Det komplette kaos!!

Denne uka her har Musikermannen og jeg levd i det komplette kaos.

Copyright: Strikkekjerring

Vi er nemlig (endelig!) i gang med å pusse opp stua og kjøkkenet og få ny kjøkkeninnredning.

Vi har nemlig fått en vannskade på kjøkkenet, så nå har vi ikke noe valg.

Kjøkkenet har jeg hatt planer om å bytte i 5 år, men Musikermannen har vært litt tvilende til det.

Det er jo på ett vis ikke så rart siden det er mange utfordringer og veldig mye jobb med å bytte kjøkken.

Men nå når det er strengt nødvendig er jeg overlykkelig, selv om jeg prøver å holde det inni meg, hi, hi…

Jeg har nok omtrent samme følelse i kroppen som guttene og Musikermannen hadde da de for mange år siden ønsket seg nytt TV.

Det var i den tiden at alle byttet ut de gamle til flatskjermer og ikke minst større skjerm.

Jeg mente at TV´en var god nok og at vi skulle kjøpe ny når den røk.

Etter et lynnedslag virket TV´en som den skulle noen dager, men en fredagskveld gikk den i svart og hadde nok fått nådestøtet etter lynnedslaget.

Du kan tro det var jubel i stua fra både guttene og ikke minst Musikermannen!

De jublet ikke riktig så høyt når de innså at vi måtte være uten TV en hel uke før vi fikk tak i ny…..

Inni meg har jeg nok samme jublende følelsen, bare at jeg til forskjell fra dem, klarer (for det meste) å holde det inni meg, ha, ha….

Copyright: Strikkekjerring

På denne veggen her har det stått en kjøkkeninnredning, men den er nå revet ned og bært ut i garasjen.
Musikermannen mener det fremdeles er noe brukstid igjen på den gamle, så den skal han mer enn gjerne få ha der uten protester fra meg.
Alt av skuffer er bare å kaste siden de er helt utslitte og ødelagte.

Vi hadde også en kjøkkenøy som gikk ut fra veggen her som på en måte skilte kjøkkenet fra stua.

Copyright: Strikkekjerring

På denne veggen her blir det også nye kjøkkeninnredning.

Her har det bare vært brystpanel, som nå er revet ned.

Kjøkkenøy vil jeg ikke ha, så det blir innredning på 3 vegger, men på veggen i midten er det ett vindu, så der blir det bare underskap, vask og platetopp.

Kjøkkenet er fra huset var nytt i 1994 og vi kjøpte huset i 1996.

Med 3 unger i hus og veldig mye baking og matlaging var kjøkkenet helt utslitt.
vi hadde også et kjølehjørne som tok kvelden for mange år siden, så der felte vi inn et kjøleskap.

Det er også kommet ut etter noen salige gloser fra Musikermannen og beroligende ord fra meg, hi, hi…

Nå har jeg tegnet kjøkkenet selv og for første gang skal jeg få ett kjøkken slik jeg ønsker det.

Jo da, Musikermannen er rådspurt og han nikker bifallende til alle mine ønsker, sånn etterhvert.

Det er mest når jeg ønsker ting han synes høres tidkrevende ut at han prøver å komme med innspill til noe som er enklere. ha, ha…

Copyright: Strikkekjerring

Nå har vi altså et svært provisorisk kjøkken som for det meste består av vann og brød, hi, hi….

Litt mikromat innimellom blir det også.

Kjøkkenet er slett ikke et spesialdesignet kjøkken kan du tro.

Det er nok rett og slett IKEA, så det blir ikke så fancy, men mer enn bra nok til at jeg får det slik jeg gjerne vil ha det.

Musikermannen har målt og jeg har tegnet og tilslutt tok vi oss en gratistime med kjøkkenhjelperen hos IKEA via nett, slik at vi fikk vite om de hadde alt og fikk ham til å sette inn foringer på rett sted.

Vel anvendt tid!

Copyright: Strikkekjerring

Siden vi hadde fått fuktskade i gulvet, er hele gulvet revet av og vi må legge nytt gulv.

Kjøkkenet og stua går i ett med åpen løsning, så når kjøkkenet tas må også stua tas.

Det viste seg at vi får noen utfordringer med taket på kjøkkenet, så det må vi også bytte.

Det var ikke med i planen, men må gjøres på grunn av flere hull som er satt inn på grunn av ventilasjon og lignende som vi ikke skal ha lenger.

Jeg har påtatt meg arbeidet med å male alle vinduer, lister og vegger i stua.

Jeg har pusset og vasket, pusset og vasket og malt og malt på vinduskarmer, lister og en buegang.

Noe av det har fått 4 strøk før det ble bra.

Copyright: Strikkekjerring

På veggene hadde vi før en helt lys beigefarge som gikk neste i ett med listene, men nå vil vi ha mer farge i stua og noe som bryter litt med listene slik at de kommer bedre fram.

Alle vegger i stua er panel, så det er litt jobb å male og mye maskering rundt lister og vinduer og andre ting, men før uka er omme, skal jeg klare å bli ferdig malt med stua.

Kjøkken og gulv er på vei i posten og ankommer en gang i løpet av neste uke.

Å pusse opp stua og kjøkkenet ser jeg ikke mørkt på.

Tross alt har vi pusset opp en 1000 kvadratmeter stor skole, bygd rom, restaurant, kjøkken,  satt opp vegger og jeg har malt noe usannsylige mengder med vegger, tak og lister, så jeg synes egentlig dette er et koseprosjekt her hjemme.

Ellers har jeg alltid hatt tidsfrister å forholde meg til, men det har jeg ikke nå, så vi stresser ikke med når det skal stå ferdig.

Men jeg gleder meg noe helt vanvittig til kjøkkenet kommer og vi kan begynne å skru sammen og få på plass innredningen.

Flatpakke møbler og ting har jeg skrudd sammen veeeeeldig mye av, så det er jeg sikker på skal gå fint.

Så lenge vi får alt vi har bestilt, hi, hi…. (Og at jeg har tenkt på alt når jeg tegnet)

Dette blir altså en helg med et svært provisorisk kjøkken og fullt kaos i heimen, men det gjør ingenting.

Sånn må det være mens man holder på.

 

HA EN FORMIDABEL FREDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

19 kommentarer
    1. Å så gøy med nytt kjøkken. Kjenner jeg er litt misunnelig der. Da vi kjøpte huset i 2007 sto det i salgsoppgaven at kjøkkenet var mpdent for rehabilitering. Noe vi ikke var uenig i, og det var planen i 2007.
      Men så oppdaget vi en alvorlig fuktskade på badet vi ikke hadde sett for oss. Vel bad er dyrt, og vi måtte rive ut alt, og til og med skifte deler av ytterkledningen ved badet. Når vi måtte ta badet så grundig skiftet vi jo alt der. La gulvvarme, nye vegger nye skap ny dusj osv osv. Badet var rundt 20 år gammelt, så når vi måtte gjøre så mye samme hva, tok vi alt.
      Da var det ikke penger igjen til nytt kjøkken.
      Så vi malte innredningen og kjøpte nye knotter og håndtak til skap og skuffer.
      Senere har vi malt hele kjøkkeninnredningen en gang til, angret litt på fargevalg.
      Nå er det 2022. Kjøkkenet er fra 1986. Jeg ser det ikke hensiktsmessig å male det en gang til, for det er slitt, selv om skuffer og skap ikke har ramlet fra hverandre riktig ennå.
      Og ja vi er enige om at vi skal ha nytt kjøkken, enig om hvordan blir vi sikkert og. Men det er litt penger og arbeid som må til før vi kommer i mål.
      Men en gang… Det blir i såfall første gang jeg kan flytte inn i et nytt kjøkken.

      1. Jo, det er akkurat det som er. Man må ta tæring etter næring.😅Bad og kjøkken er dyrt, men jeg ble faktisk overrasket over hvor billig vi slapp unna med sluttsummen hos IKEA. Kvaliteten der er også blitt bra og kjøkkenhjelpen de gir gratis er også veldig bra.🤗 Jeg gleder meg noe usannsynlig på et nytt kjøkken som blir slik vi vil ha det.😅😊

          1. Ja, det virker som mange er veldig fornøyde. Vi har ikke så stort kjøkken, men en del skap blir det. Det ble likevel mye billigere enn jeg hadde trodd.😊👍🏻

    2. Sååå artig! Superspennende prosjekt. Blir interessant å se fortsettelsen på oppussingsprosjektet! 😀 Det eneste jeg er litt skuffet over, er at dere ikke skal til IKEA i Trondheim for å kjøpe. Siden jeg da ikke kan invitere dere på kaffe 😉

      1. Ja, det blir veldig spennende.🤩
        Gleder meg veldig til nytt kjøkken.🤗Tar gjerne den kaffen tilgode hvis vi skulle finne på å legge turen den veien.😊👍🏻

        1. Tilgodelapp innvilget! 💕 Samboeren min er litt nysgjerrig på Musikermannen. Skal ikke røpe hva jeg har fortalt om han 🤗

          1. Takk!💕Tilgodelapp lagres.☕️
            De hadde sikkert funnet tonen de 2 kan Jdg tenke meg.😅🤗

    3. Oi, her ble det plutselig mye å gjøre ja, men så fint du endelig får bytter kjøkken da 😄
      Dere er så flinke, så det går nok unna tenker jeg. Blir artig å se hvordan det blir 🙂 Lykke til, og god helg! 🥰

      1. Ja, det er mye jobb, men veldig kjekt når det blir ferdig.😅
        Riktig god helg til dere også.🤗

    4. Spennende prosjekt og helt klart kaos når dere holder på, men fint blir det jo når alt er på plass. Vi overtok hus i fra1931, arvet det etter mine foreldre. Vi pusset opp for noen år siden. Tok innredning fra HTH, og fikk det akkurat som jeg ville ha det. Husker jeg ble luta lei av Fjordland😂 Lykke til videre med jobben.

      1. Ja, det blir enkel kost når man ikke har skikkelig kjøkken.😂😅
        Slike gamle hus har sjel, så det er sikkert veldig fint.🤩
        Godt når man har fått kjøkkenet slik man vil ha det.🤗👍🏻

    5. Så spennende med nytt kjøkken, og jeg for en gleder meg til å se det ferdig. Det er mye jobb, nest etter badet er vel kjøkkenet der det er mest å gjøre. Skulle gjerne ha pusset opp mitt jeg også, men finansene er ikke tilstede enda. Tror jeg må vinne i lotto først 😉 Ha en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Vi må nok ta noen litt enkle løsninger og spare penger ved å gjøre det selv og heldigvis er IKEA ikke så dyrt, men likevel bra. Kjøkkenet er heller ikke så stort så da må det være praktisk.🤗
        En finfin fredagskveld til deg.🤗

      1. Ja, kjøkken og bad er nok de rommene med mest jobb og der pengene flyr snarest. Jeg ser at vi likevel sparer mye på å gjøre jobben selv og handle fra IKEA. Da får man mye for pengene.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg