Troll + Krem = Trollkrem

I det nydelige høstværet vi har, fikk jeg i går lyst til å se om tyttebæra var moden.

Copyright: Strikkekjerring

Det var den så absolutt og det var bare en kort stund å plukke en liter bær.

Jeg hadde ikke med meg noe større å plukke i, så når litermålet var fullt, måtte jeg bare avslutte og gå hjem.

Musikermannen fikk et avbrudd i “arbeidsleiren” sin ute og ble bydd inn på deilig Trollkrem.

Trollkrem er en fantastisk god dessert og er også nydelig på nystekte vafler.

Musikermannen liker den best med vaniljesaus på, men jeg spiser den slik den er.

Trollkremen er en magisk dessert.

Det er jo rene trolldommen at 4 ingredienser kan skapes om til en så luftig og lekker dessert på bare noen få minutter.

Trollkrem er kjempeenkelt å lage, så hvis du vil ha noe enkelt og godt til dessert i dag, får du oppskrift og fremgangsmåte her:

 

Trollkrem: (6 porsjoner)

 

0.5 kg rensede tyttebær

200 gram sukker

2 ts vaniljesukker

2 stk eggehvite

 

Smekk alt oppi en kumme og pisk til de fleste bærene er knust og det har dannet seg et fast rosa skum.

Det tar ikke mange minuttene før du har deilig Trollkrem til dessert.

Serveres med en gang, som den er eller med vaniljesaus på.

Copyright: Strikkekjerring

Resten av tyttebæra rensket jeg og rørte til syltetøy.

Tyttebær er nydelig på brødskiva og servert til vilt eller annet kjøtt og det er ikke tvil om at den hjemmelagde er best.

Tyttebær kan også brukes til saft og gele og tidligere ble den brukt i folkemedisinen.

Tyttebærsaft ble brukt mot feber og fødende kvinner drakk avkok av tyttebærlyng mot blødninger.

Tørkede tyttebærblomster ble også brukt mot astma.

Tyttebær holder seg svært godt fordi de inneholder ett naturlig konserveringsmiddel, benzosyre, som er det samme som konserveringsmiddelet E210.

Tyttebær inneholder Vitamin C og kalium, som vi alle trenger, så plukk og spis tyttebær.

Copyright: Strikkekjerring

Med på turen hadde jeg “GammalPusi”, som tross sin unge alder allerede er blitt Oldemor.

Hun fulgte nøye med på bærplukkingen og fulgte meg på turen både til og fra.

 

Vi har henne og hennes datter.

Datteren fikk kattunger, hvor en av dem bor hos Mellomstemann.

I sommer fikk den også en kattunge, så nå er altså den eldste av våre katter blitt oldemor, hi, hi…

Copyright: Strikkekjerring

Jeg tok også opp Mandelpotetene fra den ene kassen min.

Den andre er potetkålen enda grønn på, så den skal jeg vente litt med.

Jeg må være en ekstremt dum bonde, siden potetene ble så svære!

Den største Mandelpoteten veide hele 149 gram og veldig mange ligger mellom 125 og 145 gram.

Etter den ekstremt kalde og dårlige sommeren hos oss, synes jeg nesten det er et mirakel at det ble noe som helst av potetene.

Copyright: Strikkekjerring

I morges våknet vi opp til at det var rimfrost på bakken, så nå har vi allerede hatt vår første frostnatt.

Minstemann dro i går på fjelltur med fiskestang sammen med kompisene.

De har overnattet ute i telt i natt og er ikke kommet hjem enda.

I går kunne de nyte den fantastiske solnedgangen fra fjellet og litt senere nyte nordlyset som danset over himmelen mens de spiste selvfanget fisk stekt i panne på bålet. Ser du det for deg??

Slike opplevelser er gull verdt og akkurat nå fins det ikke noe finere sted å være enn akkurat her!

Jeg skulle ønske alle ungdommer hadde muligheten til å bli med på en slik tur opp på fjellet sammen med andre ungdommer og steke popcorn i panna til lørdagsgodt etter å ha stekt selvfanget fisk til middag.

Dagen i dag er like fin og skal benyttes ute den også.

I går malte jeg ferdig stua, så det eneste som gjenstår der er litt flikking på lister og steder som har fått maling i en farge de ikke skal ha.

Så i dag skal jeg ikke stå inne med malekosten, nei.

 

HA EN SOLRIK SØNDAG!!

 

Følg meg gjerne her:

Facebook: Strikkekjerring

Instagram: Strikkekjerring.blogg.no

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Begynte å tenke på trolldeig også, når du snakker om trollkrem 😀 Dette blir nok en trollete dag. Trollkrem er godt ja. Ikke ofte jeg har spist, men godt er det 🙂 I dag regner det ute… Jeg skal være inne tror jeg 😛

      1. Tror det er ekstra godt siden man ikke spiser det så ofte.😊 Ekstra godt er det når man har hentet bæra rett fra skogen og kan lage til trollkrem.🤗💕

      1. Det er utrolig godt, så jeg tror det blir det samme til dessert i dag.😂🥰
        Nyt søndagen!☀️

    2. Ooooh…no fikk æ lyst på trollkrem 🤩 Må vel se om det er litt moden bær her og lage før jeg får hjemmet mitt tilbake – for der har jeg ikke sånn luksus som mixmaster..og er for lat til å piske for hånd, hehe 🙈😁

      1. Ikke sant?🤩
        Du trenger ikke så mye bær for å lagd trollkrem og du blir helt sikkert populær hos vertskapet hvis du disker opp med dette i dag.😊👍🏻

    3. Trollkrem er en god dessert, og minner meg om Mormor som døde i 1972. Men jeg har aldri hørt om folk som bruker vaniljesaus på Trollkrem.
      Mamma elsket å plukke tyttebær, og plukket flere titalsliter hvert år. Vi hadde tyttebærsyltetøy på middagsbordet “hver dag” tror tomatsuppe, pannekaker og kokt fisk omtrent var det eneste som ikke ble servert med tyttebærsyltetøy.

      1. Når man ikke spiser det så ofte, er trollkrem ekstra godt.🤩Det ble trollkrem til dessert i dag også.😅
        Tyttebærsyltetøy er nydelig tilbehør til veldig mye middagsmat og tines raskt når man har tatt den opp av fryseren.🥰

    4. Min mor elsket å plukke og spise tyttebær, og laget alltid trollkrem på høsten. Jeg er jo en ordentlig grælepinne og er ikke begeistret for tyttebær med eller uten krem. Da tar jeg heller blåbær eller rips med eggedosis eller vaniljekrem. Ha en super søndag, klem 🤗

      1. Man kam lage trollkrem med blåbær og rips også. Det er kjempegodt.🤩
        Bær som de er er også gode med vaniljesaus eller krem.🥰
        Vi er heldige som bor nært skogen, så det er bare å hente.🤗

    5. Søndagen er solrik her i Trondheim, og jeg har på shorts. Kanskje årets siste mulighet i Trøndelag i år… Trollkrem er godt, ja! Og tyttebærsyltetøy er mitt favorittsyltetøy 🤗 Visste ikke at tyttebær har vært brukt til så mye “nyttig”. Koselig at oldemorpusen ble med deg, og den gutteturen høres superfantastisk ut 🙂

      1. Deilig at dere har varme i Trøndelag også.☀️☀️Her er det fin temperatur i sola, men i skyggen er det kjølig.😅
        Det er bare å nyte de fine septemberdagene.🥰
        Minstemann var veldig fornøyd med turen. Nordlyset hadde vært magisk oppe på fjellet.🤗

        1. Hadde visst vært nordlys her også. I følge en app jeg har, er det meldt kp-indeks 5 i kveld, så da blir det sikkert en ny, fin Aurora-kveld 🤗 Betraktelig kjøligere i skyggen nå, ja.

          1. Det vil jeg tro det har vært hos dere også.🤗 Du får prøve å ta en titt ut i kveld og se.😊👍🏻
            Ha en flott start på uka.🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg