Bestemorruter er siste skrik! Gratis oppskrifter

Har du lagt merke til det?

Copyright: Garnstudio

Bestemorruter er blitt supertrendy!

I år dukker de opp på det meste av plagg, både topper, jakker, pledd, vesker og mye, mye mer.

Når så Ingrid Vik Lysne fra Jointhefæbrik syr seg en kjole i bestemorruter fra et gammelt pledd, kan man trygt si at trenden har tatt av!

Det er jo kjempemorsomt å se at disse heklede rutene som våre bestemødre heklet og laget pledd av, nå er blitt forvandlet til topp mote på en ny måte.

Det finnes utrolig mange forskjellige mønstre å finne og kanskje du også har lyst til å sy deg en kjole av et pledd du har arvet fra bestemor eller ett du har selv eller har funnet i en bruktbutikk?

Hvis du er så heldig å finne det da.

De blir visstnok kjøpt veldig kjapt.

Her kommer det noen gratis oppskrifter hvis du har lyst til å prøve deg på å hekle noen bestemorruter selv.

 

MØNSTER: GARDEN SQUARE TOP

GARN: PARIS

KROK: 5 MM

STØRRELSER: S-3XL

 

Copyright: Garnstudio

Det er jo fullt mulig å bruke litt restegarn til disse bestemorrutene.

Det var jo gjerne det våre bestemødre brukte i sin tid.

En slik jakke som denne over her, kan være deilig å slenge på seg på sommerkveldene over sommerkjolen når det begynner å bli litt kjøligere.

 

MØNSTER: GARDEN SQUARE CARDIGAN

GARN: PARIS

KROK: 5 MM

STØRRELSER: S-3XL

 

Copyright: Garnstudio

Strandvesker, handlenett eller håndarbeidsveske.

Vi får aldri nok av dem!

Hvis du har lyst til å starte med noe som er litt mindre, kan du jo starte med å hekle en slik veske eller lage deg en bøttehatt med noen bestemorsruter.

 

MØNSTER: TUSCAN TILES TOTE

GARN: SAFRAN, CA 250 GRAM

KROK: 3.5 MM

Copyright: Strikkekjerring

Hos oss har det snødd litt i natt og det er kjølig.

Sola er fremme, så det kommer nok til å tine i løpet av dagen.

Dekkskifte kan fremdeles vente.

Det kommer nok noen flere kalde dager fremover, så det er ikke mye vits i å være overmodig enda, he, he…

Overnattingsgjestene har fått frokost og jeg skal i gang med andre arbeidsoppgaver i dag.

I kveld SKAL jeg strikke ferdig sokkene jeg holder på med.

Jeg er litt lei av dem, må jeg si.

De blir fine, men er tidkrevende å strikke og nå har jeg lyst til å strikke andre ting.

Jeg burde jo absolutt sortert litt mer av garnet jeg har i kasser og poser rundt omkring i huset og fått orden på garnlageret mitt.

Men jeg trenger noen timer hvis jeg skal få den jobben gjort, så jeg må se hvilken dag jeg kan ta den storsjauen.

Kanskje jeg finner noe garn der som kan egne seg til bestemorruter?

 

HA EN NYDELIG VÅRDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

14 kommentarer
    1. Har merket meg trenden med disse rutene, og vesken likte jeg. Har jo plenty med garn. Fant garn innerst i et kott som jeg hadde glemt helt av. Tenk en hel kasse med garn med Karisma! Fikk sjokk når jeg oppdaget hvor mye man egentlig hadde. Snør her også. Er bare tinesnø. Nyt dagen.

      1. Jeg ser at Bestemorrutene dukker opp overalt nå.🧶🤩
        Jeg liker også den veska veldig godt.🥰
        Du finner sikkert noe i kassene dine som kan brukes til veske vil jeg tro.🤩👌🏻🧶

    2. Så artig! Jeg har en sånn jakke som jeg heklet på slutten av 60-tallet😀 Har tatt vare på den, for syntes den var så fin. Nå kan jeg altså ta den i bruk igjen👍 Min jakke var i hvitt, lyseblått og to grånyanser.

      1. Herlig!🤩🧶👌🏻
        Du er supertrendy om du tar den i bruk nå.🤗🧶
        Det dukker opp Bestemorruter overalt nå.🥰

    3. Å du verden for en fangst, og så nydelige middager du kan servere framover.
      Uff, fortsatt snø. Vi skal få mildere luft framover, håper det kan bre seg nordover. Men fortsatt er det iskald vind som vinner over sola. Jaja, ingenting å gjør med det.
      Ha en fin dag.

      1. Det er deilig å kunne dra fisken opp av havet og lage mat av den med en gang.🤩
        Ferskere får man det ikke.
        Det er kaldt over det meste av landet, men vi er lovet litt varmere temperaturer i neste uke.🌞🌸🌱
        Det skal bli deilig.😍

    4. Gratulerer med flott plassering på lista. Har oppfatta at det betyr mye, uten at eg forstår det. 😍

    5. Nå har jeg endelig fått fart på den gamle heklenåla mi, så da er det ikke greit å vite hva som skjer videre… 😄
      Veldig fint med bestemorsruter med hvitt innimellom! 😀

      1. Så morsomt!🤩🧶
        Jeg liker også hvitt mellom rutene. Det passer fint nå frem mot sommeren.🌸🌱🌞🥰

    6. Ja, har lagt merke til at bestemorruter er veldig i vinden nå for tiden, å det er jo morsomt. Jeg liker den jakken veldig godt, men kunne nok personlig tenke meg den i tynnere garn og heklekrok. Fine sommerfarger.<3

      1. Jeg ser dem overalt nå.🤩🧶
        Ja, Paris kan kanskje bli litt tykt for en sommerjakke.( Så lenge det ikke blir nord-norsk sommer🫣)
        Fint arbeid å ta med seg ut og hekle på dette.🥰

    7. Det er veldig in om dagene ja, florerer med jakker, vesker, gensere, tepper, putter – ja det meste..
      Noe er fint og noe er ikke fint i det helt tatt….
      Fine oppskrifter her da, sommer..

      1. Jeg synes jeg ser Bestemorruter overalt, jeg.😅
        Det er ikke alt som er like fint, da.
        Morsomt at det er blitt på moten igjen.🧶🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg