ENDELIG! i gang med OL! Gratis strikkeoppskrift!!!

YES!!!

I skrivende stund starter endelig OL-seremonien!

4 år siden sist OL, så det er absolutt litt ekstra stas med å følge de norske utøverne.

Jeg har akkurat felt av og festet tråder på mitt OL-pannebånd og tenkte å dele oppskriften med dere: 🙂

Copyright: Strikkekjerring

 

Jeg har strikket mitt pannebånd i Dale babyull.

Fargekodene er følgende:

4018 rød

5914 himmelblå

0010 hvit

 

Pinner: 4 mm 40 cm

Pannebåndet strikkes med dobbelt garn.

 

Størrelse: Voksen.

Hvis du vil strikke til et større hode, legger du opp noen masker mer og vil du strikke til et barn, legger du opp noen masker mindre. Pass bare på at du legger opp partall.

 

Legg opp 90 masker med rødt på rundpinne 4 mm.

Ta sammen og strikk glattstrikk rundt 18 omg.

-Strikk 1 omg vrang (brettekant)

Fortsett med rødt og strikk følgende mønster:

1 omg rett

1 omg 1 rett, 1 vrang

1 omg rett

1 omg 1 vrang, 1 rett

Mønsteret skal strikkes på hele framsiden.

-Strikk 10 omg rødt

-Strikk 4 omg hvit

-Strikk 12 omg blå

-Strikk 4 omg hvit

-Strikk 10 omg rødt

Strikk så 1 omg rett før du strikker 1 omg vrang (brettekant)

Strikk så videre i glattstrikk. Fell av når de 2 glattstrikkede delene av bakstykket er like lange som fremsiden av pannebåndet.

Fest trådene og sy sammen, eller mask sammen, på baksiden av pannebåndet.

Hvis du vil, kan du sy på et norsk flagg.

LYKKE TIL OG HEIA NORGE!!!

Del gjerne mønsteret, men vær snill og link til hvor du fant det.

Copyright: Strikkekjerring

Slik ser det ut hvis du ikke vil ha på det norske flagget.

Copyright: Strikkekjerring

 

Slik ser baksiden ut.

 

Nå skal jeg legge opp til flere pannebånd og se åpningsseremonien.

 

Riktig GOD HELG!

19 kommentarer
      1. Det skal du bare gjøre!
        Minstemann snappa det jeg hadde strikket da han kom hjem fra solen i dag.
        Tykt og godt over ørene i vinden ble det også.
        Riktig God strikke- og OL-helg!

    1. Kjempefint, og takk at du deler oppskriften. Jeg tenker å strikke dette til barnebarn på fem og syv år. Du skriver noen færre masker til barn, og tror du da at 84 masker vil bli en grei barnestr.? Hvor mange nøster av hver farge går med til ett pannebånd?

      1. Ja, 84 masker høres bra ut. 90 masker passer fint til dame.
        Jeg brukte litt over 1 nøste rødt og rester av hvitt og blått.
        Hvis man bruker av det hvite eller blå på baksiden, kan man klare seg med ett nøste rødt.

    2. Takk for oppskriften pappa ønsker seg en sånn og nå så for jeg mulighet til å gjøre det

          1. Ikke en egen oppskrift, men du kan bruke pannebåndet som utgangspunkt og strikke det lenger
            og lage felling i toppen.

      1. Hei, hei!

        Jeg brukte 2 nøster rødt, 1 nøste hvitt og 1 nøste lyseblått, men hvis du bruker av det hvite og blå på innsiden, kan du klare deg med 1 nøste rødt. Mindre restegarn blir det også. 🙂

      1. Hei, hei!
        Jeg strikket 15 omganger, men det kommer litt an på strikkefastheten din.
        Jeg brett belegget sammen på innsiden, slik at jeg felte av når de nesten nådde hverandre på baksiden. Lykke til!

          1. Jeg strikket litt mindre på baksiden enn framsiden, siden glattstrikken blir litt mindre enn mønsterstrikken.
            Du får prøve og se om det blir likt hos deg. 🙂

    3. Et spm til; når du starter på ny farge, begynner du da fra starten på mønsteret eller følger du rytmen gjennom hele?

      1. Jeg følger rytmen, men passer alltid på at jeg starter ny farge med en rettomgang, siden jeg synes det blir finest. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg