Vaffelvott på Vaffeldagen – Gratis oppskrift

I dag er det Den Store Vaffeldagen.

Copyright: Monica Vågenes Skjelbreid

Da skulle det passe fint med et par Vaffelvotter.

Disse kan du laste ned gratis og franko under neste bilde her.

Men først må jeg jo hylle vaflene litt i dag.

Du trodde kanskje vafler var en urnorsk tradisjon og at feiringen av Vaffeldagen kommer fra Norge?

Det gjør den ikke, ser du.

Det er en tradisjon vi har hengt oss på fra vårt naboland Sverige.

Grunnen til at vi feirer Vaffeldagen akkurat 25. mars er fordi vi fra Middelalderen feiret at Vår frue (Jomfru Maria) denne dagen fikk budskapet fra engelen Gabriel om at hun skulle føde Jesusbarnet 9 måneder senere.

I Sverige har vaffelen blitt et symbol på at vinter blir til vår og tradisjonen har så spredt seg til mange land.

Vafler fins det utrolig mange oppskrifter på og med veldig mye forskjellig tilbehør.

Alt fra den tradisjonelle brunosten til syltetøy og is.

Navnet vaffel stammer fra tysk wafel, som betyr vokskake.

Vi vet ikke helt når vafler begynte å bli vanlig i Norge, men på 1200-tallet er vafler omtalt som et kirkelig kjærlighetsmåltid i Paris under påskefeiringen.

Mønsteret i vaffeljernet stammer fra 1200-1300 tallet og det karakteristiske rutemønsteret skal være laget etter modell av bivokskakene i bikubene.

Den første kjente nedtegnelsen av vaffelrøre er sannsynligvis fra tidlig på 1700-tallet.

Den stammer fra Kiellandsfamiliens bibliotek i Stavanger.

Så i dag er det virkelig dagen for å lage en god vaffelrøre og steke seg litt vafler eller gå ut for å spise vafler i dag.

De serveres nok over det ganske land i dag.

 

Copyright: Monica Vågenes Skjelbreid

 

MØNSTER: VAFFELVOTT

GARN: PT5 SPORT, PERFECT, ALPAKKA, FORTE CLASSIC

PINNER: 3.5 MM

STØRRELSE: DAME

 

Hos oss blir det også servert vafler på Lørdagskafeen, i tillegg til masse kaker og andre godsaker.

På lørdager er det lov å kose seg litt ekstra.

Vi har fremdeles påskevær ute.

Litt på forskudd, men det gjør ikke noe.

Så lenge det ikke snør er vi evig takknemlig.

Nå skal jeg fortsette arbeidsdagen min med både vaffelsteking og kakebaking.

Så håper jeg dere alle koser dere med ett vaffelhjerte i dag.

 

HA EN STRÅLENDE VAFFELDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

17 kommentarer
      1. Det hadde vært kjekt å hatt dem strikket ferdige ja.🤩
        Ellers er det jo en fin gave til de som elsker vafler.🤗😍

      1. Å ja, ett slikt vaffeljern har jo vi også.🤩🤗 Det hadde vært moro å teste det ut på bålpanna.👌🏻

    1. fine votter ,men litt kort tid å få dem ferdige i år :=)vafler er godt og nå lærte jeg noe nytt ,vi skal i barnebursdag ,hvet att faren i huset elsker vafler men om vi får det servert i dag aner jeg ikke ,men noe godt får vi :=) ha en fin dag ,her skinner sola i dag

      1. Kanskje du kan strikke dem til vaffelelskeren dere var hos?🤗🧶 Det måtte jo ha blitt en perfekt gave.🤩
        Vi har vært heldige og hatt skikkelig påskestemning i flere dager nå.🤩🐣🐥

    2. Interessant å lese historien om vaflene. Har ikkje visst noe, nå vet eg alt.
      Eg kjøpte en pose halvfabrikata og steikte vafler i går uten å huske på vaffeldagen i dag. Men poenget med mine vafler var at de skulle på hyttetur med et barnebarn og hennes familie. Så skjedde, håper de smakte.
      Eg prøvesmakte sjølsagt på de. Første gang eg har brukt halvfabrikata men blir ikkje siste. Var overraskende gode!
      Eg snappa til meg votteoppskrifta, veldig fine.
      Ha en fin lørdagskafé.

      1. Så morsomt da.🤗
        Vafler faller alltid i smak. Jeg har ikke prøvd de posene. Bra at de ble gode.👍🏻
        Det kan jo være kjekt å ha på lur når man trenger å lage noe i full fart.🤩🤗

    3. Flotte votter. Vafler blir det ikke her i dag. Sist jeg spiste det var for 1 år siden, og da kasta jeg opp. Tåler ikke hvetemel så godt.
      Nydelig vær i dag, og stor utfart til skigåing. Nyt lørdagen.

      1. Å, hjelpes!😱
        Det hørtes ikke kjekt ut!😨
        Jeg vet ikke hvor bra resultatet blir med glutenfritt mel, men skjønner godt at du har dårlige minner om vafler.😅

      1. Disse må jo være perfekte til vaffelelskere.🤩🧶
        Jeg tenkte også at vafler er urnorsk, men det stemmer nok ikke helt, nei.😅

    4. Ønsker gjerne dette mønstret tilsendt. Godt å ha flettemønster å velge mellom når en må holde seg heime etter dall på isen. Liker alle de sokkene som er avbildet. Artig å se hva folk strikker.

      1. Hvis du trykker på linken der det står mønster, så kommer du rett til mønsteret.🧶👌🏻 Det er bra du har håndarbeid når du må være inne.🤗🧶 God bedring!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg