En løs kanon!

Musikermannen er en sammensatt kar.

Ene dagen er han kunstner og musiker. Den neste er han snekker eller skogsarbeider.

Copyright: Strikkekjerring

Nå når det er blitt litt varmere i været, sitter han gjerne ute på trappen og spiller gitar med hundevalpen som eneste tilhører til klimpringa si.

Det er ikke helt trygt å ha ham i kassen på jobb.

Han er en løs kanon og kommer ofte med uttalelser som får gjestene til å måpe.

Hvis det kommer en som skal gjøre opp for maten eller overnattingen og sier: Ja, jeg må få betale for maten vi har fått.

Da svarer Musikermannen gjerne: Ja, da e no på tide! Da va like førr du vart peist i oppvasken!

Og hvis gjestene spør om de kan få melk i kaffen, så henter han melken og spør:

Vil du ha oksmelk eiller kumelk i kaffen??

(De som ikke er våkne da, våkner garantert!)

Han kommer fra en liten øy i havet og dialekten hans er noe spesiell.

En av gangene han var i Tromsø på en sykehustur, fikk han en telefon rett før han skulle gå ombord i flyet hjem.

Han pratet og skravlet på sitt mest Helgelandske og de 2 flyvertinnene så på ham og på hverandre.

Da han la på og gikk ombord i flyet, stoppet de ham og sa:

Unnskyld meg, men du snakker så rart. Hvor kommer du egentlig fra??

Det synes han er storveies, kan du skjønne, så han holder hardt på dialekta si.

Han har også mange ord og uttrykk som han bruker.

Når jeg spør om han orker å hjelpe meg med noe, svarer han:

Nei, eg orka itje, mæn eg gjær dæ førrdæ.

Når han har det litt travelt og har lyst til å ta en pause, sier han:

Eg e egentlig lat, mæn eg har itje tid tell å utøvd dæ.

Når vi var på Fylkestinget og skulle protestere i fergesaken, rigget vi opp et lite lydanlegg og han testet lyden før det var vår tur.

Da kom Fylkesordføreren settende, passelig olm og gav beskjed om at vi ikke måtte begynne å bråke for her holdt de på å behandle saker.

Hva gjør så Musikermannen?

Joda, han går bort til Fylkesordføreren, tar ham i hånden og sier:

Goddag, eg heita Trygve. Kem e du??

Joda, Fylkesordføreren ble litt paff og svarte at han var Fylkesordfører og at vi måtte oppføre oss fint.

Joda, da ska vi gjær, svara Musikermannen. Og da rekna eg mæ at du også gjær??

Han gir totalt beng i autoriteter og behandler alle på samme måte.

Joda, han er en løs kanon og skryter og overdriver så ekstremt at man kan bli rimelig sjokkert hvis man ikke kjenner ham.

Når HAN ringer andre og de tar telefonen, kan han gjerne si: Ka du vil???

Jammen, svarer de, det var jo du som ringte meg!

Da ler han så han holder på å sprekke.

Men han har et veldig stort hjerte og hvis noen er den svake part eller det er gamle, syke eller noen som trenger det, kan han vise den største omsorg og omtanke.

Hvis han spiller i en begravelse til noen han er glad i, kjenner eller det kan være et ungt menneske som er død, så blir han helt satt ut i mange dager etterpå.

Han er et menneske som lever her og nå, med hjertet utenpå kofta og det får alle rundt ham merke. På både godt og vondt.

Men han er et ekte menneske som er der hvis du trenger ham. Det kan jeg garantere!

 

HA EN EKTE KRISTI HIMMELFARTSDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

11 kommentarer

Siste innlegg