Å Marius! Å Marius!

God morgen!

Tusen takk for alle gode ord og hyggelige meldinger fra dere.

Jeg kan love dere at det setter jeg stor pris på.

Copyright: Strikkekjerring

Pinnene mine har vært flittig i bruk de siste ukene.

Mariusmønsteret er et mønster jeg alltid vender tilbake til.

Tenk så fint det er at vi har et slikt flott mønster som vi virkelig forbinder med norsk design!

Mønsteret er designet av Unn Søiland og i 1953 var hun en kjent designer som designet gensere alle ville ha.

Hun fikk jobben med å kle opp de norske superstars i filmen Troll i ord.

SandnesGarn skulle gi ut strikkeoppskriften og ønsket å fotografere OL-vinneren Stein Eriksen i genseren.

Han var bundet opp av andre avtaler og derfor gikk oppdraget til broren, Marius Eriksen, som også spilte skitrener i filmen Troll i ord og slik ble han ansiktet som gav genseren navnet.

Senere har dette blitt Norges mest kjente genser og mønsteret er laget i utallige varianter.

Copyright: Strikkekjerring

Jeg har strikket et par lester, som vi sier her i Nord-Norge, eller sokker som de fleste andre sier, i Mariusmønsteret.

Jeg har også kjøpt meg noen slike fine sokkeblokkere og det smarte med dem er at man kan stille inn størrelsen på sokkene med dem.

De fleste man kjøper, har bare en størrelse, så da må man kjøpe mange forskjellige, men her kan du stille dem inn til riktig størrelse på sokkene du har strikket.

Smart, hva??

Copyright: Strikkekjerring

Musikermannen har store føtter, så disse er strikket i størrelse 46-47.

Det er vel synd å si at vi kan skryte av en fantastisk sommer her i nord og lester bruker Musikermannen året rundt, så nye par trengs stadig vekk.

(For ikke å glemme at han til tider tar seg til rette og vasker ulla i hjel.. hmpf!)

Dess foruten kommer høsten og vinteren før vi aner det, selv om vi håper å nyte noen fine sommerdager først.

Vår svigerdatter hadde bursdag i går, men da var hun på jobb til sent på kvelden, så i ettermiddag skal hun feires.

Eldstemann ringte i går og bød oss på kaffe og hun ønsket seg veldig en ostekake hvor det skulle stå Happy Birthday og navnet hennes på.

Ostekake er jo ikke det enkleste å lage tekst på, men jeg finner nok på noe.

Hun er blitt en voksen dame, men hun har et svært godt humør og en barnslig glede over små ting i livet, som mange kan misunne henne.

I tillegg har hun glimt i øyet og går ikke av veien for å finne på litt skøy, så man kan si at hun passer godt inn i familien hos oss, he, he…

Men, tilbake til Mariussokkene.

Litt facts er på sin plass:

 

Mønster: Mariussokker

Garn: Viking Sportsragg i koks, rød og hvit

Størrelse: 46-47

Pinner: 3.5 mm

 

Selv om jeg har mest lyst til å få gjort noe ute, er ikke været så samarbeidsvillig, så da blir det nok en dag med mest innearbeid i dag.

Men, vi er lovet fint vær i morgen, så det er bare å holde ut.

Det ser ikke ut til at vi kommer til å slite ut bikinien i år heller, så der sparer vi penger, gitt! (Aldri så galt at ikke det er godt for noe, hi, hi…)

Derfor er det best at vi her i Nord-Norge har en bikini som er svært tidløs, for den kan brukes år, etter år, etter år, etter….

Nei, nå må altså svigermor komme seg i drift hvis det skal bli kake i ettermiddag!

 

HA EN STRÅLENDE SOMMERDAG I BÅDE NORD OG SØR OG ØST OG VEST!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

8 kommentarer
    1. Kose deg inne du 🙂 Skrive med krem på kaka? Man kan vel skrive med alt mulig? Glasur av ymse slag. Selv om ostekake. Er det gele på toppen? Fine sokker, og det trenger man. Jeg har også en mann som bruker LESTER hele året 😀

      1. Jo, det meste går å skrive med, men det har en tendens til å flyte utover når det er gelé på toppen, så det blir ofte ikke så fint når den har stått en stund.😅
        Ull er gull også på føttene hele året.🧶❤️

    2. Marius mønsteret er jo veldig fint. Har strikka både genser og jakke ,men lester har jeg ikke prøvd meg på. De du har der er jo bare kjempefine, så kanskje jeg skulle stupe oppi nærmeste garnkasse å finne garn som passer, å strikke til gubben. 🙂

      1. Veldig fint mønster til lester og passer like bra til både menn og damer.
        Ikke minst kan man få brukt litt rester, så det er absolutt et pluss.
        Morsomme å strikke er de også. 🙂

    3. Da jeg ble pensjonist trodde jeg at jeg fikk tid til å strikke igjen. Og jeg startet med å strikke meg kjole i mariusmønster. Den ble i største laget, men jeg har brukt den litt. Den ligger visst innerst i skapet.
      Litt annet har jeg også strikket, men tiden strekker ikke til som jeg trodde for snart 10 år siden.

      1. Ja, det er rart med det. Mange som tenker at de får så kjempegod tid når de blir pensjonister, men mange ganger blir det ikke slik.😅Du får ta kjolen frem igjen og se om du får brukt den.🧶🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg