Blokking på gang

Denne duken her har altså ligget i en hel evighet!

Copyright: Strikkekjerring

Ja, ja!

Kanskje ikke en hel evighet, men hvertfall siden i august en gang.

Det er altså merkelig hvor tungt det er å få seg til å gjøre ting skikkelig ferdig.

Som å vaske denne Stjerneduken og blokke den.

Det tok meg kanskje 10 minutter, men den har ligget der og grint til meg i en kasse i snart 2 måneder.

Hvorfor i alle dager gjør jeg det ikke bare med en gang?

Neeeeei, da.

Det kan jeg jo gjøre en annen dag, siden det er jo mye morsommere å fortsette å strikke på noe nytt, nemlig!

Slurv og slondrian!

Men nå har jeg altså tatt meg selv i nakken og vasket opp duken og fått blokket den.

Du får kjøpt fint blokkeutstyr, men for meg fungerer det utmerket med denne puslespillmatta og knappenålene mine.

Jeg kjøpte den muligens på Nille eller noe sånt for mange år siden og den fungerer helt fint til å blokke duker og sjal med.

Den har nok aldri vært brukt til å hoppe paradis med, som den egentlig er tiltenkt, he, he…

Copyright: Strikkekjerring

Når duken er vasket, er det bare å legge den på matta og strekke den godt og feste knappenåler i spissene på duken.

Jeg begynner med å sette nåler slik at det blir 4 hjørner og så setter jeg nåler i hver spiss mellom etterpå.

Til slutt kan man gå over og se om det er like lang avstand mellom spissene og eventuelt justere nålene hvis det trengs.

Nå er det bare å vente til duken tørker.

SE DER, JA!  DET TOK JO IKKE SÅ LANG TID…..(Som Fenriken i Kompani Lauritsen ville sagt)

Dere skal få se bilde av den når den er blokket ferdig.

Hvis du skulle få lyst til å hekle denne duken, kan du laste ned mønsteret gratis.

 

MØNSTER: VIRKAD STJÄRNDUK

GARN: JEG HAR BRUKT FIOL FRA SOLBERG

 

Lurer du forresten på om jeg har flere halvferdige ting liggende??

Å, ja da!

Har jeg tenkt å gjøre noe med det??

Å, ja da!

Men IKKE i dag!

Rom var ikke bygd på en dag vet dere vel!

Copyright: Strikkekjerring

I dag bakte jeg blant annet denne kaken her til Lørdagskafeen hos oss.

Ja, jeg bakte jo flere kaker så klart, men tror du sannelig ikke alle kakene var borte i god tid før vi stengte!

Det samme skjedde jo også forrige lørdag, så det burde jo kanskje ha gått et lite lys opp for kakebakeren allerede da,

men det gjorde det slett ikke, så da ble det som det ble.

Men neste lørdag, DA skal det bli kaker nok!

Jeg tror sannelig at både Strikkekjerringa og Kakebakeren må skjerpe seg litt!

Ååååå, ja, det har du jammen rett i!

Det er jo EN og samme person det.

DET forklarer jo ALT!

 

HA EN SKJERPENDE LØRDAGSKVELD!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

24 kommentarer
      1. Jo, noe sånt!😅
        Man strekker opp hekling eller strikking i den fasongen man vil ha den og setter fast nåler og lar det tørke, så holder duken fasongen.🤗👌🏻

    1. Hi-hi-hi. Humret av gjenkjennelse gjennom hele innlegget. Det er like befriende hver gang jeg ser at andre går i samme fellene som jeg sjøl gjør 😂.
      Så jada, neida….. jeg får vel kanskje legge bort genseren jeg strikker på, og se til å få festet tråder på de to sokkeparene som plutselig ble så intenst tilstedeværende 😉😁

      1. Ikke sant??🫣
        At det skal ta så lang tid å gjøre den siste finishen?🤣🤔😅
        Men det er veldig deilig når det er gjort.👏🏻👌🏻

          1. Så bra at du fikk fikset litt du også.🤗👏🏻👌🏻
            Bra jobba!🥰👏🏻👏🏻💕

    2. Dette mønsteret elsker jeg. Skal lage flere. Så greit å blokkere. Det er lurt. Jeg har bare vasket og brukt strykejernet jeg. Duken din ble nydelig.
      Fiol er et godt garn. Det må jeg huske på å kjøpe noen nøster av.
      ..

      Kaka ja….Den så himmelsk god ut.

      1. Det kan være lurt å blokke disse dukene for å få spissene godt fram, men det kan hende man klarer det bra med strykejern også.🤗
        De er morsomme å hekle disse dukene, så jeg kommer nok til å hekle flere.
        Jeg liker veldig godt Fiol til disse dukene.🤗🧶

    3. Jeg lurte veldig på hva blokking var, og om du hadde skrevet feil. – At det skulle stå blogging. 🤗 Det der ser skikkelig smart ut. Tusen takk for tipset! 😊

      1. Det er lurt å blokke av og til.🤗👌🏻
        Særlig på slike duker som har spisser.
        Da kommer de bedre fram.🤩

    4. blokking ja det gjorde jeg for mange år siden ,men gikk lei og nå bare styker jeg ,for meg blir det godt nok hi hi ,ja det er greit å ha nok kake på en kafe ,håper du får solgt mer da ,neste helg :=)

      1. Akkurat denne synes jeg det er best å blokke for å få spissene fram, men det kan godt hende du får det like bra med stryking.🤗👌🏻🧶

    5. Jeg har festa tråder og tror du jeg er kommet lengre? Neida. Har et par tøfler som skal toves. Stjerneduken til jul er ferdig. Blir i stil med julegardinene og stjerna. Duker blokker jeg på samme måte som deg. Har 6 stjerner som skal stives. Fant LED-lys som går på strøm på IKEA. 24 små LED-lys. Billigere i nabolandet enn her i Norge.
      Kaka ser vidunderlig god ut. Skjønner godt at det går unna.

      1. Ikke sant??
        Merkelig at den siste finished fort blir liggende en stund.😅🤔🫣
        Gleder meg til å se stjernene dine ferdige.🤗
        Kan tenke meg at det er noen kroner å spare på å handle lyslenker på Ikea, ja.🤩👌🏻

    6. Duken er skikkelig lekker, og den kunne jeg godt tenke meg å hekle 🥰 Pleier vanligvis bare å hekle duker som det holder å presse ut med en våt klut på toppen, men det er jo gøy å utfordre se litt. Nam, den kaken ser himmelsk god ut 😋 Ønsker deg en fin søndag, klem 🤗

      1. Den er veldig lett å hekle.🤗
        Akkurat denne er det nok best å blokke for å få spissene fram, men det kan godt hende du får den fin uten også.🤗🧶

      1. Ja, du som er så kjempeflink til å hekle, trenger sikkert også å blokke duker og sjal av og til.🤗🤩👌🏻

    7. He, he, ja når den ene gjør det, skjerper seg… så blir det. Nå tenker jeg nok på deg som en som ikke behøver skjerpes :). Duken så fin og luftig ut og satte tankene mine på at vi har en ny jul der framme. Jeg har forresten en veldig stor plate med et gammelt ullteppe og lerret festet på. Brukte den til å spenne ut strikk før. Skal tro hvor den er…
      Riktig fin søndag til deg 🙂

      1. Jula kommer før vi vet ordet av det og denne skal nok brukes til jul, ja.🤗
        Så her er jeg faktisk i god rute, merkelig nok.🤗👌🏻🎅🏻
        Ei plate med teppe på er sikkert også veldig smart å bruke til blokking.👌🏻

    8. Eg kommenterer og kommenterer, finner ikkje igjen noe på de siste innlegga dine. Gjør som eg har gjort….

      1. Håper de kommer fram.🤗
        Tror de kommer hit til meg.
        Må ta en sjekk og se om de kommer i innleggene også.🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg