Enkelt pannebånd – Gratis oppskrift

Jeg har liggende masse tykt ullgarn som jeg bruker til å strikke votter og tøfler, ala Hegre, Fritidsgarn og lignende.

Nå fikk jeg lyst til å lage noe annet, så jeg har heklet pannebånd og oppskrifta får du her.

Copyright: Strikkekjerring

Disse er superenkle å hekle, også for deg som aldri har hekla før.

Du kan hekle dem i tykt garn som her eller legge tynnere garn dobbelt og hekle med det.

Du kan også hekle med tynnere garn. Da må du bare legge opp litt flere masker i starten.

OK. Klar?

 

Du trenger 1 nøste Hegre, Fritidsgarn eller lignende som har strikkefasthet 16 m=10 cm

Du trenger 1 heklekrok nr 5.5 mm. Det duger med en 5 mm eller 6 mm også.

Mønsteret er laget for voksne, men kan enkelt justeres til barn.

 

Legg opp luftmasker til ønsket bredde.

Jeg la opp 18 luftmasker til mitt pannebånd.

Her vises en video for hvordan du starter første maske: Starte å hekle

Hvordan du hekler luftmasker ser du her: Luftmasker

Nå skal du starte med å hekle fastmasker frem og tilbake.

Du starter i luftmaske nr 2 fra kroken.

Hvordan du hekler fastmasker ser du her: Fastmasker

Nå hekler du fastmasker frem og tilbake til ønsket lengde.

Husk at det skal strekkes litt.

Nå klipper du av tråden og drar den gjennom løkka du holder på med.

Sy sammen og pannebåndet er klart til bruk!

LYKKE TIL!

Copyright: Strikkekjerring

Det går superkjapt å hekle disse og er perfekt håndarbeid i solveggen i påska.

Jeg brukte akkurat ett nøste til mitt pannebånd, så det er fint prosjekt til de enslige nøstene som ligger i kurven.

Håper det var enkelt å forstå.

Spør hvis du lurer på noe.

Eggene på bildet laget jeg forresten i fjor.

Det er an slags Dip & Dye-metode.

Du har dråper med farge i vann. Eggene har du på en trepinne. Trepinnen drar du litt gjennom fargene og så dypper du egget midt i fargen og tar det opp igjen.

veldig enkelt og morsomt for ungene å gjøre.

I dag har vi sol, så når jeg har jobbet noen timer, skal jeg ut på tur.

 

ØNSKER DEG EN SUPERPÅSKEMANDAG!!

 

Følg meg gjerne her: Strikkekjerring

 

 

 

13 kommentarer
    1. Wow, så stilig! Har aldri tenkt på at det går an å hekle pannebånd. Ser ganske enkelt ut. Noe å tenke på… Prøver å lade opp til litt håndarbeidslyst 😃

      1. Ja, de blir fine og er enkle og raske å hekle.🧶 Kanskje håndarbeidslysten kommer når du er hjemme igjen.🤗Kos deg!😊

        1. Kjenner det er noe på gang… Men har gitt bort de gamle strikkepinnene mine, og må nok få handlet litt garn også… 😀

      1. På våren og høsten bruker jeg mest pannebånd, så det lager jeg mest nå. Jeg kan bruke lue, men det er mest på vinteren.🧶 Ha en strålende mandag!😊🤗🐥

    2. Kommenterer dessverre ikke mye på bloggen din, pga helseiutordringer, men den leses hver eneste dag. Til stor glede og nytte. Ønsker deg og dine en fin påske 😊

      1. Så hyggelig at du liker den.😊
        Ta godt vare på deg selv.🌹
        Riktig God Påske til deg også.🐥🐣

    3. Disse var kjempe fine. Jeg lurer veldig på hvor man får tak i de fine lappene/merkene du har satt på. De var en veldig fin effekt.

      1. Takk for det.🤗🧶
        Merkelappene kommer fra Kort & Godt og de har forhandlere rundt om i det meste av landet, så du finner dem i veldig mange garnbutikker.🧶🧶😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg