Farge ble det

Tryllegryta mi har fått stått og kjølt seg ned i natt.

Copyright: Strikkekjerring

Nå har jeg skylt ut av garnet alle fargerester og frem kom det en oransje farge.

Nå skal garnet få henge til tørk og da får jeg se fargen skikkelig.

Det kan hende jeg hadde fått en sterkere farge hvis jeg hadde hatt mer farge i og muligens vinstein for å få en klarere farge.

Dette garnet er farget med sandeltre.

Jeg må nok gjøre flere forsøk med denne fargen for å se om jeg kan få andre fargevarianter.

Men jeg ser for meg at denne fargen her vil bli fin sammen med grønt for eksempel.

Det er veldig spennende å se hvilken farge det blir når man holder på med plantefarging.

Jeg føler meg litt som ei lita heks når jeg står og rører inn pulver og kjemikalier i gryta mi, ha, ha….

Om ikke lenge kan jeg farge med bjørkeblader og marikåpe.

Det blir nok det neste jeg prøver meg på.

Hvis jeg er så heldig at jeg finner noen kjuker, så skal jeg prøve meg på det også.

Det farget jeg med i fjor.

Det finnes mange forskjellige kjuker og de gir forskjellige farger.

Copyright: Strikkekjerring

I går fikk vi sagd ned det aller siste av trær og busker på nedsiden av bygget på jobb.

Naboen sagde også ned det som var på nabotomta, så nå ble det utsikt.

Copyright: Strikkekjerring

Slik var det før vi begynte å sage.

Trærne hadde vokst seg ut mot veggen og på vinduene, så når det var vind, var det fare for at de kunne knuse.

Nå er heldigvis alt fjernet både her og litt lenger ned.

På den andre siden av bygget har vi også sagd ned alt av busker og kratt, unntatt noen store trær som står inntil parkeringsplassen.

Der har vi bare kuttet vekk noen greiner som var knekt av vinden i vinter.

Copyright: Strikkekjerring

Hjemme har vi også begynt å ta hjem ved.

Vi bor litt høyt opp og veden vi sager er i skråningen ned til havet.

Der er det ganske bratt og ulent terreng, så i går sagde Musikermannen trærne og kuttet dem i stokker som jeg kunne bære opp til veien.

Vi har en ATV, men det er ikke alle steder det er mulig å kjøre med den, så da må jeg helelr bære veden opp til veien.

Copyright: Strikkekjerring

Alt av ved som kunne brukes av det vi har kappet opp utenfor bygget på jobb, har vi fraktet hjem.

Vi skal nok ta hjem mer ved før vi begynner å kappe og klive og få veden i hus.

Det er en fin tid nå å ta hjem ved, før det vokser opp for mye gress og andre vekster og før det blir grønt på trærne.

Da er det litt lettere å komme til der man skal sage.

Enda vi har hatt en hard vinter, har vi faktisk en del ved igjen av det vi sagde i fjor, men vi bruker mye ved, så det skal sages mye mer før vi tenker at det skal holde for neste vinter.

Det er kjekt å ha egen skog å sage i.

I dag har vi et selskap som skal forberedes, så da blir det nok ikke vedarbeid i dag, men vi får håpe på noen flere fine dager, så skal vi nok få fraktet nok ved hjem til huset.

 

HA EN FLOTT ONSDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg blir så imponert over alt du rekker og står i. Garnfarging og vedhogst, selskap… Det er godt å få unna. Jeg har prøvd plantefarging en gang. Ellers har jeg en stabel av stokker som skulle vært kutta. Men noen dager skjer det ingen ting. 🙂

      1. Det er heldigvis lenge til det blir høst, så da får vi nok ting gjort av det som må gjøres ute.🤗🌱🌸

      1. Det er veldig morsomt å trylle frem nye farger.🤩🧶
        Det var helt overgrodd, så det var godt å få unna busker og kratt og veden kommer jo til god nytte.🤗

    2. Det er nok fint å gå sagd ved på denne tiden av året. ja. Det mange ikke tenker på når de planter busker og trær ved husene sine, er at de vil vokse, og noen ganger vokser hus nesten igjen. 🤗

      1. Ja, det er en veldig fin tid å sage ned veden nå før det blir for mye gress og lauv på trærne.🤗🌱

    3. Må være spennende med garnfarging. Garnet er jo brukendes fordi om sjatteringen ikkje blir akkurat som du tenkte.
      Fargen du fikk nå av sandeltre er alldeles nydelig. Lykke til videre.
      Noe med det flotteste eg ser er et vedala. Vet ikkje ka som gjør det, men sånn har det vært alltid. Eg har varmepumpe men det å kunne fyre i ovnen på kveldstid, det er ingenting som slår. Så herlig varme. Eg har heldigvis ved igjen til minst en vinter til.
      Lykke til med vedaskogen.

      1. Det er veldig spennende å få frem nye farger på garnet.🤗🧶🌱
        Det er godt å ha egen skog og hente ved i.
        Finere blir det jo også når man får saget unna kvister og buskaset nær husene.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg