Brutt Perlestrikk – Gratis oppskrift

En  dille i sokkeverden ser det jammen ut til å ha blitt dette.

Copyright: Strikkekjerring

Også jeg har kastet meg på bølgen med å strikke sokker i Brutt Perlestrikk.

Jada, jeg vet at jeg skal gjøre ferdig Stjernegenseren først.

Det har jeg faktisk gjort også.

Jeg må bare få den på Musikermannen og få tatt noen bilder av den, så skal du få bildebevis, he, he…

Så derfor har jeg lagt opp til et nytt prosjekt med god samvittighet, ser du.

Hvis du ikke har prøvd deg på denne teknikken, så skal jeg forsøke meg på en enkel forklaring her.

Du kan strikke dette mønsteret i hvilket garn du vil, men du trenger minst 2 farger.

En bunnfarge og en mønsterfarge.

Du kan gjerne bruke flere farger og ikke minst få brukt opp litt restegarn.

Her har jeg brukt Sterk og jeg trenger 2 nøster i bunnfargen og 1 nøste i mønsterfargen.

Her forklarer jeg hvordan jeg har gjort det til en sokk i størrelse 38-39, altså til meg selv.

Copyright: Strikkekjerring

Legg opp 52 masker på strømpepinner 3.5 mm.

Ta sammen og strikk vrangbord 2 rett, 2 vrang 10 omganger.

Så starter mønsteret:

Første omgang: Med bunnfargen: Strikk alle maskene rett

Andre omgang: Med mønsterfargen: Strikk 1 rett, 1 vrang ut omgangen

Tredje omgang: Med bunnfargen: Strikk alle maskene rett

Fjerde omgang: Med mønsterfargen: Strikk 1 vrang, 1 rett ut omgangen

 

Gjenta disse 4 omgangene til du synes du har leggen lang nok.

Strikk den hælen du liker best i bunnfargen.

Nå startes omgangen midt under foten.

Plukk opp masker langs sidene på hælen og fortsett i etablert mønster oppå foten og glattstrikk under foten, mens du feller masker i sidene på annenhver omgang til du har totalt 52 masker på pinnene igjen.

Strikke til foten er 5 cm kortere enn full lengde.

Bryt mønsterfargen og strikk tåfelling med bunnfargen.

Så er det bare å strikke en sokk til, så har du ett nytt par sokker i en fei!

Veldig enkelt, ikke sant??

Jeg er i gang med sokk nr 2 og det blir helt sikkert flere i dette mønsteret.

Copyright: Strikkekjerring

Dagen min startet tidlig for å reise til veterinæren med denne lille frøkna her.

Vi passer henne mens vår sønn og svigerdatter er i Thailand og besøker familien hennes.

Før hun kom til oss, var hun i slåsskamp med en annen katt som har bitt henne i halen.

Disse sårene har hun slikket på med sin ru tunge og da ville ikke sårene gro.

Jeg synes de så litt infiserte ut, så da ble det et besøk hos veterinæren som var helt enig og han har renset sårene og gitt henne en penicillinsprøyte.

Nå skal hun gå med krage noen dager, mens vi får forsøke å få i henne smertestillende og en penicillinkur morgen og kveld.

Hun ser riktig betuttet ut der hun sitter, noe omtåket etter bedøvelsen og ferden til og fra i bil.

Vi får håpe hun kommer seg ganske fort og slipper kragen om ikke så lenge.

Nå skal jeg straks ta en et lite klesskift og komme meg av gårde igjen.

I dag er det ny konsert, ser dere, så da kan jeg jo ikke sitte her lenger.

 

HA EN FORFRISKENDE DAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg