Årets Julekjole – Gratis mønster

Denne kjolen her står svært høyt på min ønskeliste over julekjoler.

Copyright: Sisko Sälkäpivi

Den har absolutt alt jeg kunne tenke meg i en julekjole!

Rød må den være og med fine mønsterborder i flere farger.

Ikke er den for tynn og ikke for tykk heller, men akkurat passe.

Den strikkes på pinne 3 mm og 3.5 mm, så da tar det helelr ikke en evighet å strikke, selv om å strikke kjole er ett stort prosjekt.

Skal den bli ferdig til jul, så bør nok de fleste begynne nå.

Mønsteret kan du laste ned helt gratis og det fins på både svensk og engelsk.

Copyright: Sisko Sälkäpivi

Se bare på alle de fine detaljene i denne flotte julekjolen!

Garn kan man jo velge selv og kanskje finne sin egen variant av farger??

 

Mønster: A Christmas Story Dress

Garn: Novita Nalle

Størrelser: XS-XL

Pinner: 3 mm og 3.5 mm

 

Jeg er i full gang med matlaging på jobb, for i kveld skal vi ta imot en herlig gjeng som skal få servert Tapas.

Nydelig mat hvor alle finner noe de liker å spise.

Dagen startet med litt tåke, men nå er den i ferd med å letne og høstsola titter fram igjen.

Musikermannen er fremdeles i live etter å ha stått i høyden og skiftet bordkledning på veggen i går.

Det er fremdeles en del igjen å skifte, så vi er ikke ferdige enda, men det blir nok gjort før høsten virkelig tar grep.

Han har tidligere jobbet som snekker ett år, men høyden er han ikke så glad i likevel.

Det er jo ikke hver dag han står oppe i stillas, men man venner seg til det etterhvert.

I dag er det faktisk 45 år siden giljotinen ble brukt for siste gang i Frankrike.

Hamida Djandoubi ble dømt til døden for tortur og drap på sin tidligere kjæreste og ble den siste som ble henrettet av giljotinen 10. september 1977.

Han var også den siste som ble henrettet ved halshugging i Vesten, en metode som var blitt brukt i Frankrike siden 1792, under revolusjonen.

Frankrike avskaffet forresten dødsstraff som siste europeiske land i 1981.

Men nå skal jeg bevege meg bort fra henrettelser og elendighet til dagens mer hyggelige gjøremål.

 

HASTA LA VISTA!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

12 kommentarer
      1. Jeg synes heller ikke 1977 er lenge siden.😅 Hadde det vært 1877 så kunne jeg mer forstått det.👍🏻

    1. Det var en superfin julekjole, nesten for fin til å brukes 😀
      Tenk at det foregikk henrettelser i giljotiner, at halshugging var “underholdning” helt opp i våre dager. I en del andre land forekommer det fortsatt, selv om det ikke er i like stor skala… Huff!
      Vi er heldige som bor i Norge, av mange grunner 🙂

      1. Ja, det er helt fryktelig å tenke på at folk samlet seg for å underholdes av halshugging. 1977 er tross alt ikke lenge siden.😨

    2. Med tanke på at man kanskje må spare på strømmen, kan en strikket kjole være tingen på julaften 🤔 Lekker var den nå i alle fall 🥰 Ha en fortsatt fin lørdagskveld, klem 🤗

      1. Det er helt sant.🤗
        Varme klær inne kommer til å bli viktigere enn før denne vinteren.😱
        En fin dag ønskes deg også.🤗

    3. Du er er unikum på mat og strikking, og mye mer 😀
      Den kjolen er fin da. Men skal jeg bakte ferdig til jul, så måtte jeg begynt i fjor 😄
      God lørdagskveld 🥰

      1. Ja, jeg liker denne kjolen veldig godt.🤗
        Vi lager mest gjærbakst til jul og ikke så voldsomt mye småkaker siden det er det som blir spist. Litt er greit å ha, men det er fint å bake det som blir spist så man ikke må kaste alt etter jul.🤗

        1. Enig i det, men nå lurte jeg veldig på hvor julebaksten kom inn. Ser nå at det er autokorrektur som jeg ikke har fått med meg igjen. Skulle være: “Skal jeg strikke ferdig til jul… ” Hehe…men jul er jul både med strikking og baking 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg