6-åringer på skolen??

Er det en selvfølge at 6-åringene har det best på skolen??

Copyright: Stortinget

Ved innføringen av Reform-97 hadde jeg 2 barn.

En 5-åring og en 3-åring.

5-åringen begynte på skolen som andre års Reform-97 barn.

De som hadde barn på den tiden husker sikkert at det var store diskusjoner rundt om 6-åringene skulle på skolen eller fortsatt være i barnehagen.

Samtidig ble skolefritidsordningen innført.

Jeg husker svært godt at vi fikk presentert at ungene våre ikke skulle ha skolebøker.

De skulle bare leke og ha en slik tilnærming til skolen.

Jeg husker også at jeg var en av dem som var sterkt imot at 6-åringene skulle inn i skolen.

Jeg var også en av dem som mente at det kom kjapt til å bli innført bøker og vanlige skoletimer og at leken kom til å bli faset mer og mer ut.

Det hadde jeg dessverre rett i.

2 år senere satt min sønn nr 2 klar med en bunke skolebøker fra første skoledag og vanlige skoletimer.

Som mor gjorde jeg mitt beste for å følge dem opp med lekser som også ble svært kjapt innført.

Det skulle heller ikke være lekser første skoleår.

Husker dere det??

Hovedgrunnen til at reformen ble innført, var fordi det var enorm barnehagemangel.

Ved å flytte 6-åringene inn i skolen, fikk man frigitt de barnehageplassene man trengte for å få gitt flest mulig som hadde behov for det, barnehageplass.

De første barna var litt “prøvekaniner” for å teste ut hvordan dette fungerte.

Etter en evaluering av første år, fant de ut at her var det altfor mye lek og moro, så her måtte det mer læring til.

Det ble også kuttet antall pedagoger i klasserommene som hadde flere enn 18 elever.

Fra 2 til 1 pedagog.

Etter det har det vært kjørt på med mer og mer skole og i dag har de fleste 6-åringer en skolesekk full av bøker og skal lære  seg både matte, engelsk, lesing og skriving.

Men er dette til det beste for barna eller er det for at det er best for de voksne??

Jeg mener definitivt at systemet stjeler ett år av barndommen til barna og at 6-åringene hadde hatt best av å være i barnehagen sammen med førskolelærere som er de som best kan ivareta deres læring på en god måte.

Med mye lek og korte stunder med å måtte sitte i ro og skrive i bøker.

Det er bevist at 6-åringer er i en rivende utvikling, men klarer ikke lenger enn ca 20 minutter med konsentrasjon, alt etter om de finner temaet interessant eller ikke.

Har ikke disse 6-åringene det da best i barnehagen med dyktige pedagoger som ikke har over 18 barn som de skal ivareta den pedagogiske innlæringen til??

Nå skal det sies at det finnes enormt mange svært flinke lærere som er gode på å bryte opp undervisningen med lek og at en god del av innlæringen foregår på denne måten.

Det er ikke det jeg mener, men det er systemet jeg ikke har sansen for.

En lærer som skal ivareta behovet til mer enn 18 6-åringer er i utgangspunktet nesten sjanseløs.

For at læreren skal ha mulighet til å lære barna noe, er de nødt til å ha disiplin og ro i klasserommet.

Det må de ikke ha i samme grad i barnehagen.

Derfor mener jeg fremdeles at Reform -97 er innført for å fjerne et problem i samfunnet.

Ikke for barnas beste, men for samfunnets beste.

12 år senere fikk jeg min tredje sønn inn på skolen.

5 år gammel.

Jeg fikk sjokk når jeg fikk se hvor mye strengere det var blitt og at disse barna hadde full skoledag med masse lekser og kravene til hva de skulle kunne allerede i 1. klasse var økt enormt.

Da Minstemann kom i ungdomsskolen, var pensumet blitt svært likt pensumet som var på videregående.

De fleste foreldre har ikke sjans i havet om å hjelpe barna sine med lekser i hverken matte, engelsk eller mange andre fag.

Det er blitt så vanskelig og avansert at foreldrene skjønner ikke pensumet.

Samtidig som dette foregår, får vi flere og flere unge som sliter psykisk og sier at de ikke klarer kravene som samfunnet stiller til dem.

Hvorfor er det ikke en eneste politiker som roper VARSKU???

Som skjønner at presset på barn og unge er blitt altfor høyt.

De har ikke tid til å være bare barn og kunne få lov til å leke, være kreative og bare VÆRE til uten at det skal stilles krav til dem fra de står opp til de går og legger seg.

Alle sier til dem at hvis du ikke klarer dette, så får du deg ikke jobb når du blir voksen.

Fallhøyden er enorm og følelsen av å være totalt mislykket når man ikke henger med i tempoet blir gedigen.

Nå må noen som styrer skuta, si fra at nå er det nok!!

Ungene må få tid til å utvikle seg i sitt tempo og uten de enorme kravene vi som samfunn stiller til dem.

Det SKAL være tid til lek og fantasi og glede over å ha tid til å gjøre akkurat det de har lyst til, uten at de voksne skal bestemme.

Hvem er det som bestemmer at det er dette som er det beste for barna???

Vet de egentlig hva de gjør???

Jeg er overbevist om at 6-åringene hadde hatt det best hvis kravene til dem hadde vært senket og at de hadde fått lov til å være sammen med flinke førskolelærere i barnehagen med tilpasset opplegg til dem.

Hvem hører på barna??

De har ikke sjans om å få lov til å bestemme selv.

Det er det de voksne som gjør.

Bestemmer vi da det som er best for barna eller det som er best for samfunnet??

Jeg tror vi skyter oss selv i foten med dette.

Samfunnet må nå ta vare på flere og flere unge som sliter.

Hadde det ikke vært bedre å ta skikkelig vare på dem i samfunnet litt tidligere??

 

TA VARE PÅ UNGENE VÅRE!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

10 kommentarer
    1. Vi i Rødt har i programmet vårt å reversere seksårs reformen og innføre leksefri skole. bare sånn apropos.
      Datteren begynte på skolen 6 år gammel, i 97. Prøvekanin de lux.
      På skolen i byen der vi bodde da hadde lærerne nok med å holde ro i klasserommet. Det var mye lek, eller “frilek” om du vil. Jeg hadde følelsen av at ungene herjet fritt. Datteren som var moden for læring og blant de eldste lengtet tilbake til barnehagen hvor det var mer orden, mer struktur og faktisk mer læring gjennom lek.
      Så fluttet vi til en annen kommune og mer landlig strøk. Der var det skole, skole. Medelevene kunne både lese, skrive og regne. Heldigvis er Datteren smart, lærer fort og tok raskt igjen det forspranget klassekameratene hadde fått i løpet av 10 måneders skole.
      Jeg er for å reversere 6-årsreformen og innføre leksefri skole.

      1. Helt enig!👏🏻👍🏻👏🏻
        6-åringene har det definitivt best i barnehagen med dyktige pedagogiske førskolelærere.🤗👍🏻👏🏻

    2. yngste vår var ei av prøvekaninene ,nå gikk hun ikke i barnehage jeg var så heldige att jeg fikk være hjemme med alle våre 4 barn og det tror jeg di hadde godt av ,rolige dager ,ingen stress med å komme ut av pyshen ,tid til skikkelig frokost ,og når vi var klar var jeg ute sammen med dem ,jeg tror både barn og foreldre hadde hatt det bedre om dei hadde litt av dette nå også ,slippe å haste uut døra hver dag hele livet ,og det er langt ifra alle barn som er skolemodne når dei er 5-6 år gamle ,så jeg henger meg på og håper dei får en stopper for alle disse meningsløse kravene til barna

      1. Jeg er så enig!🤗
        Ungene har godt av litt ro rundt seg og at både foreldre og andre rundt dem ikke stresser og skynder på med alt.🤗👍🏻
        Mer tid og ro er jeg sikker på at småbarnsforeldre ønsker seg også.❤️

    3. Nå har ikke jeg barn så jeg har ikke fått kjent på dette, men jeg tenker tilbake til min egen barndom. Jeg var 6 år da jeg begynte på skolen og fylte 7 år til jul, og da vet jeg mamma fortalte at jeg ble testet i forkant om jeg var moden for skolen. Jeg var et tvilstilfelle, men fikk begynne på skolen sammen med vennene mine. Nå i ettertid så kan jeg se at jeg faktisk hadde hatt godt av å vente et år. Jeg kjører stadig forbi skolen om morgenen/ettermiddagen, og ser disse småtassene gå der med de store og tunge sekkene. De er faktiske like store å tunge, som min var da jeg gikk i 6 – 7 klasse. Jeg har sett på disse små og lurt på hva som egentlig foregår på skolen….

      1. Presset er blitt større og større på disse små og noen av dem er bare 5 år når de skal presses inn i dette systemet. Det er for tidlig og det de en gang lovte har de ikke klart å holde.
        Lærerne får også flere og flere oppgaver og det gjør at ingen har det bra. Hverken elever eller lærere.😔

    4. Jadda…. eldste gutten min var første kullet som gjekk inn i 6-års skulen… jeg visste ikke hva vi gjekk til den gangen… men at minstemann hadde hatt det bedre hjemme da han som 5 år og blei 6 i desember – begynte i 1 klasse…. ja det er bare helt sikket… og 7 år på barneskolen sliter på mange… skoleleide ved utgangen og inn på ungdomstrinnet…
      Men ja…. hvem vet hva som er best?

      Flott innlegg!

    5. Mitt yngste oldebarn starta på skulen i høst. Leksene kom dag to…sammen med opposisjonen imot leksene. Det beste for barna er så enkelt/vanskelig som å bli lytta til. Men det er ingen som spør verken barna eller foreldre åssen det går. Om foreldra forteller er svaret “vi har et pensum vi skal gjennom.”
      Er skikkelig skummel utvikling dette. Ikkje rart at det er unger som får skulevegring fra morningen av. Tragisk, rett og slett.

      1. Jeg synes barn kan få lov til å være barn litt lenger. Det er trist når skole og lekser blir en kamp fra begynnelse til slutt, for både barn og foreldre.
        Det virker som kravene i den norske skolen blir strengere og strengere og da blir det vanskeligere å henge med.😔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg