Årets Juleblad – Terningkast

Det jeg gleder meg mest til i oktober, er å gå på jakt i butikkene etter årets juleblader.

Copyright: Strikkekjerring

Da mener jeg ikke tegneseriene, men de koselige julebladene med strikking, pynt man kan lage selv, håndarbeid og julemat.

Jeg kjøper alle jeg ser og nå har jeg gått til innkjøp av 3 jeg fant i butikkhyllene denne uka.

Jeg tenkte å gi en liten uformell anmeldelse av de 3 jeg har kjøpt.

Da må man ha i minne at jeg anmelder dem ut fra hva jeg ser etter i et juleblad og det er uten tvil farget av hva jeg liker.

Så det kan derfor hende at du synes et blad er kjempebra, mens jeg synes det motsatte, men jeg gir likevel ett lite innblikk i hva du kan finne i hvert blad.

Kriteriene mine for at det skal være et godt juleblad er flere.

-Det må gi meg julestemning

-Det må være et variert innhold av ting man kan lage selv, julestrikk, pynt i huset og julemat

-Det er viktig at det vises at det er lagt arbeid i reportasjene

-Ikke minst må det være oppskrifter på håndarbeid og ting man ikke finner andre steder

So, here we go! 🙂

Copyright: Strikkekjerring

Først ut er Alt om Julen fra Norsk Ukeblad.

De har delt bladet i 3, med et rent juleblad, 1 med strikk og 1 med mat.

Forsåvidt en god ide, men så går vi over til innholdet.

I selve julebladet finner du reportasjer fra julepyntede hjem, tips til dekorasjoner og blomster og litt gavetips.

Jeg likte tipsene om steg-for-steg for hvordan du skal lage kranser og isdekorasjonene var fine.

Dette var kanskje den beste delen av bladet.

Småstrikkbladet synes jeg var veldig tynt med lite mønstre og store deler av mønstrene er fra Drops Design og er mønstre som man finner gratis på nettsiden deres og kan skrive ut selv fra før.

Det var nedtur for meg.

Julematen var grei nok, men ikke mer enn det.

Her var det en del klassikere, men ikke noe som gav meg lyst til å prøve ut, så ikke det helt store her heller.

Alt i alt bærer det preg av å ikke ha lagt for mye jobb i bladene.

3 blader i ett koster 109 kr.

 

Terningkast: 3

For meg var det ikke det helt store, så ikke helt verdt pengene.

Copyright: Strikkekjerring

Nr 2 er Allers  Julens ideer.

Her er det 156 sider med et variert innhold av hvordan lage egne adventsstaker, en skikkelig kul julebukk du kan ha utenfor døren og mye pynt du kan lage selv hjemme.

Ostekaken med pepperkakebunn fikk jeg virkelig lyst til å lage og der er også en fin julegenser til ham og henne av Birger Berge.

På matsidene er det også en del nye ting oppskrifter som man kan ha lyst til å lage.

Dette bladet gav meg julestemning og har betydelig høyere kvalitet på bilder og reportasjene.

Det som trekker litt ned er at jeg kunne ønske meg mer julestrikk enn det jeg kunne ønsket meg.

Skulle gjerne hatt litt mer småstrikk og tips til julegaver man kan lage selv.

Men likevel er dette et koselig juleblad som gir den fine julestemningen.

Bladet koster kr 95,-

 

Terningkast: 5

Copyright: Strikkekjerring

Siste blad ut er Familiens Juleideer.

100 sider med gaver og pynt du kan lage selv.

Her finner jeg julestemningen med en gang!

På starten av bladet er en helt ny serie med julegensere, luer og votter til både voksen, barn og dukken fra Tusenogenmaske.

Nydelige plagg som heter Bjelleklang som strikkes i nors ull fra Hillesvåg.

De falt jeg pladask for!

Det fortsetter med masse julehåndarbeid i hekling, strikkede nisseluer, duker, flere julegensere og masse fin pynt til huset.

Her fikk jeg virkelig lyst til å lage veldig mye.

Flotte tips til julegaver du kan lage selv.

Her er det ikke julemat, så jeg vil tro at det lager de i ett eget magasin.

Bildene er lekre og mønstrene kommer etterhvert slik jeg liker det best.

Jeg er ikke så glad i å måtte bla lenger bak for å finne oppskriften jeg trenger.

Jeg liker best at det samtidig er bilder slik at man kan se at man gjør ting riktig.

For meg er dette det optimale juleblad for den som liker håndarbeid og liker å lage ting selv, men er du ute etter julemat bør du ikke kjøpe dette bladet.

Bladet koster 109 kr.

 

Terningkast: 6

 

Håper du syntes det var utfyllende og gav deg et lite innblikk slik at du kan bestemme deg for om du vil kjøpe ett eller flere blad eller rett og slett spare pengene.

Det er jo litt irriterende å kaste bort penger på noe man ikke kommer til å bruke likevel, ikke sant??

Jeg liker å samle på disse julebladene og tar dem fram år etter år og ser etter ting jeg planlegger å lage.

Det er koselig å planlegge både gaver, pynt og julebaksten.

Det er minst like koselig som å lage det, hi, hi…

 

HA EN FORBEREDENDE OKTOBERDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

22 kommentarer
    1. Takker så mye for den anmeldelsen der☺️ Jeg syns det er så trivelig med sånne juleblad, og kjøpte de bestandig før. Men nettopp på grunn av pris, og at man aldri veit hva man får, har jeg slutta å kjøpe de. Men kanskje jeg kan ta meg råd til ett i år, nettopp fordi jeg nå veit litt om hva jeg kan forvente meg, og velge et ut i fra det 🤩

      1. Så fint at du syns det.🤗
        Jeg tenker også at i år kommer nok mange til å tenke seg litt om for hva man kjøper i julestria og det er litt kjedelig å bruke penger på et blad det viser seg at man ikke synes noe om.🧑🏻‍🎄🎅🏻❄️

    2. Kjøper ingen av disse bladene. Pleier å kjøpe bladet som Familien kommer ut med. Bare hekling. Her har mannen ordnet pinnekjøtt, røkt laks og i dag skal han handle inn slagside. Lammerull til jul. Blir litt bakst. Gleder meg til de røde julegardinene skal opp. Kjøpte de på romjulssalg i fjor. Føler litt på julestemning allerede. Hi,hi

      1. Familien sitt var definitivt det beste synes jeg.🤗🎅🏻
        Jeg får julestemning i oktober og gleder meg over alle forberedelsene.🎅🏻
        Det er Kos.🧑🏻‍🎄 Dere er kommet godt igang hører jeg.🤗👍🏻

    3. Jeg pleier å kjøpe slike juleblader. Så de i hylla på butikken i går, men klarte å styre unna. Vet jeg kommer til å kjøpe noen, men kanskje vente litt.
      Etter din anmeldelse her kommer jeg til å styre unna Norsk Ukeblad sitt. Så der sparte du meg for noen penger. Fikk mer lyst på Allers enn Familien. Mer gald i mat enn strikk.
      Gløgg og pepperkaker hadde også dukket opp i butikken. Det er nok ikke lenge før jeg går på en smell der og.
      Finnes det noe bedre enn billige pepperkaker og gløgg en sur høstkveld?

      1. Helt enig!🤩
        Gløgg og pepperkaker er helt nydelig på høstkveldene. Gjerne sammen med et inspirerende juleblad også.🤗
        Allers sitt var også veldig fint.🧑🏻‍🎄🎅🏻

    4. veldig greit med en annmeldelse,jeg bruker å kjøpe et juleblad innimellom og som deg liker jeg alsidigheten ,husker et år jeg kjøpte et blad uten å bla i det først,kom hjem og så var det kun julemat og ingenting mer ,det var ikke det rette for meg ,men jeg samler på alle bladene og har en pen liten bunke ,får se om jeg kjøper et i år også ,julegaver er jeg omtrentlig ferdig med ,har 4 igjen og 3 av dem blir matrelaterte så dei må eg vente litt med :=)

      1. Ja, det er så kjedelig å bruke penger på blad og så oppdage at det ikke inneholder noe man liker.😳
        Så flink du er som er kommet så godt igang med juleforberedelsene.🎅🏻🤩🧑🏻‍🎄

    5. Oj, så dyre blad er blitt, tror ikke jeg har kjøpt ukeblad siden de kostet cirka 30 kroner. Men en veldig fin gjennomgang for de som kjøper, tenker jeg. Du får gjort det du kaster deg i gang med, og det er ikke lite :). Superfin torsdag.

      1. Tror nok disse koster litt ekstra i forhold til ukebladene, men blad koster penger, så det er greit å vite litt hva man kjøper.🤗🧑🏻‍🎄🎅🏻

    6. Tusen takk for anmeldelsene, nå sparte du meg for bomkjøp.

      Dette kan du vel også dele på strikkesider, det er jo nyttig info til alle som driver med håndarbeid 🙂

      1. Det har du helt rett i.🧑🏻‍🎄🧶🎅🏻
        Det er nok mange som synes det er nyttig og kjekt å vite hva som er i bladene før man kjøper.🎅🏻🧑🏻‍🎄

    7. Takk takk, jeg elsker slike juleblader og kjøper nok 5 -6 hvert år.
      Tar vare på dem, det til Familien skal jeg kjøpe her og ikke de to andre. Kjøper også fra KK og Lev Landlig..
      Det fra ukeblad er skuffende når det inneholder oppskrifter som man finner selv, men det vet jeg..For det gjør jo Norsk Ukeblad også, jeg har ikke det bladet, men mamma har det og da er det oppskrifter som er hentet fra Drops.

      1. Jeg er også en ivrig kunde på Juleblader, men har litt krav til hva jeg synd det bør inneholde.🎅🏻🧑🏻‍🎄 Det er kjedelig å kjøpe blader som er innpakket i plast og det viser seg å være en skuffelse.😅
        Jeg samler også på dem og tar dem fram år etter år. Det er koselig å sitte å bla i dem og få ideer til hva man kan lage.🤗

    8. Tusen takk for terningkast på juleblad ;-D Jeg kjøper lite blad, og vet ikke om jegkommer til å kjøpe noe dette året heller… Må bli Se og Hør det da… 😀 ehhehhe 🙂

      1. 😂🎅🏻
        Nå er du jo blitt bladkjendis også, så det er jo kjempebra!💪🏻👏🏻👍🏻

    9. Eg abbonerer på Familien p.g.a. strikkeoppskriftene. Fikk meld. idag om julebladet. Blir kjøpt på butikken, må bla litt i det før eg kjøper.
      Er i gang med noen gaver. Til 7 oldebarn er det litt heimelaga og penger som eg gir til foreldra. De må bestemme, eg klare ikkje å følge med på ønskene.
      Eg er veldig julete, men må bli noen dager ut i november før eg er i gang.
      Ha en fin kveld.

      1. Familien har veldig mange fine oppskrifter og julebladet skuffet ikke.🎅🏻🧑🏻‍🎄
        Ting som tar tid å lage er kjekt å begynne tidlig med.
        Det er ikke lett å vite hva folk ønsker seg og det var lurt å gi penger til foreldrene, så kan de kjøpe noe de trenger eller ønsker seg.🧑🏻‍🎄🎅🏻

    10. Siden jeg er et håndarbeidsmenneske mer enn en kokk,så er Familiens julemagasin min klare favoritt og har vært det i flere år. Så jeg kommer nok til å kjøpe det i år også. Har en bunke med disse magasinene liggende,å det er alltid like koselig å ta en titt i de.

      1. Jeg liker også best de som har mye håndarbeid og ting man kan lage til jul.🧑🏻‍🎄🎅🏻 Familien sitt er uten tvil det beste av alle bladene.🎅🏻🤩

    11. Kjøpte faktisk de to øverste i går og er helt enig med deg. Må på jakt etter Familien sitt, for det hadde de ikke fått inn på kiosken. Stort sett er det sistnevnte som får bli med hjem hvert år, men i går ble de andre to fristende siden jeg var 1/2 time for tidlig ute til en avtale.

      1. Ikke sant?🎅🏻
        Ukebladet sitt synes jeg ikke er verdt pengene, så skal man kun kjøpe ett blad er Familien sitt det beste.🤩🎅🏻🧑🏻‍🎄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg