En sint liten dame…

På pinnene mine vokser det fram en sint liten dame.

Copyright: Strikkekjerring

Damen er Lille My, en av de sterke karakterene i serien om Mummitrollet som er skrevet av Tove Jansson.

Jeg har alltid elsket Mummitrollet og Lille My er ganske så fasinerende.

Hun er veldig bestemt, aggressiv, skøyeraktig og respektløs, men kan også være en svært god venn når hun vil.

Når hun vil ha noe gjort, gjør hun det med en eneste gang.

Hun er datter av Mymle, har en ukjent far og er visstnok yngst av 35 barn, blant annet er hun halvsøster til Snusmumrikken og har en søster som heter Mymlen.

Hun er adoptert av Mummifamilien, men liker best å sove ute i naturen.

Personligheten hennes er veldig sterk.

Hun er innpåsliten og en stor debattant, men hun legger ikke mye vekt på logikk og fornuft, men heller på hva hun føler og tenker.

Hun vinner svært ofte i å overtale andre og lykkes enten ved å gå til personlig angrep på den hun diskuterer med, oppgir falske konklusjoner eller så overdriver hun argumentene til motstanderen for så å latterliggjøre dem.

Det siste hun kan finne på å gjøre er å bruke verbale effekter for å vise underlegenheten til motstanderen.

En handlekraftig og en smule vanskelig og hissig dame med andre ord!

Jeg elsker hennes usminkede måte å være på, på godt og vondt.

Nå venter jeg bare på at jeg skal få tilsendt den nye strikkeboka med mønstre på sokker med figurer fra Mummitrollet.

Liker du Mummitrollet??

Mønsteret til vottene finner du ved å google Lille My Votter.

Hvem som egentlig har laget dette diagrammet vet jeg ikke, siden det ikke var lett å finne ut.

Mønsteret er bare et diagram og er ikke supergodt tegnet, så du må litt kunnskaper om strikking og hvordan du strikker votter for å kunne strikke disse.

Mine votter strikkes i Sterk og det er litt pirk å strikke disse vottene.

Copyright: Strikkekjerring

I dag har solen tittet fram igjen og himmelen er knallblå.

Da skal dagen brukes til litt utejobbing.

Copyright: Strikkekjerring

Mirakuløst nok er det liv i disse stemorsblomstene enda.

Det meste av sommerblomster ellers er druknet av regn, men disse ministemorene har karret seg gjennom sommeren.

Kanskje de er litt som Lille My??

De gir seg ikke uten kamp.

 

HA EN TANKEFULL TORSDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

15 kommentarer
    1. Dette blir nok lekre votter! Og ja, jeg er glad i Mummitrollet, og alle de andre. Har nylig hatt opptelling,jeg har 67 Mummikopper 😉

      1. Wow!🤩
        Jeg har noen jeg også, men ikke riktig så mange.🥰
        Jeg kjøper nå og da når jeg kommer over noen nye.🥰

    2. Her var det mye interessant lesing om Lille My oh ikke minst familieforhold.
      Datteren hadde Lille My som sin favoritt i Mumiverdnen. Da vi var i Mummidalen i Finland var vi på Mumimammas kaffe på slutten av dagen. Den hadde to etasjer minst, var jo i et bygg som så ut som Mummihuset. Datteren skulle opp trappen, men møtte Lille My på tur ned halvveis opp i trappa. Som du sier, Lille My har det alltid travelt. Ting skal skje NÅ!. Hun skjelte og kjeftet på se som sto i veien-på finsk. Datteren ble først litt sånn snurt for å bli snakket til sånn. Hun hadde jo ikke gjort noe galt! Men det var jo Lilke My og hun er jo bare sånn dom Datteren sa etterpå.

      1. Hehe…😂
        Ikke sant? Hun tok neppe noen hensyn til andre som skulle bruke trappen.🥰
        Herlig dame!🤩

    3. Veldig kult med Lille My-votter! Jeg hadde ei venninne (døde for noen år siden) som identifiserte seg med Lille My. Nå popper det opp gamle minner om henne 🤗❤️:-)

    4. Gleder meg til å se Lille My ferdig strikket. Jeg elsker alt som har med Mummi å gjøre, og Lille My har alltid vært en favoritt. Når jeg tenker på henne, så husker jeg barneprogrammet på SVT hvor finske skuespillere var kledd ut som alle mummikarakterene, og de snakket finlandsvensk. Favortt mummikoppen min er nok den røde med Lille My på 😉

      1. Det gjør jeg også.🤗
        Jeg husker også de som var kledd ut som figurene på TV. Mummifilmene på VHS har vi sett så mange ganger da ungene var små at flere av dem ble utslitte.😅

      1. Ja, jeg har funnet et mønster med Mummi på også, så det har jeg tenkt å strikke.🤩🥰

    5. Artige votter! Så med en gang at det skulle være lille My 😄
      Lenge siden stemoren var ferdig her, den varte ikke lenge i år ☺️
      Ha en fin dag. Klem ❤️

      1. Ja, hun er lett gjenkjennelig.🥰
        Merkelig nok har stemoren overlevd både regn og storm.💦🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg