Tjukklefse og Julekjøttboller – Oppskrifter

Mesteparten av dagen har jeg vært på kjøkkenet i dag.

Copyright: Strikkekjerring

Husker du den deilige, myke lefsa du fikk hos bestemor?

Den som var skåret i små snitter og lå lagvis i kakeboksen med matpapir mellom lagene.

Som var så myk og god at den smeltet i munnen.

Vi kaller den Tjukklefse, men mange andre kaller dem Mørlefser eller Nordlandslefser.

Uansett navn, er disse veldig gode og jeg tror ikke jeg vet om noen som ikke liker dem.

Både barn og voksne er glade i Tjukklefser.

Jeg har bakt en god porsjon i dag.

Oppskrifta er gammel, men du skal få den av meg.

 

Copyright: Strikkekjerring

TJUKKLEFSER:

1 kopp sukker

1 kopp lys sirup

1 kopp smeltet smør (litt avkjølt)

2 kopper kulturmelk

1 kopp rømme

2 ss hornsalt

1 ts bakepulver

Ca 1 kg hvetemel

 

Sett stekeovnen på 230 grader.

Bland alle ingrediensene raskt sammen.

Melet rører du inn litt etter litt.

Kjevle deigen ut ganske tynt.

Jeg bruker en stor plastbolle som mal for å skjære runde lefser.

Bruk minst mulig mel når du baker ut lefsene, ellers blir de bare tørre.

Stek lefsene i stekeovnen til de begynner å bli lysebrune.

Følg nøye med og ta dem ut før de blir brune.

Bruk en stekespade og løsne lefsene under før du løfter dem over på rist og lar dem avkjøle helt.

Når lefsene er blitt kalde skal de smøres med:

 

300 gram ekte meierismør, romtemperert

sukker

kanel

Bruk håndmikseren og rør sammen smør, sukker og kanel.

Smør en lefse og legg en annen oppå.

Del lefsene i biter med en saks eller skarp kniv.

Ikke spar på ekte ingredienser i denne lefsa, ellers blir den ikke som den skal være.

Til jul kan man unne seg det. 🙂

 

LYKKE TIL!

Copyright: Strikkekjerring

 

I dag har jeg også laget en stor porsjon Julekjøttboller.

Disse passer både til Julelunsjen, som pålegg og til middag.

Men pass godt på for smakstyver på kjøkkenet.

De kan fort knabbe til seg mange kjøttboller mens de ligger til avkjøling og da vet du ikke ordet av det før alle kjøttbollene er borte.

 

JULEKJØTTBOLLER:

400 gram karbonadedeig

0.5 dl vann

0.5 dl matfløte

0.5 dl griljermel

1 ts salt

1 egg

0.5 dl mørk sirup

1 krm malt allehånde

1 krm malt hvit pepper

 

Bland matfløte, vann og griljermel sammen og la stå 5-10 minutter.

Bland karbonadedeigen med saltet.

Ha i griljermelblandingen.

Ha så i krydder, egg og sirup.

Bland alt godt sammen.

Sett på stekeovnen på 220 grader.

Ta fram bakebrett og legg på bakepapir.

Form små boller og legg på bakebrettet.

Her er det lurt å ha en bolle med vann stående og ha litt vann i hendene underveis.

Stek julekjøttbollene i stekeovnen i 8 minutter.

La dem avkjøle.

Julekjøttbollene kan godt fryses.

Hvis du skal servere dem varme, kan du steke dem noen minutter på pannen slik at de får stekeskorpe.

De smaker magisk godt og blir saftige og gode med smak av jul.

 

Nå har jeg fått smurt lefsene og ryddet kjøkkenet.

Noen julegaver som skal til utlandet er også pakket inn og er klare for sending over helga.

Musikermannen er dratt på spillejobb for flere timer siden, så jeg skal bruke tiden til flere juleforberedelser i heimen.

 

HA EN FIN ADVENTSLØRDAG!!

FØLG MEG GJERNE HER:

FACEBOOK: Strikkekjerring

INSTAGRAM: Strikkekjerring.blogg.no

 

9 kommentarer
      1. Det likner, men er ikke helt det samme.
        Jeg har prøvd en oppskrift med det og den er litt annerledes.🤗
        Harding er også kjempegodt.🤩

      1. Det er godt med denne maten som vi kun lager en gang i året.🤩 Da blir det mer spesielt.🥰🌟

      1. Julemat er koselig å lage.🎅🏻🌟
        Her blir vi mange i jula, så da trengs det mye mat.🤗

    1. Steker du flere lefser samtidig på brettet? ca hvor store har du dem? Må du snu dem underveis? Og i ca hvor mange minutter må de stekes? på forhånd takk 🙂

      1. Nei, jeg steker 1 og 1.🤗
        Jeg bruker en litt stor bakebolle som mal som jeg skjærer rundt.
        Når lefsene er smurte deler jeg dem i 8 biter, så jeg baker dem litt store.
        Du kan godt velge å lage dem mindre hvis du vil det.🤗
        Jeg steker dem ikke på begge sider. Bare 1 side.🤗
        Lykke til!🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg