Ekte håndtverk!

Hva ekte håndtverk er, kan mange ganger diskuteres, men disse tøflene her er udiskuterbart håndtverk.

Copyright: Strikkekjerring

Disse skinntøflene er håndtverk fra begynnelse til slutt.

Ingenting er sydd på maskin.

Alt er håndsøm.

Tøflene er sydd i Norsk pelsull fra Norsk Pelssau, som gir grå pels (for det meste) og har mykt og godt skinn å sy i.

Copyright: Strikkekjerring

Unntatt sålene, som er fra en skinnkåpe som vår gode lærermester, Solfrid, har ofret til dette formålet.

Det var en gang en skinnkåpe hvor ulla var på innsiden av kåpen og skinnsiden var ut.

Hvis du har en slik gammel skinnkåpe fra 70-80- tallet hengende på loftet, så kan den absolutt brukes til skinnsøm.

Etter at mønsterdelene er klippet ut, har jeg trykket på delene med trykkblokker.

Copyright: Strikkekjerring

Så starter selve sømmen.

Man må ha egne skinnåler for å sy i skinn og vokset lintråd.

Sømmene som holder tøffelen sammen er sydd med dobbel tråd, slik at det blir sterkt nok og at det ikke revner i bruk.

Man bruker forskjellige sømmer alt etter hvor man syr.

Først sys delene sammen med en søm og etterpå syr man på en skinnreim over sømmen etter at den er gjort flat.

Copyright: Strikkekjerring

Det vil si at bare på sømmen i fronten her, er det faktisk 3 sømmer.

Alle sydd for hånd, så dette tar tid.

Det samme gjøres bak på tøffelen.

Så skal sålen sys fast under tøffelen.

Inni tøffelen har jeg lagt en ekstra såle i ull, slik at tøffelen blir mer stabil.

Copyright: Strikkekjerring

Til slutt skal det sys en skinnreim øverst rundt kanten.

Den sys på nesten på samme måte som man syr på et skråbånd, så den har 2 sømmer rundt.

Man kan velge om man vil brette ned kanten øverst hvis man vil.

Jeg har laget en bord øverst, så jeg kommer nok til å bruke dem oppbrettet.

Å sy i skinn er et veldig morsomt arbeide og man trenger ikke symaskin for å kunne sy disse.

Men man trenger litt ro og tålmodighet for å sy.

Det er ikke et arbeid man kan gjøre unna i en fei.

Man må konsentrere seg om det man holder på med og sy pent.

Det er veldig fint å kunne være med å bidra til at denne teknikken ikke dør ut, men videreføres i flere generasjoner.

Får du muligheten til å kjøpe ett par slike tøfler eller votter, så gjør det!

Det er noe av det varmeste du kan finne å ta på deg.

Og for all del! ikke prut på prisen!

Dette er dyre materialer, ekte håndtverk og mange, mange arbeidstimer som ligger bak et slikt håndtverk.

Musikermannen titter misunnelig på mine tøfler og votter og jeg har gitt lovnad om at han skal få han også, så det bør jeg nok holde.

Han kommer nok til å minne meg på det, hi, hi…

 

HA EN LÆRERIK ONSDAG!!

 

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

15 kommentarer
      1. Det er godt å vite at man er med og bringer norske tradisjoner videre.🤩
        Det er mye jobb bak disse og jeg ble veldig fornøyd med resultatet.🤗

      1. Det er nok en fordel å gå på kurs, men det finnes også flere bøker med mønstre og fremgangsmåte.
        Tøflene her finner du mønster på i boka til Beate Solvik.🤗

        1. Takk😊
          Har litt erfaring med skinnsøm. Hårløse skinn da. Og jeg var til stede da pappan min sydde skinnfell. Så jeg tror jeg kommer langt, og forhåpentligvis i mål med bok😊

          1. Det gjør du helt sikkert.🤗
            Det er gode forklaringer i boka, så det går nok bare godt.🤩
            Lykke til!🥰

    1. NYDELIGE!!! Ønsker meg! 🤗 Skal sende oppskrifta til mora mi, som har gått lei av å strikke sokker. Jeg har tipset henne om dine oppskrifter tidligere også 😊

      1. Lurt å tipse moren din om det du ønsker deg.🤗🤩🧶
        Plutselig kan det hende du får det.🧶🎁

    2. Et mesterverk! Du er så dyktig og godt at du tar videre den tradisjonen. Tenker at musiker mannen blir å ønske seg sånne til jul. Jeg har ikke fingre til sånn håndverk, men kommer jeg over et så flott produkt kommer jeg nok til å handle.

      1. Det er ganske tungt i fingrene ja, men man kan hjelpe til med en slik tang som man bruker til smykkelaging for å hjelpe til å dra nålen gjennom skinnet.🤗🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg