elsker. De brukes til det er bare filler igjen. Det jeg lager selv er bare av naturmaterialer 😊. Det er flott at det settes søkelys på klesforbruk ofte, for denne produksjonen er virkelig versting for mennesker og miljø.

      1. Det er ikke tvil om at klesbransjen er en miljøversting og her trenger vi å være mer bevisste. Da er det bra at det er en slik kampanje som setter fokus på dette og jobber med det.👌🏻👏🏻

    2. Kul lue 🙂 Ja, jeg er obs på hvor jeg kjøper klær. Betaler gjerne litt mer når jeg vet at de som syr klærne jobber under trygge forhold.

      1. Det er bra at vi blir minnet på det titt og ofte.👌🏻
        Klesindustrien har vært en svært dårlig bransje dessverre.😱

    3. Kul lue! Jeg tenker over dette når jeg kjøper klær. Bra det er blitt satt mer fokus på de svært dårlige arbeidsforholdene mange dessverre jobber under. Ha en fin lille-lørdag 🙂

      1. Det er fint at vi får vite mer om hvordan klesindustrien er.👌🏻
        En flott onsdag ønskes deg også.🤩🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg